Woensdag 30/11/2022

Alain Coninx: 'TerZake heeft de commerciële concurrentie weggespeeld'

'Op maandbasis bereikt TerZake soms tot 1,5 miljoen kijkers. Daar mag Canvas trots op zijn'

Nog voor Canvas van start ging, kon Vlaanderen al kennismaken met een portie dagelijkse duiding bij het nieuws in TerZake, op het toenmalige TV 2. Terwijl Dirk Tieleman voor Koppen naar TV 1 verkaste en Walter Zinzen op pensioen ging, is van alle nieuwsankers die TerZake in de begindagen presenteerden, enkel Alain Coninx nog steeds trouw op post.

"In de begindagen van TerZake stond het bij de Vlaamse intelligentsia heel goed om te zeggen dat ze dagelijks naar Nova op Nederland 3 of Newsnight op de BBC keken. Hoewel het volgens mij voor Vlamingen nagenoeg onmogelijk is om Newsnight uit te zitten, aangezien het door de band Engelse binnenlandse thema's zijn die er behandeld worden. Maar die beeldvorming is er intussen helemaal uit. TerZake en duiding op Canvas worden nu als volwaardig bekeken."

Bij de start was Nova trouwens het voorbeeld voor TerZake, aangezien het duidingsmagazine ook omstreeks 22 uur op Canvas geprogrammeerd werd. "Toen leek dat het beste moment voor duiding. Maar het was Leo Hellemans die is blijven doorzetten en de moed gehad heeft om TerZake na het nieuws uit te zenden. Wanneer alle andere zenders met lichte ontspanning uitpakken. Niemand deed ons dat toen na. We hebben met Info 2 bij de start van het tweede VTM-net Ka2 wel eventjes concurrentie gehad, maar TerZake heeft die commerciële concurrentie helemaal weggespeeld.

"Info 2 was trouwens vooral een lang gerokken nieuwsprogramma, terwijl wij na een informatief blok vooral duiding brengen. Kanaal Twee heeft nu echter duidelijk de ambitie niet meer om nog duiding te brengen. Het kost ook bijzonder veel geld. En ik begrijp perfect dat een commerciële zender liever andere programma's brengt die meer renderen. Al doen ze het in Nederland anders, want daar heeft Nova nu bijvoorbeeld te lijden onder de commerciële concurrentie van het programma Barend en Van Dorp, die entertainment met informatie combineren."

Sinds januari is Terzake uitgebreid tot een 55 minuten durend magazine. "En daarmee zitten we aan onze limiet. Zowel voor de kijkers als voor de makers, want ik denk niet dat het programma dagelijks langer zou mogen duren om het interessant te houden. Vlaanderen is maar zo groot als het is. Maar ook op het vlak van onze middelen kunnen we niet nog meer produceren."

Coninx droomt er nog steeds van om op Canvas een volledig eigen journaal te kunnen maken, en geen ingekorte versie van wat op TV 1 te zien is. "Maar dat is productioneel niet realiseerbaar. Je moet dan niet alleen meer mensen hebben, maar ook meer montagemogelijkheden en eigen camerploegen. Dus blijven we het nu doen met het TV 1-materiaal zonder de stand ups van journalisten, meer buitenland en minder ongevallen of anekdotiek. Sinds een nieuwsanker opnieuw het journaal op Canvas presenteert, ben ik ervan overtuigd dat de perceptie van ons journaal opnieuw positief is. Nu bieden we ook opnieuw in twintig minuten tijd een volledig overzicht. Een volwaardig bulletin." Het enige wat Alain Coninx op Canvas nog mist voor de informatieprogramma's, is een "goede trekker". "Toen TerZake nog om 22 uur uitgezonden werd, haalden we na Mark Uytterhoeven soms het dubbele van de huidige kijkcijfers. Wanneer er net voor TerZake om 19.30 uur een experimenteel humorprogramma of een goede quiz uitgezonden zou worden, dan zouden wij daar ook van kunnen genieten. Al kunnen we met een tiental procent marktaandeel nu ook niet klagen. Vooral omdat we op maandbasis soms tot 1,5 miljoen kijkers bereiken die minstens 10 minuten TerZake gevolgd hebben. Daar mag Canvas trots op zijn."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234