Zaterdag 08/05/2021

Airbus slikt half miljard euro verlies na bijzonder dramatisch boekjaar

BRUSSEL l De Europese vliegtuigbouwer Airbus leed vorig jaar een bedrijfsverlies van 572 miljoen euro. Dat komt vooral door de vertragingen in de bouw van de A380, het grootste passagiersvliegtuig in de geschiedenis. Een jaar eerder was er nog 2,3 miljard euro winst.

Voor dit jaar rekent Airbus opnieuw op verlies als gevolg van de kosten verbonden aan het schrappen van 10.000 banen.

Airbus, de concurrent van het Amerikaanse Boeing, boekte in 2006 voor 3,4 miljard euro eenmalige kosten op drie programma's. De productievertraging en de boetes voor laattijdige leveringen van de A380 kostten 2,5 miljard euro. De bouw van het grootste passagiersvliegtuig heeft al twee jaar vertraging opgelopen. Het eerste bruikbare exemplaar wordt in het najaar aan Singapore Airlines geleverd.

De wijzigingen aan het design van de nieuwe tweemotorige jet voor de lange afstand, de A350, kostten een half miljard euro. Voor het programma van het militaire transporttoestel A400M neemt Airbus 352 miljoen eenmalige uitgaven op in de boeken. Ons land heeft zeven van die toestellen besteld om vanaf volgend decennium de C-130 te vervangen.

De lage dollar ten slotte kostte Airbus vorig jaar 700 miljoen. De vliegtuigbouwer betaalt het merendeel van zijn uitgaven in dure euro's, maar de verkoop van zijn toestellen gebeurt in dollars.

Het grotere aantal leveringen kon al die eenmalige en uitzonderlijke kosten niet compenseren. Airbus bezorgde zijn klanten vorig jaar 434 toestellen, tegenover 378 in 2005. Daardoor stegen de inkomsten met 14 procent. Dit jaar denkt Airbus 440 tot 450 vliegtuigen te kunnen leveren.

Toch verwacht Louis Gallois, de voorzitter van Airbus, dat de vliegtuigbouwer dit jaar opnieuw een negatief bedrijfsresultaat zal boeken van dezelfde orde.

Dat is het gevolg van de kosten gekoppeld aan het herstructureringsplan Power 8, waarbij 10.000 banen verdwijnen en enkele fabrieken verkocht worden.

De moedermaatschappij van Airbus, EADS, kon tegen alle verwachtingen in uit de rode cijfers blijven. Dat is volledig te danken aan de divisies helikopter, defensie en ruimtevaart. EADS boekte een operationele winst van 399 miljoen euro, ruim 2,4 miljard slechter dan in 2005.

EADS heeft nog niet beslist of er een dividend betaald wordt. De Franse regering liet eerder weten dat ze geen winstuitkering verwacht, rekening houdend met de zware sanering bij het personeelsbestand. Frankrijk heeft een belang van 15 procent in EADS.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234