Maandag 06/12/2021

Albert Heijn, supermarkt voor yuppen en rijke gepensioneerden

Brussel l Albert Heijn is veruit de grootste supermarkt van Nederland, maar tegelijk de duurste. Vooral jonge tweeverdieners en koopkrachtige ouderen doen er hun boodschappen. In elke stadskern of nieuwbouwwijk is er wel een filiaal van de Zaanse supermarkt te vinden.

door Janine Meijer

Albert Heijn, de bekendste supermarkt van Ahold, is een begrip in Nederland. De supermarkt staat op eenzame hoogte en heeft in haar categorie nauwelijks concurrentie. Sinds twee weken wordt Ahold genoemd als partner van Delhaize.

Albert Heijn ondervindt nauwelijks concurrentie, maar duldt die ook niet. Het was Albert Heijn dat drie jaar geleden de supermarktoorlog ontketende bij de noorderburen. Door het dure imago dreigde de supermarkt met hoofdkantoor in Zaandam (ten noorden van Amsterdam) marktaandeel te verliezen. In een grote mediacampagne kondigde Albert Heijn aan dat het blijvend de prijs van een aantal belangrijke voedingsproducten zou verlagen. De actie ontketende een ware veldslag onder de Nederlandse supermarkten en leidde tot het faillissement van concurrent Laurus.

Albert Heijn zelf verkocht maandenlang een aantal producten onder de prijs, maar de supermarktreus had de laatste decennia een ruime marge weten op te bouwen en leed daar niet echt onder. Nu de prijzenslag uitdooft en Albert Heijn is geslaagd in zijn opzet om opnieuw marktaandeel te winnen, verhoogt het langzaam de prijzen opnieuw.

Albert Heijn is overduidelijk een kwaliteitssupermarkt. Vooral jonge tweeverdieners doen er hun boodschappen. Die snellen na hun werk een winkel binnen en betalen graag wat meer in ruil voor comfortabel en aangenaam winkelen. Omdat Albert Heijn het vooral van die doelgroep moet hebben, opent het voornamelijk filialen in de stadskernen en in nieuwbouwwijken waar de meeste jonge gezinnen wonen.

Een tweede belangrijke doelgroep zijn de koopkrachtige ouderen. Zij zijn samen met Albert Heijn groot geworden. De supermarkt was na de Tweede Wereldoorlog vrijwel de enige in haar soort. Om de oudere klanten aan zich te binden biedt Albert Heijn ook een boodschappendienst aan. Wie voor 50 euro of meer boodschappen bestelt, krijgt die gratis thuis geleverd, zelfs als je op de tiende verdieping in een flat woont. De lege flessen worden mee terug genomen.

Een filiaal van Albert Heijn heeft brede gangen en is zo makkelijk toegankelijk voor moeders met kinderwagens en ouderen in een rolstoel. Wie tijdens het boodschappen doen even op adem wil komen, kan een gratis kopje koffie nemen en op een bankje uitrusten.

Albert Heijn verkoopt vooral A-merken, maar heeft ook een huismerk. Naast de standaardvoedingsmiddelen zijn ook de luxeproducten zoals allerlei tapenades en kant-en-klare maaltijden erg in trek. Fruit en groenten zijn relatief duur, maar wel van goede kwaliteit. De meeste Nederlanders kopen die verse producten trouwens op de markt en gaan voor de andere boodschappen naar de supermarkt.

Sinds kort heeft Albert Heijn ook supermarkten in de grote stations. Meestal gaat het om filialen die niet groter zijn dan 100 vierkante meter en vooral snacks, frisdranken en kant-en-klare maaltijden aanbieden. Geen enkel ander supermarktconcern kan de vreselijk hoge huurprijzen in stations opbrengen.

De meeste klanten van Albert Heijn zijn erg trouw, maar tegelijk kritisch. Toen de nieuwe Zweedse CEO Anders Moberg een paar jaar geleden aantrad en bekendraakte dat de man een exorbitant hoog salaris kreeg, brak er een spontane boycot uit. Die enkele weken later weer uitdoofde.

Nederland telt tal van discounters, waaronder Aldi en Lidl en ook Jumbo, een supermarkt die snel marktaandeel wint. Maar kwaliteitssupermarkten zijn er niet veel. Albert Heijn bevindt zich dus in een bevoordeelde positie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234