Maandag 29/11/2021

'Al dat ruzie maken was echt pure fun'

Net zoals Mr. & Mrs. Smith vorig jaar een hit werd, waarbij het succes deels werd toegeschreven aan het Brangelina-effect (de toen nog officieuze romance tussen Brad Pitt en Angelina Jolie), is nu ook The Break-Up een kaskraker in de States. Ook hier zal de (nog niet officieel bevestigde) relatie tussen Vince Vaughn en Jennifer Aniston de nieuwsgierigheid van het publiek wel extra geprikkeld hebben. Het Vaniston-effect?

door Jan Temmerman

Zelf zoekt Jennifer Aniston de verklaring liever in het feit dat The Break-Up een grappige, realistische én herkenbare film is. Dat klopt, maar de actrice snapt wel de ironie van deze zichzelf als antiromantische komedie profilerende film, waarvan de titel 'de breuk' betekent. Dubbele ironie, want zij maakte deze film nadat haar droomhuwelijk met Brad Pitt op de klippen was gelopen. En tijdens het draaien van het verhaal over een ruziënd koppel bleken Vaughn en Aniston in werkelijkheid bijzonder goed met elkaar overweg te kunnen.

Heeft het lang geduurd vooraleer u toegezegd hebt om The Break-Up te draaien?

Jennifer Aniston: "Het was een heel goed geschreven scenario. Ik krijg de hele tijd scenario's van romantische komedies toegestuurd. En we weten allemaal hoe vergezocht en weinig realistisch die vaak zijn. Maar dit is een uitzondering, omdat het scenario zich simpelweg niets aantrekt van de conventies, geen traditioneel Hollywoodeinde heeft en ook nog eens realistisch aanvoelt. Het is een aantrekkelijke mix van komedie en drama."

Het is toch ironisch dat u deze film wou doen, net na de fel gemediatiseerde breuk in uw eigen leven.

"Ja, natuurlijk zag ik die ironie, maar ik had die hele toestand toen al achter mij gelaten. Het had wel een genezend effect, een soort catharsis. Ik geloof trouwens dat zulke dingen niet toevallig in je leven opduiken. Men was al lang bezig met dit scenario, en toen er in mijn leven dan gebeurde wat er gebeurd is, zal men wel even getwijfeld hebben om mij die rol aan te bieden. Ik vond het alvast goede beslissing om het te doen: je kunt beter lachen met wat er in het leven gebeurt. Dat dit project mij precies op dat moment in mijn leven werd aangeboden zag ik veeleer als een kans om betrokken te zijn bij een film waarin ik op dat moment goed zou functioneren, beter dan wanneer ik die aanbieding op een ander moment had gekregen. Het waren hoe dan ook de media die zo sterk de nadruk legden op de parallellen tussen dit project en mijn privéleven. En zoals ik al zei: de breuk was toen al een feit. Voor het overige wil ik zo weinig mogelijk aandacht besteden aan wat er gezegd en geschreven wordt. Het is doorgaans zo onnozel, zo onwetend en zo giftig. It's just mindless bullshit. Een breuk is op zich al pijnlijk genoeg."

Hoe omschrijft u het personage van Brooke?

"Zij is een vrouw die zoals zoveel andere vrouwen gewoon probeert uit te vissen hoe ze haar relatie kan doen werken. Ze doet heel hard haar best, maar slaagt er niet altijd in duidelijk te maken wat ze precies wil. Ze verwacht dat Gary haar gedachten wel zal lezen. Ik denk dat vrouwen vaak met een ideaalbeeld zitten van hoe hun relatie zou moeten zijn. Maar dat is even moeilijk als proberen een vierkante stop in een rond gat te laten passen. Als je iemand ontmoet, word je altijd stapelverliefd op bepaalde aspecten van die persoon. Maar als er na verloop van tijd niet voldoende zorg aan de relatie wordt besteed, als er niet op de juiste manier gecommuniceerd wordt, kunnen het net diezelfde aspecten zijn waaraan je een hartsgrondige hekel krijgt."

Een van de handigheidjes van het scenario is dat The Break-Up niet zomaar het verhaal van bad guy versus good girl is.

"Dat vond ik er ook zo goed aan. Ze hebben allebei hun gebreken. They just don't get it! Ze hebben te lang rond de hete brij gedanst, te lang gewacht om een en ander uit te praten. Het etentje met hun respectieve families is voor Brooke een soort wake-up call. Zij begint zich te realiseren dat Gary gewoon is wie hij is! Er volgt dan een periode waarin zij allerlei spelletjes speelt, zoals de manier waarop zij Gary jaloers probeert te maken. Maar dan beseft Brooke dat ze nog altijd vasthoudt aan een ideaalbeeld dat niet meer bestaat. Het had gekund, als ze maar eerder de tijd had genomen om te zeggen wat ze van de verhouding wou. Nu valt de schade niet meer te herstellen!

"Ik blijf wel geloven dat mensen hun partners gelukkig willen maken, zonder dat ze daarom moeten 'veranderen' of dat ze zichzelf moeten 'opofferen'. Het is toch heus niet zo moeilijk om eens mee te gaan naar een sportwedstrijd - of in het omgekeerde geval: naar een balletvoorstelling - omdat de ander dat graag heeft. Maar het is ook zo dat je de grootste lessen leert in een relatie met iemand die niet je partner blijft voor de rest van je leven."

In de film krijgt Brooke van haar baas, de flamboyante galeriehoudster Marilyn Dean (Judy Davis), de raad "to get a Telly Savalas". Dat blijkt een nogal extreme vorm van (schaam)haarverzorging, doorgaans Brazilian wax genaamd, maar het volstaat om even aan de kale kop van acteur Telly 'Kojak' Savalas te denken om te begrijpen wat zo speciaal aan is aan deze vorm van bikini wax. Grappig detail is dat acteur Telly Savalas een familievriend was én de peter van Jennifer Aniston.

Ik kende de uitdrukking 'to get a Telly Savalas' niet. Hebben de scenaristen dat speciaal voor u verzonnen?

"Ik had eerlijk gezegd ook nog nooit van 'een Telly Savalas' gehoord. Ik begreep dus niet... wel, ik wist natuurlijk wát ze bedoelden, maar ik had die benaming nooit eerder gehoord. Als de scenaristen dat zelf hebben verzonnen, hebben ze het in ieder geval niet voor mij gedaan, want zij wisten niet eens dat hij mijn peter was. Puur toeval."

Dan moest u ook nog eens naakt door het appartement lopen!

"Gedeeltelijk naakt!"

Tja, de 'Telly Savalas' krijgen we niet te zien, omdat de camera ervoor zorgt dat het hoofd van Vince Vaughn net in de weg zit.

"Dat klopt."

Maar u loopt wel met de billen bloot. Moesten die scènes vaak overgedaan worden?

"Veel te vaak. Het was een veel te lange draaidag. (lacht) In mijn eigen huis loop ik nooit zo lang en zo naakt rond. Maar het is wel knap gedaan. Toen ik die scène in het scenario las, dacht ik dat het nooit zou lukken. Maar het stond dan ook erg omstandig beschreven. Eerst loopt Brooke door een lange, lange gang en dan moest ze voorbij Gary en voorbij de televisie passeren, dan de keuken instappen, de ijskast openen, een blikje frisdrank nemen, controleren of de deur wel goed gesloten is, terug de living binnenkomen... En ik dacht: dat kunnen we nooit maken! Als we het draaien zoals het in het scenario staat, krijgt deze film gegarandeerd een NC17-rating! Maar toen ik dan het storyboard van de ingekorte scène zag, merkte ik dat we het mooi konden oplossen. En neen, ik heb geen body double gebruikt."

Hoe was het om het grootste deel van de film ruzie te moeten maken?

"I loved it! Van nature ben ik niet zo'n vechter, dus het was fun om mij eens helemaal te laten gaan. Het was alsof de geest uit de fles werd gelaten."

Bent u verbaasd dat The Break-Up zo'n succes is in Amerika?

"Het is gewoon een goede film! Het publiek was klaar om iets grappigs én realistisch te zien, iets waardoor ze zich aangesproken voelden. Ik heb nog nooit zoveel reacties gekregen van mensen die mij kwamen vertellen hoe herkenbaar het voor hen was: 'Oh, mijn vrouw deed net hetzelfde' of 'Ah, mijn man zei exact hetzelfde'. Of ook nog: 'Bedankt, ik zal dezelfde fout niet meer maken'. Het is alsof we de mensen in een spiegel laten kijken. Dat betekent meteen ook dat sommigen de film niét goed vinden, omdat ze niet in de spiegel willen kijken."

Sinds het afscheid van Friends hebt u de ene film na de andere gedraaid: behalve deze film was er de thriller Derailed, de komedie Rumor Has It en Friends with Money, die bij ons nog in roulatie moet komen.

"The Break-Up kwam in de States als laatste uit, en nu is het tijd om een beetje vakantie te nemen. Ik wil reizen, want er zijn zoveel plaatsen waar ik nog nooit geweest ben. Parijs is zo'n prachtige stad. Je voelt hier de geschiedenis. Het lijkt soms niet eens echt, veeleer een magische plek. En dit weekend ben ik voor het eerst in mijn leven naar een tenniswedstrijd gaan kijken! Ja, de herenfinale van Roland Garros. En neen, je hoeft niet te vragen van wie ik fan ben. Ik zei het al: het was mijn allereerste tennismatch. En ik ben sowieso verschrikkelijk als het op namen aankomt. (lacht)"

Ik vond het een goed idee om deze film te draaien na de relatiebreuk in mijn eigen leven. Je kunt maar beter lachen met wat je overkomt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234