Maandag 28/09/2020

'Albert Heijn blijft een concurrent, punt'

Wat nu, Delhaize? Na de stevige herstructurering en de fusie met Ahold oogt de toekomst van de Belgische supermarkt onzeker. Niet waar, zegt grote baas Denis Knoops. 'Ik heb meerdere fouten gemaakt, maar vandaag zijn we weer op het goede pad.' dominique soenens

Denis Knoops, CEO van Delhaize België, heeft er een heftig jaar op zitten. Vorig jaar was er de forse herstructurering waarbij een kleine tweeduizend mensen ontslagen, één winkel gesloten en negen verzelfstandigd werden. "Ik ben de man niet om te saneren", zei Knoops toen. Maar hij deed het toch, en hoe.

Werknemers en vakbonden namen hem onder vuur, vooral toen hij bij een stakerspost zei dat de werknemers die niet staakten 'des vrais Delhaiziens' waren. Olie op het vuur. "Dat was een van de meerdere fouten die ik gemaakt heb", geeft Knoops nu toe. "Maar vandaag zijn onze werknemers opnieuw gelukkig."

Zijn jullie ook op de goede weg qua marktaandeel?

"We hebben een hele goede zomer gehad. Toegegeven, we hebben nog niet 100 procent van onze vroegere klanten terug, maar we zijn er dicht bij. We hebben er wel meer dan één of twee jaar geleden. Dankzij Delhaize Proxy, AD Delhaize en andere concepten. Maar we zijn nog volop bezig. Er zijn Delhaize-winkels waar tien mensen weg zijn: dat vraagt aanpassingstijd."

In juni werd de fusie tussen Delhaize Groep en Ahold Groep aangekondigd. Wat zal er veranderen voor u?

"Ik ben momenteel baas van Delhaize België en Luxemburg. Zolang de deal niet rond is, zijn wij concurrenten van Albert Heijn, punt uit. Ik vermoed dat er op groepsniveau over mogelijke samenwerkingen nagedacht wordt, maar daar ben ik niet bij betrokken. Het is wel mogelijk dat er producten van Albert Heijn bij ons belanden, als die ons gamma aanvullen. Zij staan sterk in de Indonesische keuken, bijvoorbeeld."

Zijn er dingen waar u jaloers op bent bij Albert Heijn?

"Ze zijn sterker dan ons in kant-en-klare ingrediënten en maaltijden. En ik ben ook jaloers op hun personeel."

Op welke manier?

"Ik ben vooral onder de indruk van de diversiteit van hun personeel. Hun werknemers zijn een goede weerspiegeling van de mensen die in de buurt van hun winkels wonen. Ze hebben multicultureel personeel. Dat is iets waar wij ook meer aandacht gaan aan besteden.

"We willen personeel dat overeenkomt met de klanten die in onze winkels komen. Een voorbeeld: in Schaarbeek wonen er zo'n vijfduizend Polen, heb ik vernomen van de burgemeester. Dan is het interessant om enkele Poolse mensen in onze winkels te hebben."

Delhaize heeft het imago relatief duur te zijn. Moet dat verbeterd worden?

"De kwaliteit staat voorop voor ons. Daarna pas komt de prijs. Dat zit in ons. Dat dat de voorbije jaren anders was? Kan zijn, maar ik spreek over nu en over de toekomst. Er is nog altijd een kloof tussen ons en de goedkoopste supermarkt, maar die kloof wordt jaar na jaar kleiner. We gaan ook investeren om die kloof nog kleiner te maken."

Hoe klein moet het prijsverschil met de goedkoopste concurrent worden?

"We mikken op een paar procent verschil met de goedkoopste supermarkten. Maar daar voeg ik aan toe dat de vergelijking vaak spaak loopt. Delhaize verkoopt producten die je nergens anders vindt. Angus- of Wagyu-biefstuk, verse sushi: dat vind je elders niet. Net zo min als je een brood zonder gluten vindt bij de concurrenten. Je kunt de prijzen dus niet zomaar vergelijken."

Volgens verschillende analisten zijn er te veel supermarkten in ons land en komen er onvermijdelijk nog bloedbaden in de sector. Hoe ziet u dat?

"Ik hoor al sinds mijn eerste dag bij Delhaize dat er te veel concurrentie is. Het is simpel: in alle sectoren zullen de beste overblijven. Er is in de toekomst wellicht geen plaats meer voor de supermarkten die nu op plaats vijf, zes en zeven staan in België. Maar daar zitten wij niet bij. We zijn vandaag nummer één in aantal klanten.

"Ons plan is ook in marktaandeel opnieuw nummer één te worden. En we denken dat we nog veel meer gezinnen met kinderen kunnen aantrekken. Gezonde voeding is voor vaders en moeders altijd belangrijk. Dat is een doelgroep die we in de toekomst meer over de vloer willen zien komen bij Delhaize."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234