Woensdag 12/08/2020

Albert Heijn en Delhaize meteen op koopjesjacht

Albert Heijn en Delhaize hebben elkaar nog maar net hun jawoord gegeven, maar de trouwpartij laat een heleboel gasten al met een kater achter. Honderd leveranciers hebben al een uitnodiging gekregen om eens te komen babbelen over de prijs van hun producten.

Van enige wittebroodsweken na de fusie tussen Ahold en Delhaize is geen sprake. De inkt op de huwelijksakte van de supermarktgiganten is amper droog of er worden al stappen ondernomen om de samensmelting tot de nummer één in de Benelux volop te laten renderen. Een Duitse retailexpert wierp gisteren op dat al heel wat grote leveranciers van Delhaize en Albert Heijn - het zou gaan om de honderd grootste - een uitnodiging hebben ontvangen om rond de tafel te gaan zitten met het team verantwoordelijk voor de inkopen bij de groep.

Percentjes korting

"Het gaat volgens enkele van onze leden om een mail met daarin een videoboodschap en een uitnodiging voor een commercieel gesprek na de zomer", zegt Walter Gelens, voorzitter van de Belgische Vereniging van de Merkfabrikanten (BABM). "Wat het precies zal inhouden, blijft voorlopig onduidelijk. Maar het viel te verwachten dat ze nieuwe onderhandelingen gaan voeren."

Zaakvoerders van een tiental kleinere leveranciers van Delhaize en Albert Heijn, verspreid over Vlaanderen, vielen gisteren uit de lucht. Dat sterkt het vakblad RetailDetail in zijn vermoeden dat het om de multinationals gaat. "Danone, Coca-Cola, Mars, Dash, Procter & Gamble, L'Oréal: van de grote spelers zal de groep een inspanning verwachten", zegt Stefan Van Rompaey, hoofd voeding van RetailDetail. "In Nederland liggen de prijzen al jaren wat scherper dan hier door een grote concurrentieslag, het feit dat Nederlanders prijsbewuster zijn dan Belgen en de verschillen in btw-tarieven en fiscaliteit. Door de schaalvergroting (samen hebben Delhaize en AH nu 6.500 winkels, SSB) zullen ze er nu nog wat percentjes van af willen doen.

"Ze hebben nu een hefboom om meer druk te zetten, maar in hoeverre ze de merken écht het mes op de keel kunnen zetten, valt nog af te wachten. Delhaize heeft jaren geleden al eens geprobeerd om de marges te vergroten, maar zag toen zijn assortiment toch krimpen omdat er leveranciers waren die het been stijf hielden. En lege rekken, dat wil niemand."

Proeven

Delhaize bevestigt de brief, maar wil er verder geen conclusie aan verbinden. "Leveranciers en klanten onderhandelen weleens, hè", werpt woordvoerster Florence Maniquet op. "Het is ook een manier om hen te zeggen dat we blij zijn dat de fusie rond is."

Mocht de nieuwe supermarktgigant toch een agressieve prijzenpolitiek gaan voeren, dan is het nog geen uitgemaakte zaak dat dit in het voordeel van de klanten zal zijn. "Met de samensmelting hopen ze in drie jaar tijd liefst 500 miljoen euro minder uit te geven. Een bedrag dat ze grotendeels met betere inkoopvoorwaarden hopen te realiseren", zegt Van Rompaey.

Al hoeft dat niet voor alle fabrikanten slecht nieuws te betekenen. "Albert Heijn liet al weten dat het met een deel Nederlandse klanten een bezoek gaat brengen aan de Antwerpse vestiging van Delhaize om daar de Belgische producten te proeven. De kans is dus groot dat er ook wel bedrijven van bij ons hun waren binnenkort kunnen slijten aan 15 miljoen Nederlanders."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234