Dinsdag 01/12/2020

Fastfood

Alle gezondheidshypes ten spijt: fastfoodrestaurants blijven boomen

Beeld ANP

McDonald's, Burger King, Quick..., allemaal kunnen ze mooie jaarverslagen voorleggen en plannen ze extra vestigingen in ons land. Het strookt niet met de Vlaming die zogenaamd het ene na het andere gezondheidsboek van Pascale Naessens of Sandra Bekkari verslindt.

McDonald's kan opnieuw schitterende jaarcijfers voorleggen. In 2017 bestelden 48,3 miljoen klanten bij een Belgische McDonald's, bijna 4 miljoen meer dan het jaar daarvoor. 

Het is niet de enige fastfoodketen die goed scoort. Quick ontving vorig jaar 41 miljoen klanten, een stijging van bijna 1 miljoen. En newbie Burger King telde sinds de introductie in België in juni vorig jaar al meer dan 2 miljoen bezoekers in de zes vestigingen.

Dat de sector boomt, blijkt ook uit de extra investeringen die de ketens plannen in ons land. Ondertussen wagen nieuwelingen zoals Five Guys, een Amerikaanse fastfoodketen waar je zelf je burger kunt samenstellen, een poging om België te veroveren.

Tournée Minérale

Het staat in schril contrast met de fascinatie die de Vlaming lijkt te hebben voor gezonde voeding. Boeken van gezondheidsgoeroe’s zoals Pascale Naessens en Sandra Bekkari voeren al enige tijd de boekentoptien aan, terwijl acties zoals Tournée Minérale of Dagen Zonder Vlees duizenden mensen mobiliseren. En op de Antwerp 10 miles of de 20km door Brussel is het elk jaar weer over de koppen lopen.

Bij McDonald's hebben ze een verklaring voor de stijgende cijfers. Het wijst naar de tafelbediening in de helft van de restaurants in België, aangezien Belgen niet graag in de rij staan. Daarnaast heeft de multinational een nieuw feedbacksysteem opgestart om elk restaurantbezoek nauwkeurig te monitoren. Eén jaar big data van het nieuwe systeem vervangt makkelijk 37 jaar aan mystery-shopping.

Toch verklaart dat niet de gezondheidsparadox. “De mensen die de boeken van Bekkari of Naessens kopen zijn niet noodzakelijk degenen die ook naar McDonald's gaan”, zegt Loes Neven, coördinator gezonde voeding van het Vlaams Instituut Gezond Leven. “We mogen het bereik van die boeken niet overschatten. De kopers ervan zijn vaak mensen die al geïnteresseerd zijn in gezonde voeding.”

Goedkoop

Het is een oud zeer bij het preventiebeleid. Campagnes om gezonde voeding of beweging te promoten bereiken in vele gevallen mensen die al op het juiste spoor zitten. Gezonde mensen worden zo nog gezonder, maar de grote groep bereik je niet. Niet voor niets is de Vlaming volgens de Voedselconsumptiepeiling in tien jaar tijd nauwelijks slanker of fitter geworden.

Bovendien is de ‘gezonde groep’ niet altijd consequent. Het is niet omdat je een gezondheidsbijbel in de kast hebt staan, dat je nooit eens een drive-in bezoekt. Je kunt én fan zijn van Pascale Naessen én geregeld een Big Mac veroberen. 

“Die fastfoodketens zijn natuurlijk supertoegankelijk”, zegt Neven. “Niet alleen zijn er veel vestigingen, het is ook relatief goedkoop. Ook dat speelt een rol. Zeker voor mensen die het niet breed hebben is McDonald's een toegankelijke plek om uit eten te gaan.”

Slaatjes

Professor marketingcommunicatie Tim Smits (KU Leuven) ziet nog andere redenen voor het fastfoodsucces. “Ik denk dat er ook een generatie-effect speelt", zegt hij. McDonald's is al zo’n veertig jaar actief in België. Had je vroeger een oude generatie die nauwelijks wist hoe ze in een fastfoodtent eten moeten bestellen, dan gaan oma’s nu gezwind met hun kleinkinderen Happy Meals eten.

De ketens benadrukken dat die extra bezoekers wellicht ook te danken zijn aan hun gezonde gamma. In Burger King of Quick kun je niet alleen terecht voor een vettige hamburger. Slaatjes, vegetarische maaltijden en caloriearme burgers staan evengoed op het menu. Maar gezondheidsspecialisten zijn niet onder de indruk. Neven: “Mensen gaan niet naar McDonald's voor een slaatje. Daar moeten we niet flauw over doen.”

Verschillende gezondheidsexperts vinden dat de overheid zou moeten ingrijpen. Net zoals bij sigaretten zou er volgens hen een verbod moeten komen op reclame of zouden er grote waarschuwingen moeten prijken op de Big Mac, Whopper of de Giant. Want hoe meer fastfoodketens in ons land opduiken, hoe meer mensen die ook daadwerkelijk zullen bezoeken.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) is dat niet van plan. Zo vindt ze het waardevoller om de sector aan te moedigen hun gamma gezonder te maken, dan nieuwe ingewikkelde regelgeving te ontwikkelen die weinig oplost. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234