Donderdag 24/09/2020

Alex Vanhee selecteert 100 concertfoto’s voor demorgen.be

De Morgen gaf concertfotograaf Alex Vanhee een haast onmogelijke opdracht: uit zijn archief moest hij honderd concertbeelden opdiepen, die onlosmakelijk verbonden zijn met het afgelopen decennium. Vanaf vandaag kun je het resultaat bekijken onze website.

Vanhees selectie leverde een unieke collage op, waarbij vergane glorie en glamour, doodsverlangen en geestdrift, legendarische data en uitzonderlijke snapshots hand in hand lijken te gaan.In zijn beeldkeuze wordt je aandacht bijvoorbeeld onmiddellijk getrokken naar twee nationale iconen in een warme omhelzing (Arno en Toots Thielemans op Belgavox), maar net zo goed dwingt de fotograaf je in de rol van stille getuige. Door zijn ogen zie je de onbetwiste gangmakers van de noughties nu eens balanceren tussen leven en dood, dan weer geeft Vanhee je het gevoel op de eerste rij te staan wanneer up-and-coming-artiesten opklimmen van welpje tot jonge leeuw. “Ik concentreerde me in deze reeks vooral op de eerste clubconcerten van Bloc Party, Editors of Kaiser Chiefs,” vertelt Vanhee. “De overgang van jonge muzikant die net uit bed lijkt gerold naar de ster in wording, is een intrigerend parcours. ”Even verder hink-stap-spring je via euforie (Arno die een koersfiets krijgt van zijn held Eddy Merckx) over nostalgie (de reüniekoorts van Sex Pistols) naar diepe teleurstelling (de tranen van Kate Ryan in Athene na haar echec op Eurosong).Twee constantes werden daarbij gerespecteerd: “Het moest een goed beeld zijn van een muzikant, die zijn stempel merkbaar drukte op de laatste tien jaar. Zelfs al is dat dan maar een Doherty die volkomen van de wereld is. Tijdens zijn concert in de Botanique leek het wel alsof twee films zich tegelijkertijd voor mijn ogen afspeelden: ik zag een halfdode, zwetende junk zoeken naar de juiste songteksten en akkoorden, terwijl het publiek volledig uit zijn dak ging. Hoewel Doherty duidelijk hulp nodig had, kon hij alleen rekenen op blinde adoratie. Dat blijft een onwerkelijk beeld.”Daarnaast vatte Vanhee de fotoreeks op als een sober maar ontroerend in memoriam: zo worden James Brown, Willy DeVille, Yasmine, The Cramps, André Hazes of Bram Vermeulen herdacht met een typerend liveportret. Vooral die laatste zal de fotograaf niet licht vergeten, en niet alleen omdat Vermeulen graag beroep deed op Alex voor platenhoezen en artwork. “Die bewuste foto heeft in de eerste plaats voor mezelf een spectaculaire waarde. Ze is getrokken op 9/11: terwijl het leek alsof de wereldbrand elk moment kon uitbreken, stond iedereen zijn angst en spanningen te verdringen met Vermeulens liedjes.” Misschien beelden we het ons maar in, maar de blik van Vermeulen lijkt onbegrip, machteloze woede én passie ook effectief te verraden.Inmiddels werkt Vanhee al zeventien jaar voor deze krant. Hij kan de afgelopen twee decennia dus gemakkelijk tegen elkaar afwegen.“Dit was absoluut een interessant decennium voor een concertfotograaf,” meent hij. “De shows van beginnende bands zien er allereerst een stuk professioneler uit. En bovendien heb ik de indruk dat álles kan vandaag: de ene avond leg ik een succesvolle reünie vast, de volgende avond zie ik een debutant de pannen van het dak spelen. Zoveel afwisseling komt ook mijn werk ongetwijfeld ten goede.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234