Vrijdag 18/06/2021

Luchtvaart

Airlander 10: het grootste vliegtuig ooit zal tot drie weken in de lucht kunnen blijven

null Beeld Airlander
Beeld Airlander

Quizvraagje. Het is zo groot als een voetbalveld, zo hoog als zes op elkaar gestapelde dubbeldekkers, in staat om 10 ton te vervoeren en bestand tegen extreme temperaturen tussen -56 en 54 graden. Wat is het?

Het antwoord is niet het nieuwste containerschip of een speciaal cruisejacht, evenmin een bijzondere cargotrein. Het imposante gevaarte dat hierboven beschreven wordt, heeft de naam Airlander 10 meegekregen en moet wel degelijk in de lucht blijven hangen. Meer zelfs: het wordt het grootste vliegtuig ooit, een pak indrukwekkender nog dan de A380, tot nog toe 's werelds grootste vliegtuig.

Oorspronkelijk was de Airlander een project van het Amerikaanse leger dat er 120 miljoen dollar (zo'n 106 miljoen euro) in investeerde, maar in 2012 besloot die legerleiding om de ontwikkeling van de kruising tussen een zeppelin, een vliegtuig en een helikopter stop te zetten. Het Britse bedrijf Hybrid Air Vehicles zag de mogelijkheden voor privaat en businessgebruik wel en sprong onmiddellijk op de kar. Met de hulp van 30 miljoen dollar privaat geld en 12 miljoen dollar van de EU, werd er de afgelopen drie jaar in een hangar in de buurt van het Engelse Bedford volop gewerkt aan het verfijnen van de mastodont. De komende weken wordt er de laatste hand aan gelegd door het monteren van vier motoren en vleugels.

3 weken in de lucht

Onbemand zou de Airlander, die met behulp van helium kan opstijgen en geen interne structuur heeft, in staat zijn om maar liefst drie weken in de lucht te kunnen blijven. De bedoeling is om het toestel in te zetten voor zoek- en reddingsacties, klimatologische observaties of politiebewaking. Onder meer de Amerikaanse kustwacht, Oxfam en een windturbinebedrijf zouden volgens de Britse krant The Times al geïnteresseerd zijn.

Vanaf eind maart zal de Airlander ook echt in de lucht gelaten worden, in eerste instantie enkel voor tests. In en rond Bedford verwacht men alvast enige commotie wanneer de testvluchten daar van start gaan. "In de jaren 20 stopte het verkeer toen de eerste vliegtuigen hier overvlogen", zegt Chris Daniels van constructeur Hybrid Air Vehicles in The Times. "We verwachten nu iets gelijkaardigs. Tenslotte gaat het om het grootste vliegtuig ooit, dat dan ook nog eens erg laag en erg traag zal vliegen." De Airlander kan maximaal 150 kilometer per uur vliegen en niet hoger stijgen dan 6 kilometer.

null Beeld
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234