Donderdag 13/05/2021

Airbus A400M is niet enig veelgeplaagd toestel

De Airbus A400M is lang niet het enige nieuwe toestel dat geplaagd wordt door vertragingen en meerkosten. Ook de A380-jet van de Franse vliegtuigbouwer, het grootste passagierstoestel ter wereld, moest een aantal tegenslagen incasseren, net zoals zijn rivaal, de 787 Dreamliner van Boeing.

De A380 werd algauw omgedoopt tot Superjumbo en maakte in april 2005 zijn eerste succesvolle testvlucht. Maar problemen met de vleugels verplichtten de vliegtuigbouwer om ingrijpende aanpassingen door te voeren. In elk vliegtuig zit een wirwar van meer dan 520 kilometer bedrading, en ook die veroorzaakte een reeks vertragingen.De eerste Superjumbo zou in 2006 in dienst worden genomen. Tegen het einde van 2009 zouden er 120 toestellen worden geleverd. Maar die planning werd in de war gestuurd door vier verschillende revisies. In 2007 kreeg Singapore Airlines de eerste A380 overhandigd, maar eind vorig jaar waren er nog altijd maar 22 toestellen geleverd.De ontwikkeling van de Dreamliner verliep evenmin vlekkeloos. Pas vorige maand, twee jaar later dan gepland, maakte het toestel zijn eerste vlucht in Seattle. Boeing zag verschillende contracten verloren gaan aan Airbus, nadat er herhaaldelijk problemen opgedoken waren met de toevoerketen en de kwaliteitscontrole. Het bedrijf heeft nog 840 orders voor de Dreamliner uitstaan, maar intussen zijn al meer dan tachtig bestellingen geannuleerd. Als gevolg van de problemen met het programma heeft Boeing in het derde kwartaal van het huidige financiële jaar ook een afschrijving van 1,7 miljard euro moeten boeken.Toch dragen niet alleen de bouwers van de nieuwe vliegtuigen alle schuld. De irrealistische verwachtingen van het publiek maken deel uit van het probleem, zegt Howard Wheeldon van BGC Partners. “Nieuwe vliegtuigen kampen altijd met problemen”, stelt hij. “Maar de eisen van de aandeelhouders en de transparantievereisten zijn zo groot geworden dat de leveranciers er niet meer zomaar mee wegkomen.”Bovendien kunnen de vliegtuigbouwers het zich steeds minder veroorloven om fouten te maken, terwijl de ontwerpen er technisch almaar moeilijker op worden.De A400M, de Dreamliner en de A380 hebben meer problemen gehad dan het gemiddelde vliegtuig, maar de toestellen zijn ook veel groter en ingewikkelder dan al hun voorgangers. “De moderne vliegtuigen lijken in niks meer op wat ze vroeger waren”, besluit Wheeldon.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234