Zondag 07/08/2022

Alexandre Tharaud: 'Ik ben heel lui maar ik werk heel veel'

Vanavond is in Studio 1 van Flagey in Brussel de Franse pianist Alexandre Tharaud te gast. Tharaud is niet door de grote poort het concertleven binnengestapt, maar kan wel allang op bijval rekenen voor zijn intelligente omgang met Franse muziek. Recent nam hij op originele wijze Bach onderhanden, vertrekkend van diens bekende Italienisches Konzert.

"Dat Konzert heb ik voor het eerst gespeeld toen ik negen was. Ik had wel zin om het op te nemen, maar ik heb er een hekel aan om stukken uit te brengen die elke maand wel op plaat verschijnen. Vandaar de combinatie met minder bekende werken. Ik koos Bachs transcripties van Marcello en Vivaldi omdat hij precies doordat hij zich door die muziek liet doordesemen nadien in staat was zo'n magisch werk te schrijven. Daarin assimileerde hij de Italiaanse stijl, maar oversteeg hij die ook om er onversneden Bach van te maken."

Hebt u als pianist geleerd van de historische muziekscene?

"Vooral sinds ik Rameau speel ben ik veel gaan lezen, beluisteren en raad vragen aan specialisten. Rameau vraagt om een grote stilistische kennis van versieringen, inégalité, dingen die ons, pianisten, vreemd zijn. Bach schrijft minder versieringen, laat je minder vrijheid. Zijn muziek overstijgt het instrument, waardoor ze stilistisch minder complex is."

De goddelijkheid die men Bachs muziek toedicht, verlamt muzikanten soms.

"Een eerste Bach-opname maken is een mijlpaal in het leven van elke muzikant. Sinds ik Rameau speel, vraagt men mij wanneer ik Bach ga opnemen. Daardoor is mijn vertrouwen gegroeid, in zoverre zelfs dat mijn plaat begint en eindigt met eigen transcripties. Door de muziek een beetje te personaliseren heb ik ze ook een beetje ontheiligd, bij wijze van spreken. Dit is mijn Bach, of liever Bach zoals ik hem zie. Mauricio Kagel heeft me ooit gezegd: een werk kan maar leven en overleven als men het telkens weer hercreëert, inclusief wat er ondertussen is veranderd in de instrumenten, de perceptie van muziek en van lawaai, dat vandaag zo agressief is. Je kunt onmogelijk de muziek heroproepen zoals die destijds was. Haar spelen alsof ze gisteren werd geschreven is een goede manier om haar van haar heiligheid te ontdoen. Authentiek ben je ten opzichte van jezelf, niet ten opzichte van die historische werkelijkheid."

Welke leraars waren voor u belangrijk?

"Ik heb altijd veel problemen gehad met leraars. Ik hou niet van beperkingen én ik ben heel lui. Dat ben ik nog steeds, al werk ik veel. Maar op het conservatorium had ik veel problemen. Mijn allereerste lerares was de belangrijkste: positie van de hand, verdeling van je energie, dat zijn dingen die meteen goed moeten zitten.

"Een goede leerling is een stoofpotje dat heel lang moet sudderen. En de leraar is de sudderaar. (lacht) Une bonne cocotte. Met als gevolg dat je je vaak pas tien jaar later realiseert dat iemand je iets belangrijks heeft geleerd."

Rudy Tambuyser

Info: www.flagey.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234