Woensdag 05/08/2020

Economie

Ahold Delhaize: minder omzet maar hogere marges in België

Beeld ANP

Supermarktketen Ahold Delhaize zag zijn omzet in het vierde kwartaal dalen in België, terwijl de marges verbeterden. Op groepsniveau presteerden vooral Nederland en de VS sterk. Er werden in het vierde kwartaal voor 19 miljoen euro synergieën geboekt.

In België zette de supermarktketen (Delhaize en Albert Heijn) een kwartaalomzet van 1,28 miljard euro neer, 1 procent minder dan het jaar voordien. De supermarktketen wijst naar de zwakke verkoop in de vakantieperiode. De operationele marge verbeterde wel lichtjes, tot 2,3 procent. Het jaar voordien bedroeg de marge 2,2 procent, in het derde kwartaal zelfs maar 2 procent. Ahold Delhaize verwijst voor de stijging naar "de synergieën en besparingen uit het transformatieplan".

Op groepsniveau werd een kwartaalomzet gerealiseerd van 15,5 miljard euro (+2,8 procent). De operationele marge kwam uit op 3,9 procent, goed voor een onderliggende winst van 608 miljoen euro.

De supermarktketen smolt het afgelopen jaar samen uit het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize. De integratie verloopt "volgens plan", luidde het woensdag in een persbericht. Over heel 2016 werden al 22 miljoen synergieën gerealiseerd - dit jaar wil men daar nog 200 miljoen bij doen. Over de verkoop van de acht Belgische winkels van Albert Heijn -op last van de Belgische Mededingingsautoriteit- viel er woensdag geen nieuws te rapen.

Ahold Delhaize stelt een dividend voor van 0,57 euro per aandeel, ruim 9 procent meer dan het dividend van Ahold vorig jaar.

Meer marktaandeel

Ahold Delhaize wil dit jaar focussen op de klant in België en hoopt zo marktaandeel te winnen, zegt topman Dick Boer.

Boer wil meer klanten naar de winkels lokken, met extra promoties, een betere prijszetting en een breder assortiment, luidde het. Het voorbije jaar kregen al 70 Delhaizewinkels een opknapbeurt, dit jaar volgen er nog eens 120 waaronder de winkels onder franchise, aldus Boer. Hij pleitte wel om die remodelling, die "succesvol" is in de reeds aangepaste winkels, sneller te laten verlopen om geen klanten te verliezen.

Inzake synergieën is de fusie in ons land nog niet rond. Daarvoor moet de groep eerst nog acht winkels van Albert Heijn afstoten, zoals de Belgische mededingingsautoriteit heeft geëist. Maar het vinden van kopers is blijkbaar geen evidentie. "We zitten op schema met de timeline die met de mededingingsautoriteit is afgesproken", was het enige wat de topman hierover kwijt wilde. "Pas nadien gaan we inzage geven in ons model voor België".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234