Vrijdag 27/11/2020

Luchtvaart

Airbus wil zwarte dozen beter vindbaar maken, Boeing is sceptisch

Een vrouw schrijft een boodschap voor de passagiers van de vermiste vlucht MH370 op een banner ter gelegenheid van een herdenkingsceremonie in Maleisië.Beeld EPA

Een vliegtuig dat neerstort in de diepzee en nooit meer wordt teruggevonden: als het aan Airbus ligt, wordt dat scenario binnen enkele jaren ondenkbaar. De Europese vliegtuigbouwer wil al zijn toestellen vanaf 2019 uitrusten met uitwerpbare zwarte dozen die als bakens op zee blijven drijven als het vliegtuig zinkt.

Gisteren verscheen het officiële eindrapport over de mysterieuze verdwijning van vlucht MH370 van Malaysia Airlines, het passagierstoestel dat in maart 2014 verdween boven de Indische Oceaan. De zogeheten zwarte dozen aan boord, datarecorders die alle gegevens over de rampvlucht bevatten, zonden vanaf de zeebodem signalen uit die alleen met diepzeesonar konden worden opgevangen. In de onmetelijke oceaan was het zoeken naar een speld in een hooiberg. De onderzoekscommissie schrijft in haar rapport dat de onvindbaarheid van de MH370 "ongelooflijk en sociaal onacceptabel" is in de 21ste eeuw, met alle moderne technieken.

Airbus wil herhaling voorkomen met een zwarte doos die, vlak voordat het vliegtuig het water raakt, automatisch naar buiten wordt geschoten en blijft drijven. De doos zendt dan vanaf het zeeoppervlak signalen uit die met een satelliet kunnen worden opgevangen, waardoor onderzoekers meteen kunnen vaststellen waar het vliegtuig ongeveer is neergestort. Het Maleisische ramptoestel was overigens geen Airbus-vliegtuig, maar een Boeing 777. In 2009 verdween wel een Airbus-vliegtuig van Air France spoorloos boven de oceaan. Dat toestel is opgespoord, maar die zoektocht duurde twee jaar.

Vliegtuigen bevatten nu twee zwarte dozen: een die alle gesprekken van de piloten in de cockpit opneemt, de communicatie met de luchtverkeersleiding en het omgevingsgeluid. De andere registreert alle technische gegevens tijdens de vlucht, waaronder de snelheid, de vlieghoogte, de locatie en de koers van het vliegtuig. Airbus wil dat beide zwarte dozen zowel de vluchtgegevens als de gesprekken in de cockpit registreren, zodat er altijd een reserveopname is. Eén doos zal twee meter boven het wateroppervlak worden uitgeworpen, terwijl de andere in het wrak achterblijft.

De nieuwe zwarte dozen zullen eerst in de grootste Airbus-vliegtuigen geïnstalleerd worden, de A350 en A380. Uiterlijk in 2021 zouden alle Airbus-toestellen ermee uitgerust moeten zijn. Boeing is sceptisch. De Amerikaanse vliegtuigbouwer vindt dat nader onderzoek nodig is naar de voordelen van uitwerpbare zwarte dozen. Er zijn nog te veel twijfels over de betrouwbaarheid en veiligheid. "We willen zeker weten dat deze zwarte dozen niet los kunnen raken boven bevolkingsrijke gebieden", zegt woordvoerder Paul Bergman.

Uitwerpbare zwarte dozen zijn al gebruikt in militaire toestellen, en niet met onverdeeld positieve resultaten.

Dat het raadsel van MH370 niet is opgelost, heeft Airbus gesterkt in zijn voornemen de zwarte dozen te verbeteren. Overigens denkt Airbus ook al na over een heel ander systeem om vluchtgegevens op te slaan, waarbij de zwarte dozen worden afgeschaft en de vluchtdata via een livestream naar een centrale opslagplaats worden gezonden. Maar zo'n systeem kan pas functioneren als er overal in het luchtruim een wifiverbinding is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234