Zondag 09/08/2020

'Al jaren mechanische doping in Tour'

Twaalf renners hebben de Tour de France van 2015 gereden met motortjes in hun fietsen. Dat stelt Jean-Pierre Verdy, oud-directeur van het Franse antidopingagentschap. Harde bewijzen zijn er niet, al heeft de internationale wielerunie UCI heeft het aantal controles fors opgedreven.

Verdy was meer dan twintig jaar betrokken bij de Ronde van Frankrijk als dopingcontroleur. Volgens hem wordt er al drie of vier jaar gebruikgemaakt van mechanische doping in de Tour. Hij zegt zijn uitspraken te baseren op gesprekken met teammanagers en renners. Om welke coureurs het gaat, is onduidelijk. Mechanische doping is al langer een veelbesproken onderwerp, maar keihard bewijs blijft uit.

In het huidige wielrennen wordt aandachtig gekeken naar Team Sky, dat de afgelopen jaren domineerde in de Tour de France. Volgens Franse autoriteiten wogen de fietsen van Sky 800 gram zwaarder dan de rest bij de start van de twee tijdritten in de Tour van 2015 (proloog in Utrecht, ploegentijdrit in Bretagne). Dat zou kunnen duiden op het gebruik van motortjes in de fiets. Sky zelf sprak de beschuldigingen tegen. Het extra gewicht is volgens een woordvoerder van de ploeg te wijten aan onderdelen voor aerodynamica.

Armstrong en Cancellara verdacht

Het programma 60 minutes op de Amerikaanse zender CBS laat Istvan 'Stefano' Varjas aan het woord, de Hongaarse ingenieur die bekend is geworden door motortjes in de as van een fiets of een wiel te vervaardigen. Varjas beweert dat hij in 1998 een aanbod van 2 miljoen dollar (1,88 miljoen euro) heeft geaccepteerd voor het plaatsen van een motortje in een fiets. In ruil daarvoor moest hij beloven tien jaar niets met zijn creatie te doen en zich er ook niet over uit te laten. In de uitzending wordt een document getoond dat als betalingsbewijs moet dienen.

De Franse krant Le Monde suggereerde eind vorig jaar al dat het verhaal van Varjas gekoppeld zou kunnen worden aan de carrière van Lance Armstrong, die in 1999 zijn eerste van zeven Tour-overwinningen boekte. Maar de advocaat van Armstrong ontkende de aantijgingen.

De Hongaar spreekt in de uitzending een sterk vermoeden uit dat zijn motortjes worden gebruikt door profrenners, maar hij noemt geen namen en rugnummers, naar eigen zeggen omdat hij niet weet wie de kopers zijn. "Als een grootvader bij mij een fiets koopt en die aan zijn kleinkind geeft die wielrenner is, dan is dat niet mijn probleem."

Alleen Van den Driessche betrapt

In de uitzending van 60 minutes worden opnieuw vraagtekens geplaatst bij het spinnende wiel van Ryder Hesjedal na een valpartij in de Vuelta van 2014 en de overwinning van Fabian Cancellara in de Ronde van Vlaanderen van 2010. De Zwitser zou dankzij een motortje Tom Boonen achter zich hebben gelaten op de Muur van Geraardsbergen. "Leugens", zei Cancellara daarover.

Vorig jaar claimde het Franse tv-programma Stade 2 dat motortjes waren ontdekt in zeven fietsen die waren gebruikt in de Strade Bianche en de Internationale Wielerweek Coppi en Bartali. Een paar dagen later onthulde Vincent Wathelet, manager van Philippe Gilbert, dat motortjes al vaker zijn gebruikt in het peloton. Ze zouden volgens hem worden geactiveerd zodra de hartslag van een renner boven de 160 komt te liggen.

Om alle insinuaties de kop in te drukken, voerde de UCI de controle op mechanische doping op. In de Tour de France van 2016 werden 1.500 fietsen onderzocht met speciale warmtecamera's, maar het aantal positieve gevallen was nul. Varjas is ervan overtuigd dat de apparatuur van de UCI-controleurs niet deugt.

Vooralsnog blijft het aantal betrapte renners op mechanische doping op één staan. Tijdens het WK veldrijden vorig jaar in Zolder wees röntgensoftware op een tablet uit dat er iets massiefs in het frame van een reservefiets van Femke Van den Driessche zat verstopt. In tranen vertelde de Belgische dat het niet haar fiets was maar die van een vriend. Het mocht niet baten: de UCI schorste Van den Driessche voor zes jaar. Al haar prijzengeld heeft ze moeten terugbetalen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234