Vrijdag 15/11/2019

Al dansend naar een beter leven

De eerste keren dat de Belg Guy Bellinkx in het Marokkaanse Essaouira dansstages organiseerde, brak het ene kind na het andere zijn ledematen. Ondervoeding, luidde het oordeel van de dokter die de breuken behandelde. Dit weekend staan acht kansarme jongeren uit zijn project in Brussel op de scène.

door Catherine Vuylsteke / Foto thomas vanhaute

Een danszaal in het Leuvense, hiphop en funk schallen door het hele gebouw. Twee jongemannen leveren op het ritme van de muziek een onwaarschijnlijk gevecht met de zwaartekracht. Het ene acrobatische hoogstandje vloeit over in het andere. Samen met zes leeftijdsgenoten uit het Marokkaanse Essaouira repeteren de jongens hier voor het laatst voor ze zaterdag en zondag in de Pianofabriek in Sint-Gillis hun stuk Coquillage zullen opvoeren. Dat is een mengeling van capoeira, breakdance, acrobatie en de theater- en danstechnieken die Amy Bousard en Abdelaziz Sarrokh hen in de intensieve training van de voorbije maanden bijbrachten. "Als ze achteraf de video van hun eigen stuk zullen zien, zal dat de eerste keer zijn dat deze jongens naar modern danstheater kijken. Ongelofelijk, maar zo is het", lacht Amy, die de acht de afgelopen drie maanden opleidde in Essaouira. Nog opmerkelijker is dat dit geenszins jongemannen van goeden huize zijn maar kansarme jongeren en straatkinderen, voor wie cultuur een opstapje naar een beter leven kan zijn.

Het verhaal begint bij Guy Bellinkx, een Belg die dertig jaar geleden voor wetenschappelijk onderzoek naar Marokko trok en er zich uiteindelijk definitief vestigde. Zo'n zes jaar geleden zette hij een initiatief op voor straatkinderen en kansarme jongeren. "De meesten zijn kinderen van alleenstaande moeders. Hun mannen trokken naar de grote steden of het buitenland en lieten hun vrouwen met een kroostrijk gezin achter. Vaak zien die vrouwen geen andere uitweg dan de prostitutie, maar daar rust zo'n taboe op dat de kinderen meteen ook als uitgestotenen worden beschouwd", legt Bellinkx uit. "In steden als Casablanca of Marrakech is het probleem van de straatkinderen een waar sociaal drama geworden. In het kleine Essaouira is de omvang er nog beperkt. Daarom geloven we dat een goede aanpak nu in de toekomst veel moeilijkheden kan voorkomen."

Bellinkx steunt met zijn organisatie Essaouira-Darna zo'n 170 kinderen. "Aanvankelijk ging het om eten en kleren, maar algauw ook om sociale en indien nodig psychologische begeleiding." Bovendien ging Bellinkx zich realiseren dat cultuur een erg positieve impact kon hebben op het zelfbeeld van jongeren die al te makkelijk fils de putes worden genoemd.

"Tijdens een wandeling op het strand zag ik een groep jongens verbluffend goed breakdancen. Hun prestaties waren vergelijkbaar met die van bekende groepen in New York." Aanvankelijk sponsorde de Belg de jongens met batterijen voor hun gettoblaster, maar al gauw vatte hij het idee op om een hiphopfestival te organiseren en Belgische dansers en theatermakers uit te nodigen voor een opleiding van de beste dansers. Uit die samenwerking met Abdelaziz Sarrokh en Amy Bousard is het stuk Coquillage gekomen, dat dit weekend voor het eerst in België wordt opgevoerd en dat hopelijk het begin wordt van een heuse carrière voor de jongeren.

"In het begin van die training", meent Amy, "was moeilijk. De jongens wisten dat ik geschoold was in klassieke dans en jazz en ze vroegen zich af wat ik hen zou kunnen leren. Bovendien waren ze het duidelijk niet gewend om door een vrouw geleid te worden. Vrouwen horen thuis in de keuken, zag ik ze aanvankelijk denken. Maar uiteindelijk hebben ze mijn autoriteit goed aanvaard, en verschrikkelijk veel geleerd. Ik stond er werkelijk versteld van hoe snel ze dingen oppikten. Dat doen alleen echte dansers."

"Dat ze hun dagen zouden zoekmaken met dansen werd door de omgeving van veel jongens eerst afgekeurd. Dansen is tijdverlies, je kunt beter een deftige job zoeken en geld in het laatje brengen, kregen ze meestal te horen. Pas toen ze een Belgisch visum in hun paspoort konden tonen, veranderde dat."

Mourad Laanane, loodgieter om den brode en capoeiravirtuoos op scène, vindt dat de voorbije maanden erg de moeite waren. "We hebben ontzettend veel geleerd. Vroeger kon ik me bij moderne dans niets voorstellen, nu wil ik me er verder in verdiepen. Maar het allerbelangrijkste was voor mij de mentale evolutie: ik heb een goed gevoel in mijn hoofd, een ander idee van het leven ook. Voor de meeste mensen bij ons is dat werken, geld en eventueel drinken of vrouwen versieren - zonder dat daar ooit over gesproken wordt. Deze opleiding gaf ons andere mogelijkheden van expressie, ze verbreedde ons leven op een manier die we ons niet hadden kunnen voorstellen.

"Daarom ben ik vast van plan om opleidingen te geven aan de kleinsten in de organisatie, aan de meisjes vooral, die nooit de kans krijgen om te dansen en zich te ontplooien. In dat opzicht heeft het werken met Amy ons veranderd, denk ik. We zagen waartoe vrouwen in staat zijn. Tot meer, eigenlijk, dan mannen. Minder gelul en meer handelen."

Younesse N'Hairy is het er helemaal mee eens. "In het begin was het goed dat Amy een Belgische was. Van een westerse vrouw konden we nog accepteren dat ze ons leidde. Tegen een Marokkaanse zouden we gesteigerd hebben. Maar nu zijn we best bereid om van eender welke vrouw lessen te krijgen, als ze maar goed is."

Younesse had het erg moeilijk om aan zijn familie uit te leggen dat hij geloofde in dit dansproject. "Ik heb het in het begin zelfs verzwegen. Ze zouden het toch maar tijdverlies hebben gevonden. Toen zeker was dat we naar België konden, heb ik het verteld. En ondertussen geloven ze thuis in me."

Coquillage, een productie van vzw Symbiose, Essaouira-Darna en De Pianofabriek is zaterdag (volzet) en zondag (17u) in de Pianofabriek te zien. Info: 02/541.01.70 of info@depianofabriek.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234