Vrijdag 25/09/2020

ombudsdienst

Al 3.000 klachten bij nieuwe ombudsdienst voor consumenten

Beeld anp

De gloednieuwe Consumentenombudsdienst heeft in een half jaar bijna 3.000 klachten binnengekregen. Een toestroom waarvan de dienst zelf staat te kijken. "Veel consumenten kunnen nergens anders terecht."

Wat moet je als consument doen bij een geschil over geleverde producten? Een rechtszaak beginnen, gaat voor velen te ver of is onhaalbaar. Andere stappen ondernemen, is vaak ook moeilijk. Net om die reden richtte ons land midden vorig jaar de Consumentenombudsdienst op: om consumenten en bedrijven te helpen bij het laten naleven van hun rechten en plichten.

Een succes, zo blijkt. Amper een half jaar na de opstart kreeg de dienst 2.900 klachten binnen. Zowat 1.900 daarvan zijn ontvankelijk verklaard. "Een cijfer waar we zelf van opkijken", zegt Luc Tuerlinckx van de ombudsdienst. "We moeten vaststellen dat consumenten bij eventuele geschillen nergens anders terechtkunnen. Zowat 2.000 klachten moeten we zelf behandelen, omdat er geen specifiekere ombudsdienst bestaat. We worden ook geholpen door de Economische Inspectie. Via die weg krijgen we de helft van de klachten doorgespeeld."

Gijzelen

De meeste bezwaren gaan over garanties in elektrozaken. Vaak is er een dispuut over het feit of die nog geldig zijn of niet en wie moet opdraaien voor de kosten van een herstelling. Daarna volgen klachten over fitnesscentra die mensen gijzelen met een abonnement, de kwaliteit van meubels en de dienstverlening en materiaalgebruik in de bouwsector.

Tuerlinckx: "Bij een klacht van een consument vragen we het standpunt op van het bedrijf en proberen we tot een minnelijke schikking te komen. Dat kan een financiële regeling zijn, maar bijvoorbeeld ook de herstelling van een product. In zowat de helft van de gevallen komt er een minnelijke schikking of volgt het bedrijf onze aanbeveling." Maar zo'n aanbeveling is niet bindend.

De ombudsdienst beperkt zich niet tot individuele klachten, maar probeert ook structurele problemen aan te kaarten bij bedrijven of sectorfederaties. "In sommige gevallen kan dat er toe leiden dat de wetgever ingrijpt", besluit Tuerlinckx.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234