Dinsdag 17/09/2019

'Alle mystiek is verdwenen uit de rock- wereld'

The Man Who Shot The Seventies. Mick Rock draagt zijn titel als een geuzennaam. Met legendarische foto's van Queen, David Bowie, Iggy Pop en Debbie Harry bracht de Britse rockfotograaf de glamour van de jaren '70 in beeld. Dat verleden laat hij nu herleven met The Revisit: een project van Nikon waarbij hij zijn meest iconische foto's opnieuw in scène zet.

"Alle respect voor alle andere vrouwen die ik voor mijn lens kreeg, maar aan Debbie Harry kon niemand tippen. Ze was een godsgeschenk." Zelfs zo'n 35 jaar na datum raakt Mick Rock niet uitgepraat over de hypnotiserende uitstraling van de Blondie-zangeres. In 1978 vereeuwigde hij die legendarische schoonheid. De foto zou de geschiedenis ingaan als 'Blue Debby', en haalde zelfs de cover van Penthouse. "Debbie hoefde zich niet eens uit te kleden om de voorpagina te halen!", zegt Rock. "Tot aan haar nek was ze in zwarte stof gehuld, maar dan nog kon ze het hoofd van elke vent op hol doen slaan. Als zangeres van Blondie stond ze bekend als one of the boys, maar gelukkig voor mij zag ze er zo helemaal niet uit."

Vandaag spreken we met Rock over die bewuste foto, omdat de roemruchte rockfotograaf dat succesnummer nog eens dunnetjes overdoet. Zij het met een ander model en een gloednieuw fototoestel van Nikon (zie kader). "Ik ben nochtans niet zo'n nostalgicus die krampachtig terugblikt op zijn gouden jaren. Maar het is een genot om die iconische foto's uit de seventies opnieuw tot leven te wekken en te moderniseren met alle wonderen die de techniek vandaag te bieden heeft."

Zowat elke rockster die tot de verbeelding sprak, poseerde vroeg of laat gewillig voor Mick Rock. Vooral de outsiders van de rock-'n-roll lieten zich door deze Britse fotograaf graag vastleggen op de gevoelige plaat. David Bowie als Ziggy Stardust. Syd Barrett op The Madcap Laughs. Ook de hoes van Lou Reeds doorbraakplaat Transformer is van Rocks hand, net als Raw Power van Iggy and the Stooges, en Queen II. Die platenhoes zou nadien ook een iconisch beeld worden in de clip van 'Bohemian Rhapsody'.

I survived rock-'n-roll

Het was een periode van hard werken en hard feesten, herinnert Rock zich. Een zware drinker is hij nooit geweest - "Behalve dan in de ogen van mijn brave, oude moedertje" - maar zowat alle andere verdovende en oppeppende substanties nam hij graag in één baldadige trek tot zich. De dood keek hij al een keer of twee recht in de ogen. Een vierdubbele bypass en een niertransplantatie later heeft hij die onbezonnen clichés van de rock-'n-roll achter zich gelaten.

"De tijden zijn op élk vlak veranderd," vertelt deze survivor. "Ook rockfotografie heeft een transformatie ondergaan. Toen ik in de zomer van '72 foto's maakte waarop David Bowie, Lou Reed en Iggy Pop samen stonden te feesten, was ik de enige in de ruimte met een camera. The Unholy Trinity noemde ik hen toen (lacht). Vandaag is iederéén fotograaf. Zelf gebruik ik trouwens ook een iPhone om foto's te maken op feestjes. Daarmee is alle mystiek verdwenen uit de rock-'n-roll. Op mijn foto's zagen artiesten er altijd larger than life uit, en speelde ik hun imago ten volle uit. Nu moet elke artiest zich pijnlijk bewust blijven van zijn publieke imago: elke stap wordt belicht, in beeld gebracht en uitvergroot op internet.

"Weet je, jaren geleden heb ik schattige foto's gemaakt van Lou Reed, terwijl die godbetert een puppy kocht en met een hondje stoeide. Maar omdat ik zijn toestemming niet kreeg, heb ik die nooit vrijgegeven. Dat strookte namelijk niet met zijn imago. Deze Lou Reed heeft het publiek dus nooit gekend. Eigenlijk was hij heel zachtaardig. En even intelligent als grappig: ooit zag ik hem een vervelende reporter intimideren, waarna hij zich naar mij toedraaide en me een vette knipoog gaf. Hij hield ervan om te dollen met mensen."

Tijdens het gesprek komt Rock vaak terug op de facelifts en plastische chirurgie die sterren als Johnny Hallyday, Debbie Harry of Steven Tyler volgens hem ondergingen. Is dat een afknapper voor fotografen die zweren bij grove korrel en natuurlijk charisma? "Ach, ik veroordeel artiesten niet. Iedereen mag eruitzien als het fantasiebeeld in zijn hoofd. Al heb ik het meer voor iemand als Keith Richards, die zich geen bal aantrekt van rimpels. Of voor Iggy Pop, die er steeds meer als een reptiel begint uit te zien. Ik sprak hem daar onlangs op aan. Hij haalde zijn schouders op en grinnikte: 'Zo ben ik nu eenmaal geboren, man'. Zijn gezicht is misschien een ravage geworden, maar hij pakt nog steeds fantastisch op camera. Ik vond 'm prachtig toen hij jong was, en op zijn oude dag is hij nog even grandioos en fotogeniek."

Wazige Lou

Met zijn eigen verleden heeft hij iets meer moeite. "Ik heb een dubbel gevoel bij mijn vroegere werk. Het kost me geen moeite om die foto's naar waarde te schatten, maar ik dank mijn oeuvre eigenlijk aan heel wat fouten, gebreken en vergissingen (lacht). Lou Reed op de hoes van Transformer is bijvoorbeeld belachelijk onscherp, maar toch was dat het sterkste beeld dat ik kon schieten. Om die reden had ik nooit durven vermoeden dat mijn werk vandaag in musea zou hangen. Dat was sowieso niet de bedoeling van rock-'n-roll, hè. Net als de hits en de sterren moesten mijn foto's komen en gaan. Vreemd genoeg draaide het helemaal anders uit. Te gek om los te lopen, eigenlijk."

---

Oude foto's, nieuw kleedje

"Goede hedendaagse kunst zal altijd teruggrijpen naar de avontuurlijkste periodes uit het verleden", gelooft fotograaf Mick Rock. "Het is de kunst om steeds nieuwe elementen toe te voegen aan het verleden. Daarom kon ik niet weerstaan aan dit project van Nikon. Bovendien gaven ze me gratis een gloednieuwe Df-reflex camera!" (lacht)

Met The Revisit blikt Rock terug op een paar van zijn meest iconische portretten. Hij herbeleeft die sessies met een gloednieuwe camera, die dezelfde klassieke snit heeft als de FM-serie uit de jaren zeventig. "Het grootste verschil? Het toestel werd opgewaardeerd met de allernieuwste technologie, en is opvallend licht. Daarmee kan ik een nieuwe draai geven aan mijn foto's. Zelfs in de schemering levert het ding prachtige portretten op. Had ik maar zo'n toestel toen ik veertig jaar geleden in verduisterde kruipholen naar concerten ging kijken. Ik móét natuurlijk wel lovende praat verkopen over deze camera, als ambassadeur. Maar geloof me vrij: dit ding is mijn nieuwe vriend geworden. Mijn bekendste foto van Debbie Harry heb ik moeiteloos gereconstrueerd met de rijzende ster Danielle Parente. Haar vier bandleden namen dan weer de rol van Queen op zich. Het was een fantastische ervaring om mijn oude foto's te laten herleven met zo'n prachtig apparaat en zo'n geweldige nieuwe technologie."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234