Nederland
Albert Heijn stopt met verzoek aan personeel om foto's in ondergoed te sturen
Albert Heijn stopt per direct met een proef waarbij het werknemers verzocht foto’s van zichzelf in ondergoed of strakke sportkleding via een app op te sturen. Op die manier zouden de maten voor nieuwe bedrijfskleding kunnen worden vastgesteld.
Een filiaal in Nijmegen schreef in een mail aan werknemers dat de foto’s “essentieel en verplicht” waren, zo schreef NRC maandagavond. Dat was “een misverstand”, zegt een woordvoerder van het bedrijf nu tegen de NOS. Door miscommunicatie heeft de filiaalmanager te veel druk op de werknemers gelegd; deelname aan de proef was vrijwillig. De woordvoerder voegt daaraan toe dat de kledingmaten door een algoritme zouden worden vastgesteld. De foto’s zouden niet door mensen zijn gezien.
Eerder was de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (het equivalent van onze Gegevensberschermingsautoriteit, voorheen de Privacycommissie, red.) al kritisch over de proef. “Bizar. Albert Heijn heeft helemaal geen grondslag om zijn werknemers dit op te leggen”, zei een woordvoerder tegen NRC. “Het levert een bizarre database op van medewerkers van Albert Heijn, ín ondergoed.” Toestemming van het personeel zou niet volstaan als wettelijke basis. “Als medewerker in een arbeidsrelatie kun je nooit vrij toestemming geven, omdat de relatie hiërarchisch is.”
De proef zou na twee weken worden beoordeeld, maar na de ontstane ophef heeft Albert Heijn besloten ermee te stoppen.