Zaterdag 24/08/2019

‘Alle muziek beïnvloedt ons. Zolang het ons maar iets doet’

Wat Fleet Foxes en Grizzly Bear de voorbije jaren overkwam, maakte Beach House in 2010 mee: met een prachtplaat vanuit de Amerikaanse underground richting een groter publiek stappen. Vanavond brengt de band uit Baltimore zijn warmbloedige pop voor een uitverkochte AB. Door Pieter Coupé

Via de blogosfeer wordt elke week wel een andere indieband de hemel in geprezen, maar weinigen is het gegeven om die kring van ingewijden te ontstijgen. Victoria Legrand en Alex Scally, samen Beach House, is het anders vergaan, en dat heeft alles te maken met hun begin dit jaar verschenen derde cd Teen Dream. Daarop hoor je een groep die haar songs en haar geluid tot het uiterste heeft gedreven. “Voor onze eerste albums hadden we weinig tijd en geld, waardoor we onbedoeld lofi klonken”, zegt Alex Scally (gitaar, keyboards). “Maar met onze tweede plaat hebben we een jaar getoerd, waardoor we geld hadden voor een betere studio. In plaats van alles snel te doen en het dan breder te doen klinken met reverb, hebben we deze keer onze tijd genomen en het hele geluidsspectrum volgepropt. Daardoor is onze muziek niet langer tweedimensionaal maar panoramisch.”

Dat hoorde je ook tijdens de twee uitverkochte clubconcerten en de Pukkelpopset die Beach House eerder dit jaar in ons land speelde. Was je enkele jaren geleden nog getuige van een optreden dat zich voortsleepte op het ritme van een blikkerige drumcomputer, dan waait Beach House je nu fel in het gezicht met een gloedvolle performance. Met dank aan de drummer die op het podium komt meedoen, zo blijkt. “Zijn bijdrage trekt ons live echt op gang, en hij heeft ons geluid bij de opnames van de nieuwe plaat mee gevormd”, zegt Scally.

Onder meer door die toegevoegde percussie klinkt de cd Teen Dream als een hecht geheel, een unicum in deze shuffletijden. Scally: “Dat gebeurt onbewust. Alle songs moeten passen in het overkoepelende gevoel van de plaat.” Tegelijk toont Scally zich een overtuigde shufflefan. “Vaak vind ik van een hele plaat slechts één nummer goed, maar die ene song kan dan wel heel veel voor mij betekenen.” Gevraagd naar zijn muzikale invloeden, weigert hij zich op iets vast te pinnen. “Ik praat altijd over liedjes, niet over artiesten of stijlen. Ik houd van een song omdat hij mij raakt.” Victoria Legrand (zang, keyboards) beaamt: “Alle muziek beïnvloedt ons. Zolang het me maar iets doet. Als ik dan toch namen moet noemen: Ann Peebles en Aretha Franklin, die kunnen zo krachtig uithalen, destructief zelfs. Ik ben een vrijpostige meid, dus ik houd van soul.”

Broeihaard Baltimore

Het Beach House van Scally en Legrand staat in Baltimore, dat wij vooral kennen van de tv-serie The Wire, waaruit geen al te fris beeld van de stad naar voren komt. “The Wire is waarheidsgetrouw, maar handelt over de getto’s en de drugshandel en ik kom nauwelijks in contact met die wereld. Het is er niet zo gevaarlijk als je zou geloven”, zegt Scally. Baltimore is zelfs een muzikale broeihaard met een sterke lokale scene, voegt hij eraan toe, en Legrand wijst erop dat die uniek is. “Er is geen wedloop om een platencontract te tekenen. Mensen zijn puur aan het creëren, wat maakt dat het allemaal wat minder gepolijst mag. Toen wij onze eerste platen uitbrachten, vroegen mensen: is dit jullie demo? (lacht)” Scally: “Het is een kleine scene, iedereen gaat ook naar elkaar kijken. En er lopen veel interessante mensen rond.”

Maar hoe veelbelovend de door Scally en Legrand aangehaalde namen van Baltimorese bands (Dj Dog Dick, Dan Deacon en Future Islands) ook klinken, alle ogen zijn nu gericht op Beach House zelf. “Gelukkig is dit al onze derde plaat. Wij voelen ons dus niet overdonderd”, zegt Legrand. Scally: “We willen tegemoet kunnen komen aan de verwachtingen. Als mensen naar onze concerten komen, mogen ze niet ontgoocheld worden.” Legrand pikt in: “Mensen moeten geïnteresseerd blijven in onze muziek. Het zou jammer zijn mochten ze alleen vanwege de buzz komen.”

Die hang naar oorspronkelijkheid wil niet zeggen dat Beach House liever veilig in de underground blijft. “We houden van iedereen”, zegt Legrand. “De muziek is trouwens niet van ons: wij maken ze en daarna draait het om jouw interpretatie.” Het is een redenering die heeft geleid tot de dvd die bij Teen Dream hoort. Daarop staat voor elke song een videoclip, gemaakt door bevriende artiesten die van Beach House carte blanche kregen. “We wilden onze muzikale creaties zien door hun creatieve filter”, zegt Scally. Volgens Legrand was dat een riskante onderneming: “Maar het maakte onze muziek verbeeldingrijker.” Scally: “We waren de clichébeeldspraak over ons beu: altijd weer noemde men onze muziek dromerig. Met deze dvd hopen we de visuele bibliotheek van onze luisteraars uit te breiden. Bij mij heeft het gewerkt: als ik live speel, zie ik de beelden van de dvd voor mij.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden