Zaterdag 16/10/2021

Alle kleuren van de regenboog

Als het patroon van lange rokken/crisis, korte rokken/economische bloei nog altijd opgaat, dan gaan we een duale zomer tegemoet. Superkort of ultralang zal het zijn, en als we dan even aan tuin- en keukensociologie doen, een groeiende kloof tussen arm en rijk. Maar de kleuren zijn fel en vrolijk.

Over kleur, en over lengte, daar gaat het volgende zomer over. Hevige, mooie effen kleuren, zoals rozerood, irisblauw, pompoen, violet en jadegroen, liefst gecombineerd voor een nog sterker effect.

Bij Emporio Armani is het wachten tot het eind van de show voor een explosie van kleur, maar dan komen de frambozen ook in volle glorie. De hoofdmoot bestaat evenwel uit metaal- en cappuccinotinten. Er werd uitgekeken naar deze show, want sinds meneer Giorgio Lady Gaga als nieuwe muze heeft, kon het echt alle kanten opgaan. Gelukkig bespaart hij ons variaties op de bondage-kostuums van Alejandro (zoals hij wél deed voor zijn jongste mannenshow), en kiest hij voor een ‘fancy lady’-aanpak. Hij heeft zelfs een slimme oplossing gevonden voor het dilemma waar iedereen lijkt voor te staan: dragen we opnieuw enkellange jurken volgende zomer, of houden we het nog een poosje bij blote benen en mini? Armani tovert een knielange, tweede huid, strakke rok van stretch tule uit zijn mouw, waarover hij laagjes legt. Korte, vaak wijd uitstaande jurkje, gekortwiekte pandjesjassen of jasjes met een schootje, van gerubberd raffia. Minder gelukkig is het beeld, wanneer hij die rechte rok vervangt door een feestelijke versie van de fietsbroek. Wie flatteert dat? Maar het moet gezegd: de zeventiger blijft zichzelf heruitvinden. In een interview met de Wall Street Journal zeg Roberta Armani, zijn nicht die manager van de VIP relations is, dat Lady Gaga hem heeft aangezet om jonger te denken. “Het hielp ons om de wereld te zien door haar ogen, door de manier waarop zij Twitter en Facebook gebruikt.” Forever young.

Het gebeurt wel eens dat wij ons bij het verlaten van een show afvragen of een ontwerper nog voeling heeft met de wereld van de gewone mensen. Zouden zij ooit in de metro stappen? Een brood gaan kopen? Als je de collectie van Versace zag zou je er aan gaan twijfelen. Niet dat er iets mis mee is: het is pure Versace. Scherp afgelijnd, superstrak - geen millimeter plaats voor een laagje ondergoed tussen huid en jurk - niets ontziend, niets verhullend. Op effen jurken keert het patroon van de Griekse fries geregeld terug, en door spleetjes en uitsnijdingen, bedekt met transparant plastic, zie je stukjes huid. De enige versiering op de messcherp gesneden jurken is een martingale, een half ceintuurtje op de rug, met twee grote knopen vastgezet.

Mooie strepen zijn er wel, verticaal, van rood, turkoois, en zwart, op wit, en daarmee sluit Donatella aan bij de trend. Plateauzolen hebben voor haar afgedaan, zij kiest voor de ‘nulzool’ wat wil zeggen dat de stiletto’s echt heel hoog zijn. Voor de rode loper zijn er Griekse-godinnenjurken met lange, zijden franjes. Wit en goudkleurig, vastgezet en gedrapeerd op de lijfjes, vallen ze lang en zwierig vanaf de taille.

De uitnodiging is een rond doosje, waarin een sliert papieren vlinders zitten. Aan het eind van de show, in een zaal met daglicht, dwarrelen er papieren vlindertjes op onze hoofden neer. De Sardijn Antonio Marras - sinds enkele jaren ook de ontwerper van het merk Kenzo - is niet bang voor een beetje romantiek. Toch slaagt hij erin om de lieve ontwerpen nooit zeemzoet te maken. Zijn inspiratie deze keer kwam van Bright Star, de film van Jane Campion’s over de romance tussen John Keats (‘a thing of beauty...’) en Fanny Brawne. Hij dook in zijn verzameling oude stoffen en haalde er de mooiste kant en broderie uit, voor enkele unieke stukken; Hij werkt vooral met wit en geborduurde bloemen, voor lange chiffon jurken en gilets. Uit een beige trenchcoat knipt hij de mouwen en de zoom, en borduurt er bordeauxrode bloemen op. Onder schortjurken toont hij ondergoed, mooi, van ouderwets satijn, en retro badpakjes in hemelsblauw en bordeaux. Bloemen zijn er bij hem altijd, maar nu meer dan ooit en helemaal in de trend. Prachtige dessins van klaprozen en oude rozen, geknipt voor een zomer trouwfeest.

Bananarama

Iedereen wil graag de Prada-show zien, maar weinigen raken er binnen. De Belgische pers is al jarenlang de dupe van hun kieskeurigheid, maar gelukkig kunnen we nu gezellig op de hotelkamer de show rechtstreeks volgen op onze laptop. Het is niet hetzelfde als op de eerste rij zitten, maar beter dan aan de ingang staan smeken om er in te mogen, en dan weggestuurd worden “wegens een te kleine zaal”. Verrassen doet Miuccia Prada altijd. Iedereen heeft nu al de mond vol van de felgestreepte vossenboa’s die ze haar modellen meegaf. En van de apen en bananen die ze - Joséphine Baker in gedachte? - op de kleren drukt. Haar zandlopersilhouetten hebben onderaan een gefronste strook, wat er een Spaans tintje aan geeft. ‘Minimal barok’ noemt ze de sfeer, en al is het moeilijk om zich daar iets bij voor te stellen, denken wij dat te zien in de barokke guirlandes met engeltjes en apen die ze als print gebruikt. Vast staat dat de accessoires hebbedingen gaan worden. Misschien niet de gestreepte sombrero’s, maar zeker de ‘barokke’ zonnebrillen, met gekrulde tafelpootjes op het montuur, de sandalen met enorme bontgestreepte plateauzolen en de gestreepte stola’s. Never a dull moment bij Prada.

Meester vormgever

Net als Miuccia Prada had Raf Simons kennelijk genoeg van minimalisme, nochtans iets waar het merk Jil Sander, waarvoor hij ontwerpt, net bekend om staat. Ook hij zocht naar een persoonlijke interpretatie van maximalisme, en belandde niet bij barok maar bij haute couture. Maar dan niet zoals men zich dat voorstelt met strikken, borduursels en drapages , maar haute couture als laboratorium voor nieuwe vormen, verhoudingen, volumes. Niet voor niets is de Limburger van opleiding vormgever, geen kleermaker. Simons opent met enorme, eivormige rokken in felle kleuren, gecombineerd met een aansluitend, allereenvoudigst T-shirtje, wit of zwart. Er komen lange, wijde ‘zakjurken’, soms met brede horizontale of verticale strepen, en ik wil al intekenen voor de lange elektrisch blauwe parka van vederlicht nylon.

De voorbije week viel bij de moderedactrices die al een tijdje meelopen geregeld de naam Yves Saint Laurent. Dat was ook hier het geval , voor de manier waarop Raf Simons kleuren combineert die op het eerste gezicht alleen maar kunnen botsen, en het niet doen, maar integendeel elkaar versterken. Een groen jasje met een roze marcel en een gele pantalon, het zou niet in je hoofd opkomen en toch lukt het hier.

Vandaag showt Giorgio Armani nog zijn eerste lijn, evenals Roberto Cavalli. Maar deze excentrieke Italiaan heeft Parijs gekozen om deze week zijn veertigste verjaardag in het vak te vieren.

De trends voor volgende zomer

Kort langer langst.

Na de mini, volgt de maxi. Voorlopig wordt ons nog de keuze gelaten. En voor de twijfelaars is er de ‘nieuwe’ knielengte, namelijk net eronder.

Broeken.

Wie twijfelt tussen kort of lang, vindt een oplossing bij de broek. Want die is ook terug. Chic wijd en met een hoge taille, of als ‘boyfriend’-jeans in combinatie met een bustier-topje.

Kleur kleur kleur.

Mandarijn, Gitanes-blauw, turkoois, violet. Liefst effen en gecombineerd voor een big bang effect. Gucci, Prada, Fendi... Iedereen doet mee.

Maar ook wit.

Wit is een seventies-blijver, zij het in cleane, gestructureerde A-vorm zoals bij Sportmax, of als canvas voor borduursel en bloemen bij Marras.

Erogene zone: schouders.

Veel strapless topjes (Emporio), of uitsnijdingen (Versace). Indien niet bloot, zijn de schouders hoekig, en vaak voorzien van opvallende mouwen. Wijd en tot aan de elleboog bij Prada, in vleermuis- of lampionvorm bij Fendi, poffend kort, of met wijde waaierstroken bij Bottega Veneta.

Bloemen.

“Il faut cultiver son jardin”, zei Voltaire, en dat hebben de ontwerpers gedaan. Rozen, dahlia’s, hydrangea’s en mimosa zorgen afwisselend voor een dromerig (Ferretti, Marras) of een energiek vrolijke (D&G) noot.

Volants en ruches.

Prada maakt er een moderne versie van met een nieuw volume: strak bovenaan en een volant net boven de knie. Veel vaker gezien zijn enkellange, waaierende A-jurken met een volant onderaan. Boho is back.

Plateauzolen.

Helaas voor Sarkozy & co: de meisjes blijven hoog op hun plateauzolen lopen. Sandalen van gestreepte linten bij Moschino, van lakleer en een bandje met bloem bij D&G, in verschillende gekleurde lagen bij Prada.

Laat het glimmen.

Plastic, vinyl, lakleer, technostoffen zorgen voor zomerse glans.

Franjes en vlechtwerk.

Vooral geliefd bij de traditionele Italiaanse huizen als Versace, Gucci, Ferre.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234