Dinsdag 19/01/2021

Ondernemen

Ahmed is nu uw strategisch consultant

Beeld ANP

Ondernemers met vreemde roots profileren zich steeds duidelijker in sectoren als financiën en zakelijke dienstverlening. Dat is een breuk met het exotische ondernemerschap van halal voeding en belwinkels.

Terwijl de eerste generatie migranten zich nog sterk richtte op het cateren van de eigen gemeenschap, met exotische producten, halal voeding, belwinkels en kappers, profileert de tweede generatie zich in nieuwe sectoren als financie¿n, verzekeringen, vastgoed, boekhouding, consultancy, marketing, design en media. Dat blijkt uit onderzoek van Dries Lens en Joris Michielsen aan de Universiteit Antwerpen. Zij bevroegen ondernemers in Antwerpen van niet-Europese origine, voornamelijk met Marokkaanse, Turkse en Aziatische roots. De tendens van het 'nieuwe ondernemerschap' wordt bevestigd in de eerste herkomstmonitor, een doorlichting van etnisch-culturele minderheden op de Vlaamse arbeidsmarkt.

Familiekring

Ook de manier waarop zaken worden gedaan, verschilt. Zo doet de eerste generatie veel meer, zelfs exclusief, een beroep op de kring van vrienden, familie en kennissen voor financiering, informatie en het aantrekken van werknemers. De tweede generatie mixt het informele netwerk met de gevestigde instituten: banken, werkgeversorganisaties, rekruteringbureaus.

"Je zou kunnen stellen dat de tweede generatie het beste van twee werelden combineert", zegt Dries Lens. "Op basis van de keuzes die ze maken, vermoeden we dat de tweede generatie een scherpere businessmentaliteit heeft en bewust op zoek gaat naar sectoren met meer zakelijke opportuniteiten dan de zo goed als verzadigde typische migrantenmarkt." Die wordt getypeerd door scherpe concurrentie, kleine winstmarges en beperktere groeimogelijkheden.

Opmerkelijk is dat veel meer zelfstandigen van de tweede generatie van zichzelf vinden dat ze succesvol zijn. Ook wegen bij hen de 'positieve' factoren zwaarder door om als ondernemer te starten. Verondersteld wordt dat ondernemers met vreemde roots, een groep die overigens sterk groeit (zie grafiek), in het zelfstandigenbestaan worden geduwd door discriminatie, jobontevredenheid of de vrees om op de arbeidsmarkt onder hun niveau te moeten werken. Dat blijkt bij de tweede generatie een veel minder grote rol te spelen. Zowel ondernemers van de eerste als de tweede generatie noemen onafhankelijk en creatief zijn en de persoonlijke uitdaging de belangrijkste redenen om voor zichzelf te beginnen.

Diverser ondernemen

Deze eerste rapportage van het onderzoek naar de Antwerpse ondernemerswereld wordt nu voortgezet in een studie die de resultaten toetst aan een grotere poel van gegevens. Belangrijk, vindt Lens, is de vaststelling dat het exotische ondernemerschap veel diverser en gesofisticeerder is dan lang werd aangenomen. "Minderheden met buitenlandse roots worden in studies meestal benaderd vanuit het standpunt van de werkgevers. Terwijl ondernemerschap een enorm economisch en maatschappelijk potentieel heeft. Ze creëren hun eigen job en, bij succes, banen voor anderen."

Antwerpen is een stad met een veel jonger en diverser profiel dan de andere Vlaamse centrumsteden. Vandaag heeft 72 procent van de 0- tot 5-jarigen vreemde roots. "Vandaag heeft een op de drie van de Antwerpse ondernemers al buitenlandse roots, vergeleken met een op de zeven in Vlaanderen", zegt Lens. "Antwerpen bevindt zich in de frontlinie van wat zich in heel Vlaanderen zal voltrekken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234