Dinsdag 15/10/2019

Mobiliteit

‘Algemene snelheidslimiet is enkel nuttig als er voldoende handhaving is’

De zone 30 in het centrum van Brussel. Beeld BELGA

‘Een zeer goed idee’, vindt professor duurzame mobiliteit Cathy Macharis (VUB) de invoering van een algemene zone 30 op het grondgebied van het Brussels Gewest. ‘Maar dit moet kaderen in een breder beleid.’

De nieuwe Brusselse regering wil op het hele grondgebied van het gewest de maximumsnelheid op 30 kilometer per uur leggen, met uitzondering van de grote doorgangswegen. 

“Op zich is dat een zeer goed idee”, zegt Macharis. “Hoe lager de snelheid, hoe lager de kans op ernstige letsels. Maar zo’n algemene limiet is enkel nuttig als er voldoende handhaving is. Er moeten genoeg flits- en politiecontroles zijn, anders zullen hardrijders zich er weinig van aantrekken. Tegenover hardnekkige snelheidsduivels moet het bijvoorbeeld mogelijk zijn om tijdelijk hun wagen in beslag te nemen. 

“Ook de weginfrastructuur is van belang. Chauffeurs moeten ontmoedigd worden om snel te rijden. Dat kan bijvoorbeeld met verkeersheuvels of door grote bloembakken te plaatsen.”

In de gemeente Schaarbeek geldt sinds september vorig jaar een limiet van 30 kilometer per uur. Toch waren er de voorbije maanden verschillende dodelijke ongevallen.

“We deden eind 2018 onderzoek in de gemeente Schaarbeek. Eén op de drie bestuurders houdt zich niet aan de opgelegde snelheid, zo bleek. We keken ook naar mogelijke maatregelen. We lieten onder meer een grote tekening op het wegdek schilderen. Die bewustmakingscampagne werkte amper: nog steeds reden er mensen tot 80 kilometer per uur. De hardleerse chauffeurs vergen een kordatere aanpak.”

De gemeentebesturen moeten ook meewillen. Zij zijn verantwoordelijk voor de handhaving en de heraanleg van wegen.

“Dat klopt. Maar zij zullen voortaan gebonden zijn aan het gewestelijke mobiliteitsplan, dat momenteel voorligt voor openbaar onderzoek. De regering onderhandelde dat plan in samenspraak met de gemeenten en het is wel degelijk richtinggevend. De tijd dat elke gemeente deed wat ze wil, is voorbij. 

“Bovendien: sinds de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen oktober liggen de machtsverhoudingen op lokaal vlak anders. Groen en Ecolo, waarvoor verkeersveiligheid erg belangrijk is, zitten in veertien van de achttien gemeentebesturen in Brussel. Ik denk wel dat het mogelijk is een soort ‘coalition of the willing’ op de been te brengen.”

Cathy Macharis Beeld rv

Gaat Brussel naar een hele nieuwe mobiliteitsvisie, zoals Gent?

“Het gewest heeft een plan uitgewerkt met 50 wijken die verkeersluw zullen zijn en waar een zone 30 geldt. Daartussen lopen grote doorgangswegen. Barcelona kent zo’n systeem, Manhattan gaat het invoeren. Het verschil is dat het grondpatroon in die steden in blokken is opgebouwd, waardoor zoiets gemakkelijker is in te voeren. 

“In Brussel is het wat ingewikkelder, maar het kan werken. Je ziet dat ook steeds meer Brusselse gemeenten een voetgangerszone willen invoeren. Ook dat maakt het verkeer veiliger.” 

Wat met de Vlaamse pendelaar? Geraakt hij nog tot in Brussel?

“Brussel moet blijven investeren in openbaar vervoer, wat de nieuwe regering ook van plan lijkt. Het netwerk van tram, bus en metro is nu al vrij goed, daarbij komen nog nieuwe systemen als deelsteps en -fietsen. 

“Er moet ook ingezet worden op parkings aan stations en aan de rand van Brussel. De hele zone 30 moet kaderen in een breder beleid.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234