Maandag 21/10/2019

'Al mijn passies komen hier samen'

Film Fest Gent heeft Martijn Bal, in het verleden bij Een, VTM en iMinds aan de slag, aangesteld als nieuwe algemeen directeur. De innovator mag bewijzen wat hij kan in een functie die zijn vier voorgangers al snel lieten voor wat ze was.

Sinds januari van dit jaar zat Film Fest Gent zonder algemeen directeur, nadat Bart Vandesompele het in die functie na twee jaar voor bekeken hield. Gisteren werd eindelijk de nieuwe algemeen directeur bekendgemaakt: de 48-jarige Martijn Bal treedt vanaf 1 oktober officieel in de voetsporen van Vandesompele.

"Al zal hij ook in de laatste aanloop naar deze editie (die van 13 tot 24 oktober loopt, EWC) al vaak aanwezig zijn", zegt Claire Tillekaerts, die als voorzitter van de raad van bestuur de selectieprocedure in goede banen heeft geleid. Tillekaerts benadrukt dat het filmfestival op zoek was naar een kandidaat met de nodige zakelijke ervaring en de juiste managementkwaliteiten, maar die tegelijk ook voeling had met de artistieke sector.

De keuze voor Martijn Bal is in dat opzicht niet onlogisch: Bal volgde een conservatoriumopleiding in Antwerpen, maar belandde in de mediawereld toen hij aan het einde van de jaren 80 bij het productiehuis Kladaradatch! aan de slag ging. In de jaren 90 schopte hij het tot producer en head of entertainment bij VTM. Na een kort uitstapje naar de openbare omroep stampte Bal als hoofd nieuwe media onder meer iWatch, het video on demand-platform van de VMMa, uit de grond. Na de reorganisatie van VMMa in 2011 ging Bal aan de slag bij productiehuis De Filistijnen, dat onder meer De premiejagers maakte, en bij iMinds, dat digitale innovatie wil stimuleren. "Bij Film Fest Gent komen al mijn passies samen", zegt Bal. "De kans om met zo'n team rond media, cultuur, film en muziek te kunnen samenwerken, kon ik gewoon niet laten liggen."

De functie van algemeen directeur is nochtans niet onomstreden bij het Gentse filmfestival. De invloed van boegbeeld Jacques Dubrulle, die sinds 1978 aan het hoofd stond en pas in 2013 definitief een stap opzijzette, bleef de vorige zakelijke leiders tegenwerken. Bart Vandesompele bleef maar twee jaar aan, nadat eerder Koen Van Bockstal, Wim Coessens en Filip Bottelbergh de leiding aan elkaar doorgaven.

Die turbulente voorgeschiedenis kent Bal, maar hij wil zich er niet op blindstaren. "Ik kijk naar de toekomst, niet naar het verleden", klinkt het. "Ik heb veel respect voor Bart, maar vanaf nu is dit een verhaal dat ik samen met mijn team moet schrijven."

Geld in het laatje brengen

De vraag is hoe dat verhaal er zal uitzien. De inhoudelijk-artistieke koers van het Filmfestival zal niet veranderen. Die wordt nog steeds bepaald door artistiek directeur Patrick Duynslaegher, ook al heeft Bal zelf een verleden in de dienst programmatie bij de VMMa. "Ik zal aan het hoofd staan van Film Fest Gent, dus over de grote lijnen zal ik wel meepraten. Maar er lopen hier mensen rond die op het vlak van film en filmselectie veel meer expertise hebben, dus zij zullen nog steeds het programma samenstellen."

Het is dus vooral zijn zakelijke expertise die hij zal moeten aanwenden als algemeen directeur. Onder Bals leiding moet Film Fest Gent zich verder kunnen ontwikkelen, ook nu de cultuursector financiële klappen krijgt. De omzet van het festival is de afgelopen jaren wel gestegen, maar de subsidies niet. "Het financieren van een festival is moeilijker dan vijftien jaar geleden," zegt Duynslaegher, "ook omdat sponsorcontracten niet meer zo vaststaand zijn als vroeger." Met een verleden bij de commerciële omroep moet de voormalige VMMa-coryfee dan ook het gezicht worden naar sponsors en investeerders toe.

Breder publiek

Maar vooral Bals ervaring met digitale media lijkt nieuwe mogelijkheden te bieden voor het filmfestival. Het is een van zijn grootste troeven, zegt ook Tillekaerts, en het lijkt er sterk op dat het Film Fest op die ervaring wil inzetten om in de toekomst een breder publiek te bereiken. "Ik ben hier om te onderzoeken hoe het Film Fest nog kan groeien en nog relevanter kan worden", legt Bal uit. "Een filmfestival moet een unieke ervaring zijn, die draait om beleving. In de toekomst wil ik die beleving nog kunnen vergroten."

Een deal met een televisiezender of een digitaal kanaal, om zo een breder publiek te bereiken, lijkt een mogelijkheid, zeker gezien Bals expertise. Maar voor concrete voorstellen is het nog te vroeg, zegt Bal. "Ik heb al heel veel ideeën, maar er ligt nog niets op tafel. Kom over een jaar nog maar eens terug."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234