Dinsdag 28/01/2020

Alex Callier over 15 Hooverphonic-stemmen

TOEN

Esther Lybeert

1995-1996

"Voor ons is het heel simpel: zonder Esther was er gewoon geen Hooverphonic. Zij heeft de eerste demo's ingezongen en stond op het podium tijdens de allereerste showcases. Je mag wel stellen dat zij de weg heeft geëffend voor de groep."

Liesje Sadonius

1996-1997

"Een geschenk uit de hemel. Nog beter dan Esther wist ze precies wat te doen binnen Hooverphonic. Als je luistert naar onze eerste plaat of de single 'Club Montepulciano' hoor je wat een ongelooflijk mooie, zuivere en ijle stem Lies heeft. Ze klonk lichtjes naïef en jong, wat mooi contrasteerde met de geladenheid van onze muziek, die toen nog heel erg door samples werd beïnvloed. Jammer dat het onzekere, zware toerleven niet besteed was aan haar. Begrijpelijk hoor: zelf heb ik genoeg miserie gekend in mijn vroegere relaties om te snappen dat een jaar lang ononderbroken onderweg zijn niet voor iedereen weggelegd is."

Kyoko Baertsoen

1997

"Mooie, maar iets te uitgesproken stem voor Hooverphonic. Ze was voorbestemd om haar eigen weg te gaan met Lunascape."

Geike Arnaert

1997-2008

"Zonder overdrijven: een song van Hooverphonic zingen is écht moeilijk. Zelfs wanneer het simpel klinkt. Geike begreep perfect hoe ze alle kleine subtiele details moest aanbrengen. Het ogenblik dat zij in de groep stapte, is ook de emotie in Hooverphonic binnengeslopen. Tot dan klonken we heel ijl en koel, wat allicht ons succes in Scandinavië verklaarde. Maar plots zorgde Geike er met haar stem voor dat de geluidseffecten van de begindagen niet langer hoefden."

Noémie Wolfs

2010-2015

"Destijds werkte 'Anger Never Dies' niet met Geike, waardoor die song stof bleef vergaren in een schuif. Met Noémie lukte dat ineens wel. Haar stem bezit dan ook een zekere theatraliteit, die Hooverphonic tot dan miste."

NU

Janie Price

(artiestennaam Bird)

"Op onze nieuwe plaatIn Wonderland doet haar stem me wat denken aan Macy Gray: gebroken, quirky. Janie is ook en heel goede celliste, zoals je hoort op 'I Like the Way I Dance'. Grappig detail: samen hebben we ooit een duet gebracht van 'Diep' van Get Ready - zij in het Engels, ik in het Nederlands. Die cover zal vast wel ergens op het net te vinden zijn, onder de naam HooverBird."

Felix Howard

"Een Britse songschrijver voor EMI, die de mensen misschien eerder nog kennen als het jongetje uit Madonna's videoclip 'Open Your Heart'. (grinnikt) Hij is nu iets groter. We schreven zo'n twaalf jaar geleden samen aan de single 'Dirty Lenses' voor No More Sweet Music. Toen schreven we ook 'God's Gift' en 'Moving', de oudste songs op deze plaat. Die twee nummers mislukten met Geike en Noémie, omdat de twangy charm op slag verdwijnt in een andere toonaard. Dit was zo'n typische kwestie van de perfecte stem voor de juiste song."

Nina Sampermans (Ravvel)

"Nina is een van de drie vaste vocalisten die we op tournee meenemen. Ik kan het niet genoeg herhalen: een su-per-ta-lent, en amper 23 jaar oud. Geloof me: she's the next big thing. Ik weet nu al dat we haar op een bepaald ogenblik zullen kwijtraken."

Emilie Satt

"Emilie is nooit in de running geweest om Noémie op te volgen, hoewel dat her en der gesuggereerd werd. Maar dat laat niet weg dat ik behoorlijk onder de indruk ben van haar stem in 'Badaboum': niemand die beter dan zij de juiste dosis verveeldheid aan de dag legde in de studio. (lacht) Héérlijk hoe ze die titel met een zeker ennui zingt."

Lucky Fonz III

"Lucky Fonz zingt in een achtergrondkoortje met mij op de nieuwe plaat. Hilarische kerel, lichtjes wereldvreemd ook, of toch zeker niet van déze planeet. (lacht) Zo was hij gechoqueerd omdat ik geen kaasschaaf in huis had, maar op z'n Frans een stuk kaas bij brood at. Met zijn verwondering kon je een sketch schrijven!"

Christa Jérôme

"Een half Haïtiaanse zangeres die haar sporen verdiende bij Marc Moulin en Starflam. Ik heb haar leren kennen in Brussel. Na Marc Moulins dood (hij stierf in 2008 aan keelkanker, GVA) zijn we samen in de studio gedoken. Het klikte tussen ons. Even speelde ik met het idee haar te vragen om Geike te vervangen. Maar we kwamen er gauw achter dat haar stem veel te uitgesproken is. Daarmee zouden we de sound van Hooverphonic op dat moment té drastisch veranderd hebben."

Pieter Peirsman (Snowpilot)

"Dat Nina, Kimberly en Pieter frontmensen zijn, was een belangrijke voorwaarde om hen mee op het podium te nemen. Ik had geen nood aan backingvocalisten. Ze moeten wel degelijk hun eigen ideeën hebben, een typerend stemgeluid, veel uitstraling, een unieke persoonlijkheid én een eigen mening."

Tjeerd Bomhof

"Technisch gezien geen superzanger, maar goed: dat is Robert Smith van The Cure ook niet. Tjeerd heeft wel een heel opmerkelijk stemgeluid."

Kimberly Dhondt

"Ook Kimberly is een van de drie vaste stemmen op het podium. Ik ken haar al lang, we hebben vroeger nog samen geschreven. Een keigoede zangeres, maar een beetje miskend, vind ik. Wat ik apprecieer, is dat ze altijd kiest voor een eigenzinnige aanpak. Ze klinkt rokerig jazzy ook."

Neil Thomas (artiestennaam: Litlo Tinz)

"Toen Jamie Lidell wegging als zanger bij Matthew Herbert, kwam Neil in zijn plaats. Hij heeft zo'n beetje dezelfde blue-eyed soulstem als Lidell. Geen schande als je hem niet kent. Hij is nu al jaren bezig aan zijn soloplaat. (lacht) Dit vind ik trouwens geweldig: 'Badaboum' staat al weken boven aan de airplaycharts, terwijl mensen nauwelijks weten hoe hij eruitziet. De muziek primeert op de ster."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234