Donderdag 28/05/2020

Al 40, geen midlifecrisis

Vandaag schiet de 40ste editie van de Gentse Filmfeesten uit de startblokken. FilmjournalistJan Temmermanwas er al van bij de eerste editie bij. Hij blikt terug. Maar toch vooral vooruit.

Veertig jaar is al een respectabele leeftijd, maar voorlopig lijkt Film Fest Gent, de nieuwe benaming van het festival, geen last te hebben van een midlifecrisis.

En als artistiek directeur Patrick Duynslaegher woord houdt, zit die er ook niet meteen aan te komen. Volgens de man moet een festival, jong of oud, namelijk alles zijn wat goede cinema kan zijn: "Spannend, intrigerend, weerbarstig, vermakelijk, sexy, emotioneel verrijkend, intellectueel stimulerend of gewoon troost en schoonheid biedend."

Onuitgegeven films

In januari 1974 werd in Gent voor het eerst een Internationaal Filmgebeuren georganiseerd op initiatief van Ben ter Elst, die enkele jaren eerder begonnen was met de arthousebioscoop Studio Skoop, en Dirk de Meyer van de Universitaire Film Klub (UFK). Filmgebeuren: het woord alleen al was toen nog volslagen onbekend, maar klonk alvast veelbelovend. Er werden toen hooguit 17 langspelers vertoond, maar de filmliefhebbers voelden zich verwend, want het waren allemaal 'onuitgegeven' films.

Onuitgegeven: ook al zo'n nieuw woord. Films die geen kans kregen in het commerciële circuit en die dus enkel en alleen tijdens het Filmgebeuren konden bekeken worden. Van videocassettes was toen nog geen sprake en evenmin van dvd's, laat staan van video on demand of streaming. Cinefielen konden toen gedurende een week hun grote honger stillen met films die inmiddels de status van klassieker hebben gekregen, zoalsSolarisvan Andrei Tarkovsky ofW.R. - Misterije organizmavan de Joegoslavische beeldenstormer Dusan Makavejev. Zijn film kreeg toen in vertaling wel de meer prikkelende titelMysteries van het Orgasmemee.

Het Filmgebeuren werd binnen de kortste keren een begrip en groeide en bloeide. Veertig jaar later doet het Film Fest Gent nog altijd wat het Filmgebeuren indertijd beoogde: onuitgegeven films programmeren, bij voorbeeld in de sectie Global Cinema, die anders door de mazen van het commerciële bioscoopnet zouden vallen. Toch lijkt het grote publiek zich daar nauwelijks van bewust. Misschien wel omdat de doorsnee bioscoopbezoeker minder avontuurlijk is geworden, minder risico wil nemen en dus vooral oog heeft voor de gala's en previews, die sowieso noodzakelijk zijn geworden om sponsors en subsidies aan te trekken en media-aandacht te genereren.

Muziek

Door de jaren heen is het festival, dat ondertussen ook met tentoonstellingen, seminaries, concerten en andere randactiviteiten uitpakte, uitgegroeid tot hét belangrijkste en boeiendste filmevenement van ons land. Maar stelt het internationaal veel voor? Niet echt. De geboortenaam Internationaal Filmgebeuren sloeg zeker niet op de beoogde uitstraling naar de vier windstreken, maar op het internationaal karakter van de vertoonde films. Sindsdien is dat nooit echt veranderd.

Het is geen gebrek aan chauvinisme, maar de Gentse Filmfeesten kunnen en hoeven zich niet te meten met kanjers als Cannes, Toronto, Berlijn of Venetië, die jaarlijks wél honderden tot duizenden filmjournalisten hun koffers doen pakken. Voor belangrijke wereldpremières, begeleid door grote sterren, denken studio's, producenten en sales agents nooit in eerste instantie aan Gent.

Wat Gent echter wél op de mondiale festivalkaart heeft gezet, is de keuze voor filmmuziek, even later gevolgd door de oprichting van de World Soundtrack Academy, die dit jaar voor de dertiende keer haar prijzen zal uitreiken. Het aantal filmmakers dat nog nooit van Gent als filmfestival heeft gehoord, blijft ongetwijfeld erg groot.

Maar een componist van filmmuziek, die nu nog niet weet dat hij/zij nergens meer welkom is dan in de Arteveldestad, moet toch wel érg wereldvreemd zijn.

Lees op M>2 alles over The Fifth Estate, de openingsfilm van het Film Fest Gent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234