Donderdag 13/08/2020

Retail

Ahold Delhaize neemt valse start in België

Beeld Photo News

De supermarktgroep Ahold Delhaize zag in ons land de verkoop achteruit gaan. Dat verlies wordt gecounterd door de stevige groei in Nederland en de VS. "Het model in ons land zal bijgeschaafd moeten worden."

De Belgische consument lijkt niet meteen onder de indruk van de fusiegroep Ahold Delhaize. De cijfers van het vierde kwartaal van 2016, de eerste cijfers die de fusiegroep kan tonen sinds het huwelijk, laat voor onze contreien een achteruitgang zien van 0,9 procent. In fel contrast met die terugloop in de verkoop bij ons staat de vooruitgang in Nederland (+6,6 %), de Verenigde Staten (+ 2%) en Oost en Zuid-Europa (+ 3,4%). Dat laatste kwam vooral doordat Ahold Delhaize meer winkels in Roemenië had dan een jaar geleden.

In een mededeling van de supermarktgroep, die onder meer Delhaize, Albert Heijn en Bol.com onder dak heeft, klinkt tevredenheid over de bijna 3 procent groei van de totale groep. Goed voor een kwartaalcijfer van 15,1 miljard euro.

Online-dochter Bol.com scoort goed bij Ahold Delhaize.Beeld ANP

Opvallend in de cijfers is een forse stijging in Nederland van de onlineverkoop. Met online merken als bol.com en ah.nl krijgt Ahold Delhaize een steeds sterkere positie op het internet. Maar binnen het bedrijf als geheel stellen die 20 procent meer online verkopen nog altijd maar weinig voor. Online verkoop is nu goed voor 3,3 procent van de omzet. Maar zet de relatieve groei af tegen absolute cijfers en het wordt duidelijk waarom de ouderwetse winkelverkoop nog steeds belangrijker is.

Een andere opsteker is de Verenigde Staten, de grootste markt van het fusiebedrijf. Daar deed vooral Delhaize het goed met een plus van 2 procent. De Amerikaanse winkels van Ahold zagen de verkopen een fractie dalen (-0,2%).

De lagere verkoop van Delhaize in België komt vooral op rekening van de eigen winkels. De franchisenemers doen het beter, zegt Alan Vandenberghe, analist bij beurshuis KBC Securities. "De verschillen tussen de eigen winkels en de franchisewinkels dateert evenwel al van voor de fusie. Dus dat kan je niet inroepen."

Delhaize België ziet zijn verkoop licht terugvallen.Beeld Photonews

Vandenberghe nuanceert de mindere verkoop in ons land, zeker omdat ons land maar voor zo'n 8 procent meetelt in de ganse groep. "Het zwaartepunt ligt in de VS, en daar zijn de cijfers dan weer verrassend goed. Rekening houdend met zware concurrentie van Walmart bijvoorbeeld. Dan zie je dat de fusiegroep wel de vruchten plukt van het samensmelten." Ook analist Robert Jan Vos van ABN Amro spreekt van 'uitstekende groei'.

Of de Belgische tak dan niet moet vrezen voor een ingreep, als zij als enige van de retailgroep de cijfers ziet achteruitgaan? Neen, concludeerden analisten van KBC Securities en ING.

Zeggen dat dit nu een complete verassing was, is ook niet correct. Dat de omzet de laatste maanden van 2016 iets teruggelopen was, was door de waarnemers al opgemerkt. De stevige concurrentie bij ons is daar niet vreemd aan. Daarbij zag men ook al dat de marges onder druk kwamen te staan.

Vandenberghe: "Dat het management zijn businessmodel wat zal bijsturen, dat lijkt me met deze cijfers logisch. Maar een bijkomende structurele ingreep zie ik niet gebeuren." Volgens de analisten kan Delhaize nog meer inzetten op een betere wisselwerking met het Nederlandse Albert Heijn. Vooral op het vlak van kwalitatief vers en convenience ziet Vandenberghe nog mogelijkheden. Ook de opfrissing van het verouderde winkelpatrimonium kan voor een opstoot zorgen.

Bij Delhaize zelf nuanceert men uiteraard ook de mindere verkoop. Roel Dekelver verwijst naar de slecht vallende kerstvakantie. Kerstmis viel op zondag en pas de dag nadien begonnen twee weken kerstvakantie. Daardoor kochten klanten volgens Delhaize minder producten voor de feesten. Dat die kerstvakantie in Nederland op hetzelfde moment viel, en de verkoop schijnbaar niet negatief beïnvloedde maakt die uitleg minstens discutabel.

De beleggers lieten het zich allemaal welgevallen, en stuurden het aandeel vlot hoger gedurende een lauwe beursdag.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234