Vrijdag 19/07/2019

Binnenland

Alcohol drinken nog voor je uitgaat: voor veel Vlaamse jongeren is het heel gewoon

Jongeren drinken alcohol nog voor ze uitgaan, ook met de bedoeling om nadien bij het uitgaan het drinken voort te zetten. Meest populair bij het indrinken zijn pils of andere lichte bieren en sterke drank. Beeld iStock

Indrinken heeft voor een deel van de Vlaamse jongeren een belangrijke sociale betekenis, maar houdt ook leeftijdsgebonden risico's in. Dat blijkt uit onderzoek van acht Oost-Vlaamse Drugpunten in samenwerking met het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en illegale Drugs (VAD), waarvoor 6.733 jongeren tussen twaalf en zesentwintig een onlinevragenlijst invulden.

Jongeren drinken alcohol nog voor ze uitgaan, ook met de bedoeling om nadien bij het uitgaan het drinken voort te zetten. Negen op de tien van de bevraagde jongeren heeft ooit al alcohol gedronken. Bijna de helft van de twaalf- tot dertienjarigen heeft reeds alcohol gedronken. Tachtig procent van wie ooit alcohol dronk, heeft ook al ingedronken. Bij de twaalf- tot vijftienjarigen is dit dertig procent, bij de zestien- tot zeventienjarigen zeventig procent en bij de achttien- tot zesentwintigjarigen stijgt dit tot negentig procent. 

De initiatiefnemers stippen wel aan dat jongeren die (nog) geen alcohol drinken minder geneigd zullen zijn om aan een onlinebevraging over indrinken deel te nemen.

Gezellig en goedkoop

Het indrinken gebeurt zo goed als altijd in een private omgeving, zoals thuis of bij vrienden. De aangehaalde redenen zijn: voor de gezelligheid, omdat het goedkoper is en om in de stemming te komen. Meest populair bij het indrinken zijn pils of andere lichte bieren en sterke drank. Een kwart van wie indrinkt doet dit met sterke drank, zonder verschil in geslacht.

Supermarkten en nachtwinkels zouden de plaatsen bij uitstek zijn om aan alcohol te geraken. In de supermarkt worden alle categorieën alcoholische drank gekocht, in de nachtwinkel koopt men relatief vaker sterke drank en breezers of alcopops. Een opvallend gegeven is dat de nachtwinkel de favoriete aanschafplek is op een leeftijd waarop men alcoholische dranken niet mag kopen, zo blijkt.

Volgens de Drugpunten en de VAD dringt een leeftijdsspecifieke aanpak zich op. "Een geïntegreerde aanpak is noodzakelijk, waarbij jongeren, ouders, horeca, eventorganisatoren én detailhandels betrokken worden. Het lokale niveau, dicht bij de jongeren en jongvolwassenen, is hierbij het meest aangewezen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden