Vrijdag 25/09/2020

Column

Alle dames in zwijm voor Cohen, alle mannen jaloers

Leonard Cohen.Beeld ANP Kippa

Mark Coenen is columnist bij deze krant.

'Leonard Cohen s'éteint à 82 ans', schrijft de Canadese omroep. Hoe mooi klinkt doodgaan in het Frans. Het licht gaat uit. De vlam wordt gedoofd. En in een mum is het avond. Cohen liep krom van de kanker en bezong zijn nakende exit al uitgebreid op You Want It Darker. Met een stem die klinkt alsof hij al een tijdje zes vadem diep onder de grond lag. Vergeleken met de dieptes van Cohens basbariton klonk Thé Lau zaliger als Jimmy B.

Mark Coenen.Beeld Tom Verbruggen

Op zijn laatste persconferentie nuanceerde hij nog zijn uitspraak "I'm ready to die": "Too much self-dramatization from time to time", bromde hij glimlachend. Een beetje te veel drama. "Ik ben van plan om eeuwig te blijven leven." Wat hij, nu hij tot stof en as is wedergekeerd, natuurlijk zal doen dankzij een oeuvre dat nauwelijks te bevatten is, noch met een ander te vergelijken.

Mijn enige ontmoeting met hem dateert uit de tijd dat Luc Appermont een talkshow had op VTM. Cohen kwam er - je houdt het haast niet voor mogelijk achteraf - 'First We Take Manhattan' pluggen. Playback. Jennifer Warnes kon niet, die dag. Naar verluidt had hij geldproblemen, omdat zijn manager met de centen was gaan lopen.

Het is niet omdat hij dood is dat ik het zeg, maar het was een fantastisch interview. Niet omdat ik de goede vragen stelde, maar omdat hij dat deed. Ik leerde veel meer over mezelf dan over zijn nieuwe plaat, in dat uur. Licht zwijmelend ging ik buiten na een bearhug en met het vaste voornemen om net zoals hij in te treden in een boeddhistenklooster. Dat voornemen was ik - een geluk voor iedereen - op de parking van de Manhattan al vergeten.

Leonard Cohen was de ideale man. Wat zijn we allen jaloers op zijn levensloop, zijn vrouwen, zijn stem. Hij leefde een tijdje in culturele afzondering op het Griekse eilandje Hydra, waar hij, toen hij een flesje melk ging kopen, Marianne tegenkwam. De start van de mooist bezongen liefdesgeschiedenis van de eeuw.

Marianne Ihlen. Blond, gezond en altijd goesting, want van Zweden. Dachten wij koortsig. Elke nacht van bil. Glaasje retsina erbij. Om er dan tegen de ochtend een gedicht uit te persen, bijgelicht door de majestueuze kleuren der opgaande zon.

Natuurlijk was Cohen op zijn best de melancholische troubadour en het spirituele kompas dat wij allen wensen te zijn, maar hij was ook een ongemeen efficiënte ladies' man. Alle dames in zwijm, alle mannen jaloers. Wie mij niet gelooft zoeke op Youtube het filmpje 'Why it's good to be Leonard Cohen' op.

Cohen, die we alleen ruggelings te zien krijgen, wordt met huid en haar opgegeten door dames die, zelfs in aanwezigheid van de camera én hun vriendje, hem staan op te vrijen met - excusez mes mots - zaadvragende ogen. "It's hard to come on to a girl in front of a camera", zegt Cohen, een beetje gegeneerd. Dat vinden de dames - onder wie de ravissante Israelische zangeres Esther Ofarim - alvast niet.

Hij was de inspiratie van een generatie.

"The best of us is gone. RIP, Leonard Cohen, il miglior fabbro", schreef Janis Ian op haar Facebook-pagina. Zo omschreef T.S. Elliott in The Waste Land ook zijn vriend en toeverlaat Ezra Pound. Een citaat uit Dante's Divina Comedia. 'Il miglior fabbro' betekent: de betere ambachtsman.

Ik denk dat Leonard Cohen - de sigaret stijlvol in de ene hand en aan de andere een mysterieuze deerne met lang blond haar - die omschrijving op zijn tocht naar de overkant van de Lethe wel zou hebben geapprecieerd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234