Maandag 14/06/2021

Alabama Shakes: 'Boys and Girls' *****

Alabama Shakes, alom geprezen als 'the real deal'. Beeld Getty Images
Alabama Shakes, alom geprezen als 'the real deal'.Beeld Getty Images

Met hun debuut 'Boys & Girls' schudt het Amerikaanse viertal Alabama Shakes de hele bluescanon door elkaar. Met zangeres Brittany Howard beschikt de groep ook over een rauwere soulstrot dan het imaginaire liefdeskind van Otis Redding en Candi Staton.

Wanneer we Brittany Howard vragen wat ze wil drinken, bestelt ze Kwak. Om elf uur 's ochtends. Ze weet verdomd goed wat ze wil: nooit meer het postkarretje door de buurt duwen, de job die ze uitoefende voor haar band Alabama Shakes het internet veroverde.

"Toen Aquarium Drunkard (een Amerikaanse muziekblog met meer dan 20.000 lezers per dag, TS) twee van onze nummers online plaatste, stond mijn voicemail de dag erna vol met berichten van journalisten", begint Howard. Sindsdien volgden een EP, een optreden in de studio van Conan O'Brien en een plek op het South by Southwest showcasefestival in Texas elkaar in recordtempo op.

"Het gaat hard", lacht gitarist Heath Fogg met een vettig zuiders accent en een kopje koffie op schoot, "maar we menen het serieus en je moet het ijzer smeden wanneer het heet is, niet?" Na het succes van groepen als The White Stripes en The Black Keys lijkt hun mix van soul, op gospel geïnspireerde garagerock en rhythm-and-blues perfect getimed. "We delen wellicht dezelfde platencollectie", grinnikt Howard. "Serieus, we luisteren gewoon graag naar de classics." Ze tikt een rijtje namen af op haar vingers: Otis Redding, Charles Bradley, Duane Eddy, Patsy Cline en Hank Williams.

"Maar er zit even veel Black Sabbath als soul in onze muziek", voegt ze er vlug aan toe. Is die scheut rock-'n-roll nodig om het te laten werken in 2012? "Helemaal niet", stelt Fogg, "om het allemaal aan elkaar te lijmen heb je country nodig. Vandaar dat Cline en Williams in ons lijstje inspiratiebronnen opduiken. Eigenlijk legden we simpelweg alle platen van onze ouders op, pikten we de beste mee naar onze slaapkamers en is later uit al die invloeden onze eigen sound gegroeid.

"Ik las op het internet vaak de term retrosoul over onze muziek, maar dat hoor ik liever niet. We verdienen die titel niet, hij impliceert dat we op dezelfde hoogte staan als artiesten zoals Charles Bradley of Sharon Jones en eerlijk, we reiken nog niet tot aan hun enkels. Zij bezitten een soort integriteit die wij onmogelijk kunnen claimen. Waar we als groep niet eens beslag op wíllen leggen."

Nochtans wordt Alabama Shakes gretig bestempeld als the real deal. "Onzin", besluit Howard. "Die oprechtheid wordt zwaar overgewaardeerd. Alsof je enkel goeie muziek kunt maken wanneer je verschrikkelijke dingen hebt meegemaakt." In het nummer 'Hold On', afgelopen maand nog gebombardeerd tot Hotshot op Studio Brussel, schijntze toch hoopvol een tegenslag te verwerken. "Iedereen heeft het moeilijk, maar je mag de moed niet verliezen. Ik bedeelde vorig jaar nog de post en zit nu mijn real deal retrosoulplaat aan de man te brengen", antwoordt ze laconiek en kijkt dan met een brede grijns naar haar gitarist: "Nooit opgeven, kindertjes, nooit opgeven."

'Boys & Girls', uit bij Rough Trade. Alabama Shakes staat op 30 april in de AB (uitverkocht). Deze zomer speeltde band op Rock Werchter.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234