Vrijdag 27/11/2020

Alice in spookjesland

Met El laberinto del fauno is Guillermo del Toro (Blade II) aan een meesterwerk toe waarbij hij zijn dada's opnieuw kwijt kan: een mythische onderwereld en religieuze kritiek.

Door Nico Krols

El laberinto is de combinatie van een sprookje dat zich grotendeels onder de grond afspeelt en een bovengronds oorlogsdrama. De moeiteloze manier waarop hij in een kadervertelling twee parallelverhalen die elkaar thematisch spiegelen ongestoord laat kruisen en uiteindelijk bij elkaar brengt, is nagenoeg perfect.

De kleine Ofelia (Ivana Baquero), die het liefst met haar neus in de boeken zit, verlaat met haar zwangere moeder (Ariadne Gil) de stad om in de bergen naar haar stiefvader te trekken. Die kapitein in het fascistische leger van Franco eist dat zijn zoon in zijn huis geboren wordt. De machtswellusteling voert, maanden na het eind van de burgeroorlog, nog achterhoedegevechten tegen het verzet. Kapitein Vidal (Sergi López) is hardvochtig voor vijand én eigen manschappen.

Waarom haar moeder voor hem valt, is Ofelia een raadsel, maar haar boeken zorgen voor escapistisch genot. Met een hoofd vol fantasie verkent ze het domein waar de kapitein zijn hoofdkwartier houdt. Ze komt er terecht in het labyrint van bosgeest Pan (Doug Jones). Die ziet er vervaarlijk uit, maar Ofelia antwoordt onbevangen op zijn vragen en gaat er al gauw mee akkoord dat zij de prinses is die ooit de onderwereld was ontvlucht. Om haar onsterfelijkheid terug te winnen moet ze van de faun drie opdrachten uitvoeren, onder meer het uitschakelen van een reuzepad die de boom waaronder hij leeft doet afsterven. Ofelia blijft beleefd, maar vernietigt het boertige beest efficiënt.

Geregeld schakelt Del Toro over naar de bovenwereld, waar Ofelia ontdekt dat Mercedes, de huishoudster die zich over haar ontfermt (Maribel Verdú), samen met de huisarts de rebellen stiekem voorziet van proviand en medicijnen. De arts moet Ofelia's moeder verzorgen en heeft alle moeite om een miskraam te voorkomen. Ofelia wil haar moeder en de baby redden met de magische hulp van de bosgeest, maar dan moet ze wel haar opdrachten feilloos uitvoeren. En dat lukt niet helemaal. Bij een mensachtige en kinderetende creatuur (opnieuw Doug Jones) verliezen twee elfjes het hoofd door de schuld van Ofelia. Deze scène wens je je ergste vijand als nachtmerrie toe. Het wezen heeft zijn ogen in zijn handpalmen zitten en achtervolgt het panikerende meisje terwijl hij de rug van zijn handen voor zijn lege oogkassen houdt. Voor zijn houtoven ligt een stapel kinderschoentjes en het ziet er naar uit dat ook Ofelia slachtoffer wordt van zijn persoonlijke holocaust.

Del Toro gaf zelf te kennen dat hij met die 'Bleke Man', die om te kunnen kijken zijn handen voor zijn ogen moet houden, verwijst naar de stigmata die de kerk veeleer verblinden dan verlichten. In die periode leefde de kerk in symbiose met het fascistische regime van generaal Franco. Zo zit El laberinto vol metaforen die de fantasmagorische, mythologische onderwereld commentaar doen leveren op de al even wrede, repressieve en fanatieke bovenwereld. Del Toro houdt in dit raadselachtige sprookje de spanning erin tot op het eind, met een complex maar helder scenario, feilloze en feeërieke special effects, doorleefde vertolkingen, een uitstekende score en virtuoos camerawerk.

JJJJ

Regie en scenario Guillermo del Toro Vertolking Ivana Baquero, Sergi López, Maribel Verdú, Ariadna Gil, Doug Jones Land Mexico, Spanje, VS Speelduur 112 minuten Voor liefhebbers van sprookjes waar ook volwassenen wat aan hebben Te mijden door wie een verhaaltje voor het slapengaan verwacht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234