Donderdag 21/11/2019

Al Pacino steelt de show

dans

hush hush hush maakt lauwe rentree met 'bobo in paradise'

Brugge

Van onze medewerkster

Sally De Kunst

Nadat Hush Hush Hush meer dan een jaar geleden met Dancing in the Street terugkeerde naar zijn roots, de straat, maakt het gezelschap van choreograaf Abdelaziz Sarrokh een lauwe rentree in de theaterzalen met Bobo in Paradise.

Als er al een beklijvende scène in Bobo in Paradise is geslopen, dan is dat met dank aan Al Pacino. Naar het einde van de voorstelling wordt immers een scène uit de legendarische film Scarface (1983) geprojecteerd, waarin een beschonken Pacino in een restaurant de rest van de aanwezigen uitscheldt: "(...) fucking assholes (...) You don't have the guts to be what you want to be. You need people like me so you can point your fucking fingers and say: 'That's the bad guy'."

Meteen wordt de moraal van Hush Hush Hush' verhaal duidelijk: het publiek wordt immers de hele voorstelling door met de vinger gewezen. De bobo's of bourgeois-bohémiens die hun weg zoeken naar het paradijs, zoals Hush Hush Hush citeert uit het werk van de Amerikaanse socioloog David Brooks, zitten met andere woorden ook in de zaal. Het is een flauw lapmiddel om een problematische voorstelling bij elkaar te houden. Bobo in Paradise heeft namelijk te lijden van een rommelige regie, een kinderziekte die bij Hush Hush Hush chronisch lijkt te worden. Deze keer slaagt choreograaf Abdelaziz Sarrokh er niet in een frictie teweeg te brengen tussen de lege bühne vol wc-potten, een weinig geïnspireerd decor van Niek Kortekaas, en wat er zich op het reusachtige scherm daarachter afspeelt. Nochtans weet videaste Alda Snopek de toeschouwer met zijn neus op een aantal zorgvuldig uitgekozen zwartwitbeelden te drukken van massabetogingen, concerten of rellen. Het aanstellerige gegiechel of irritante theatrale gedoe van een aantal performers op het podium ontkracht de impact echter volledig. Zo is een danseres continu in de weer met een opblaasbare pop of met een rol aluminiumfolie, en gaat een tweede een melige interactie aan met het publiek.

Net zozeer weet ook de compositie van de dansscènes maar weinig te overtuigen. Nochtans heeft Sarrokh enkele sterke performers in huis, die een indrukwekkend staaltje kunnen dansen op de stuwende soundtrack vol Oosterse en Andalousische invloeden van componist Bo SpaenC.

Het is hoog tijd voor Hush Hush Hush om zich te herbronnen en weer op zoek te gaan naar zijn roots: energiek dansen op straffe muziek, zonder holle theatrale poespas of een vrijblijvende pseudo-intellectuele uitleg. Meer moet het echt niet zijn.

WAT: Bobo in Paradise WIE: Hush Hush Hush WAAR EN WANNEER: Vanavond en morgen in ccbe, Berchem; op 16 oktober in CC Leuven en op 25 oktober in CC Mol, Lier. Op tournee tot 25 april in Vlaanderen en Nederland. Info: 09/234.12.12 of www.fransbrood.com. ONS OORDEEL: Het is hoog tijd voor Hush Hush Hush om zich te herbronnen en weer op zoek te gaan naar zijn roots: energiek dansen op straffe muziek, zonder holle theatrale poespas of een vrijblijvende pseudo-intellectuele uitleg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234