Zondag 09/05/2021

Belgische hiphop

“Al gaan we duizend keer op de bek, we zullen ons einddoel halen”

Darrell Cole (links) en TheColorGrey Beeld Illias Teirlinck
Darrell Cole (links) en TheColorGreyBeeld Illias Teirlinck

Het ging de Belgische hiphop nog nooit zo voor de wind. Van Brussel over Gent tot Antwerpen: het kwaliteitsspul blijft maar binnenstromen. Wij zaten oog in oog met twee voortrekkers uit de Antwerpse scene: Darrell Cole en TheColorGrey.

"Had jij ooit podiumangst?" Will Michiels a.k.a. TheColorGrey (22) schatert en port Darrell Cole (27) plagerig in de heup. "Maar jij bent altijd de coole gast geweest?" Cole glimlacht verontschuldigend en bekent. "Eigenlijk ben ik een zwaar verlegen jongen, maar dat is met de jaren veranderd. Vroeger was ik de stille kerel die altijd in de achtergrond stond. Vandaag moeten ze mij van het podium jagen (lacht)."

Grey en Cole kennen elkaar al jaren. Ze delen voor een stuk dezelfde vriendenkring. Tijdens ons gesprek in de backstage van muziekhuis Trix in Antwerpen dollen ze met elkaar, knikken ze instemmend als de andere praat en spreekt het wederzijdse respect boekdelen.

De twee Antwerpse rappers zijn de koplopers van een peloton razend interessante hiphopvernieuwers waar ook Amo Achille en blackwave., de band rond Willem Ardui, bij horen.

Allemaal Antwerpenaren, ja. Hoewel: Cole werd geboren in Londen, spendeerde zijn jonge jaren in Sierra Leone en trok op zijn achtste naar Antwerpen. Hij verruilde Linkeroever een poosje voor Barcelona, waar hij een jobaanbieding in de IT-sector achterna ging. Hij heeft er nog steeds een verblijfplaats. "Binnenkort moet ik een knoop doorhakken", klinkt het.

Grey woont aan Park Spoor Noord en hield zich vroeger naast muziek ook met voetbal bezig. "Op mijn 18de wilde ik prof worden maar dat is niet goed afgelopen, zeker na een blessure waardoor ik het wat liet hangen. Later ben ik tweedekansonderwijs in Mechelen gaan studeren en nog later journalistiek, hoewel ik niet vaak op de banken zat. (lacht)."

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

Coles schoolcarrière verliep iets beter maar strandde in het zesde middelbaar, toen zijn rapcarrière plots een vaart begon te nemen. "Kijk, ik ga daar niet over liegen: ik weet dat ik toen een dikke nek had. Maar ik was jong. Zelfs mijn leerkrachten kwamen mij enthousiast vertellen dat ze mij op TV hadden zien rappen. Ik was teveel met muziek bezig." De mainstreammedia bleken echter nog niet klaar voor zijn hiphop en Cole zocht zijn heil in de wereld van computers.

Vorig jaar schoten de heren met een rotvaart uit de startblokken. Coles catchy single ‘Take me Away' was niet van de radio's weg te branden, Grey ving dan weer lovende perskritieken voor zijn broze song ‘Silence Speaks'. Allebei tekenden ze een contract bij een grote platenfirma: Cole bij Sony, Grey bij Warner. In 2017 hopen ze de ether te domineren.

Jullie hebben allebei een heel internationaal geluid dat onbeschaamd met pop flirt. Maakt dat het verschil?

Grey: "Pharrell en Timbaland zijn mijn favoriete producers. In mijn ogen is Pharrell meer een muzikant dan een beatmaker. Bovendien wil ik werken als een echte producer, niet zomaar als een beatmaker. Daarom probeer ik altijd live-instrumenten in mijn liedjes te steken. Ik ben erg kritisch voor mezelf in de studio."

Cole: "Ik hoor vaak jonge rappers met een goeie flow maar ik hoor er zelden veel persoonlijkheid in. Mijn troef? Ik kan een écht verhaal veranderen in een volwaardig rapnummer en het zal exact zijn hoe we het hebben meegemaakt. Ik leng het niet aan met fictie. Mijn helden zijn Biggie Smalls en Jay-Z: zij vertelden hun levensverhaal."

Is ‘Take me away' zo'n nummer dat uit de realiteit is gegrepen?

Cole: "Absoluut! ‘Take me away' gaat over Linkeroever, naar mijn gevoel één van de donkerste plekken van Antwerpen. Ik zeg er: als we blijven pushen, al vallen we duizend keer, we zullen ons einddoel wel halen. Dat probeer ik elk dag te bewijzen. Ik heb mijn kameraden mee op tournee naar Londen kunnen nemen, bijvoorbeeld."

Jullie muziek klinkt bij momenten erg melancholisch. Waar komt die weemoedige stijl vandaan?

Grey: "Mijn artiestennaam TheColorGrey wil zwart en wit uit elkaar drijven: want zo extreem is het leven niet. Grijs ligt in het midden. Ik probeer een balans te houden. Ik vertel een verhaal en graaf zo diep mogelijk".

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

Cole: "Ik heb oorlog meegemaakt in Sierra Leone. Ik was amper zeven. Toen ik in Belgie aankwam, nam ik de zaken meteen heel ernstig. In de klas kon ik amper geloven dat leerlingen de leerkracht tegenspraken. Ik dacht: je mag verdomd blij zijn dat je hier zit. Ik heb de dood een aantal keer gezien. Je moet beseffen wat je hebt. Op mijn negende werd ik verplicht volwassen te zijn. Ik ben opgegroeid met mijn zes jaar jongere broertje en een alleenstaande moeder met twee jobs. Ik was een surrogaatvader: pampers verversen, wassen. enzovoort. (lacht) Ik wist al heel jong wat verantwoordelijkheid betekent."

Hoe politiek is jullie muziek? In Amerika roeren urban-artiesten zich momenteel heftiger dan ooit. Kendrick Lamar, Beyoncé, Solange, A Tribe Called Quest: ze nemen geen blad voor de mond.

Grey: "Maar Beyoncés plaat wordt misschien net daarom niet zo goed ontvangen als haar vorige albums, toch? Alsof de mensen het plotseling door hebben: hey, Beyoncé is zwart of wat? Da's een heel spijtige perceptie. Nu, ik vind het goed dat Beyoncé plots wat explicieter politiek klinkt. Dat had ze van mij veel vroeger mogen doen. Zelf vind ik politiek moeilijk liggen in mijn muziek."

Cole: "Laten we vooral de Amerikaanse situatie niet verwarren met die in België. Een flik die voor de miljoenste keer een zwarte doodschiet? Dat zijn ze daar ondertussen wel gewend. Op den duur is de maat vol."

Worden jullie in Antwerpen vaak met racisme geconfronteerd?

Cole: "Alle flikken op Linkeroever zijn maten van me die bij me op school zaten. Valt goed mee dus. Racisme in het dagelijkse leven? Eigenlijk niet. Anderzijds: You actually notice you're black once you step into certain zones. Wanneer ik naar een show van een blanke urban-artiest ga en ik ben de enige zwarte in een zaal blanke mensen, zullen die muzikanten af en toe eens naar mij kijken om te zien wat ik ervan vind (lacht). Ik lach dan maar eens sympathiek terug."

Grey: "Toen ik nog voetbalde, werd ik vaak met racisme geconfronteerd. Zeker toen ik scheidsrechter was voor jonge spelertjes. Wat hun ouders mij allemaal naar het hoofd slingerden tijdens de match! Mijn toenmalige trainer heeft mij veiligheidshalve van het veld gestuurd. Elke voetballer met een kleurtje heeft dat al ooit meegemaakt."

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

Hoe ga je daarmee om?

Grey: "Ik kan dat moeilijk vatten. Als de Rode Duivels spelen, dan is ’t blijkbaar allemaal goed. Dan gaat het van: tous ensemble. Maar dat is altijd een tijdelijke verbroedering. Ik snap evenmin dat supporters een zwarte speler van de tegenstander uitmaken voor het vuil van de straat terwijl ze zélf een zwarte speler in hun ploeg hebben. Hoe verantwoord je zoiets?"

Cole: "(lacht en schudt het hoofd) Ah ja, maar dan is het van: “da's ónze Mo”. Da's ónze Mohammed, snap je?"

Hoe ambitieus zijn jullie?

Grey: “Voor mij is muziek maken alles. De glitter en glamour interesseren mij niet. Het creatieve is al wat telt, op dit moment.”

Cole: “Ik geloof in ervaringen. Ik ben niet bang om een fout te maken. Als ik al eens faal, zal ik geen twee keer dezelfde fout maken. Mijn motto is: Sky is not the limit, Mars is.”

De single ‘Thin Lines’ van TheColorGrey is nu uit. Concert op 8 maart in Het Depot, Leuven (met Roméo Elvis).

‘Time’, de nieuwe single van Darrell Cole, verschijnt op 3 maart.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234