Vrijdag 07/08/2020

Al ben je nog zo snel, het verleden krijgt je wel

Met Open Hearts en Brothers heeft de Deense regisseur Susanne Bier de voorbije jaren bewezen dat ze weet hoe ze in de 21ste eeuw een fris melodrama kan maken. Met het hartverscheurende After the Wedding overtreft ze zichzelf.

DOOR CHRISTOPHE VERBIEST

In After the Wedding (Efter brylluppet) wordt Jacob Petersen (Mads Mikkelsen, de slechterik uit Casino Royale) op een ongenadige wijze geconfronteerd met zijn verleden. Na een wilde tijd waarin hij meer dronken dan nuchter was, en geregeld een naald in zijn arm zette, heeft hij zijn toenmalige geliefde in de steek gelaten en heeft hij in India geluk en een mentaal evenwicht gevonden. Hij is er verantwoordelijk voor een weeshuis en ontfermt zich persoonlijk over Pramod.

Het weeshuis krijgt steun van de puissant rijke Deense ondernemer Jørgen (de Zweedse acteur Rolf Lassgård, die ook de titelrol vertolkt in de Wallanderfilms) en die roept hem naar Denemarken omdat hij meer geld wil schenken aan het weeshuis, of zoals hij het uitdrukt: "Ik koop aflaten voor mijn zonden." Als blijkt dat de zakenman getrouwd is met Helene (Sidse Babett Knudsen), de vrouw die Petersen lang geleden in de steek gelaten heeft, krijgt Petersens leven een heel andere wending. Maar niet alleen het zijne, íeder personage staat voor een verscheurende keuze.

Het is moeilijk kiezen wie de meeste lof verdient. Anders Thomas Jensen (een van Denemarkens meest gevraagde scenaristen en de regisseur van Adam's Apples) die samen met Bier een efficiënt, strak script geschreven heeft dat onafwendbaar op zijn doel afstevent? De acteurs die stuk voor stuk uiterst precies staan te spelen, nooit te weinig en, altijd een gevaar in melodrama's, nooit te veel? Of nee, doe toch maar Susanne Bier, die met uiterste precisie en een opvallend oog voor detail de gebeurtenissen tekent, een nooit zwaar op de hand liggende natuursymboliek hanteert, kiest voor close-ups die je in het hoofd van de personages trekken en zeer efficiënt muziek gebruikt om een sfeer te scheppen (het weze Sigur Rós of 'It's Raining men' van Gerri Halliwell).

Biers grootste troef is dat ze empathie opwekt voor alle personages, zelfs de smeerlapjes, die - zoals ook al bleek in Open Hearts en Brothers - vooral het slachtoffer zijn van hun dadendrang, en die denken dat ze gedreven worden door goede bedoelingen. Maar of dat echt een bemoedigende conclusie is?JJJJ

Regie Susanne Bier Vertolking Mads Mikkelsen, Rolf Lassgård, Sidse Babett Knudsen, Stine Ficher Christensen Land Denemarken Speelduur 122 minuten Voor de liefhebbers van hartverscheurende films Te mijden door wie geen tranen wil plengen in de bioscoop

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234