Zondag 25/10/2020

Al Gore komt terug met nieuwe grootse klimaatcampagne

Klimaatpaus Al Gore lanceert een nieuwe campagne, die minstens evenveel impact moet sorteren als zijn gelauwerde An Inconvenient Truth. Met een wereldwijd uitgezonden liveshow wil hij de desastreuze gevolgen van de opwarming van de aarde aantonen en de ontkenningscampagne van de industrie een hak zetten.

Vijf jaar na The Inconvenient Truth, zijn klimaatdocumentaire waarmee hij een Oscar won, leek het een beetje stil geworden rond de man die de klimaatcrisis op de kaart zette. Maar voormalig VS-presidentskandidaat en Nobelprijswinnaar Al Gore is terug. Op 14 en 15 september presenteert hij vanuit New York een speciale tv-show die in 24 tijdzones via livestream wordt uitgezonden.

De 24 Hours of Reality-show moet "burgers wereldwijd de verbanden doen inzien tussen de meest recente meteorologische rampen zoals extreme droogte, overstromingen en orkanen en de opwarming van de aarde", zegt Gore.

In zijn typische stijl zal Gore een nieuwe slideshow van een half uur presenteren waarin hij, in combinatie met videomateriaal, uitlegt hoe de opwarming van de aarde tot steeds zwaardere natuurrampen leidt.

Per tijdzone zullen er echter verschillende slides en illustraties te zien zijn over de impact en de aanpak van het probleem in die regio. Daarna volgt telkens een paneldiscussie van een half uur over de oplossing voor die specifieke regio met wetenschappers, sterren, bedrijfsleiders en burgers. In totaal zullen zo 24 uur gevuld worden.

Het multimedia-event is de start van een nieuwe veelzijdige klimaatcampagne, The Climate Reality Project, waarin Gore nogmaals onverdroten "de waarheid over de klimaatcrisis wil uitleggen en de bewust verdraaide informatie die we elke dag horen wil weerleggen."

De nadruk ligt vooral op de reële effecten die vandaag al voelbaar zijn. "Tegen een alarmerend tempo zijn we met dodelijke stormen, hittegolven en overstromingen geconfronteerd. Die crisis kent geen politieke grenzen", zegt Gore bij de voorstelling van de campagne.

Dat is meteen een verwijzing naar zijn kritiek op het minimale klimaatbeleid in zijn eigen land. Sinds hij zich als de ultieme voortrekker in de strijd tegen de klimaatverandering opwierp, is Gore het mikpunt van haat, nijd en spot geworden onder Amerikaanse rechts-conservatieve Republikeinen en de olie-en steenkoolloby waaraan ze hand-en spandiensten verlenen. Investeren in klimaatactie bestempelen ze steevast als een dolle want onnodige overheidsuitgave.

Sinds de Republikeinen de meerderheid uitmaken in het Huis van Afgevaardigden gaan ze nog verder en wordt ieder groen voorstel, zelfs als het gaat over spaarlampen, afgedaan als een aanval op de persoonlijke vrijheid.

Om zijn partijgenoot president Barack Obama, die veel actie beloofde maar door het overwicht van Republikeinse klimaatontkenners vast zit, wat uit de wind te zetten dimde Gore zijn oorspronkelijke campagne. Vorige maand publiceerde hij evenwel een essay in het blad Rolling Stone waarin hij Obama alsnog verwijt onvoldoende hard te vechten voor een sterk klimaatbeleid. Het artikel was blijkbaar slechts een bescheiden voorsmaakje van wat komen zou.

Zelf legt Gore uit dat hij klaar is om de handschoen op te nemen omdat de tegenstand steeds harder wordt. "De impact van de opwarming van de aarde wordt steeds sterker voelbaar, maar dat geldt ook voor het verzet tegen de waarheid en tegen de pogingen oplossingen te zoeken. Net zoals tabaksfirma's jarenlang ontkenden dat je van roken kanker krijgt, zijn olie-en steenkoolbedrijven vastberaden om steeds meer ontkennende en verwarrende informatie te verspreiden, apathie te creëren bij onze leiders en de impact van de opwarming van de aarde te negeren", zegt Gore.

Maar, zo gaat de klimaatpaus verder, "we hebben in ieder geval een zeer doeltreffend antwoord: de werkelijkheid. Onze campagne zal zijn middelen inzetten om het publiek in te lichten en te engageren." En, met een letterlijke verwijzing naar de presidentscampagne van Obama, zegt de klimaatpaus ook "de wereldwijde beweging om tot verandering te komen te zullen trekken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234