Donderdag 22/10/2020

Agentschap Natuur het bos in

Vlaams volksvertegen- woordigers Lydia Peeters en Gwenny De Vroe (Open Vld) zetelen in de commissie Leefmilieu.

Om de Vlaamse ruimte te ordenen werden gewestplannen opgemaakt. Deze plannen bestaan uit kaarten waar specifieke gebieden in worden afgebakend. De kaarten duiden zones aan die geschikt zijn voor industrie, wonen of recreatie. Ze geven ook aan welke gebieden men wenst te behouden als groengebied. Deze verschillende functies zijn niet evenredig verdeeld zijn over het Vlaamse grondgebied. Zo zijn Oost- en West-Vlaanderen aanzienlijk minder bebost dan de andere Vlaamse provincies.

Als een woning of een bedrijf gebouwd is in een gebied waar ze niet thuishoren wordt dit als zonevreemd beschouwd. Diezelfde redenering is van toepassing voor bossen. Alleen mag er in dit geval niet meteen overgegaan worden tot een kapping, maar is een ontheffing door de administrateur-generaal vereist.

Het Agentschap Natuur en Bos (ANB) stelde op basis van onderzoek een kaart op waarin 12.300 hectare zonevreemde bossen als waardevol worden bestempeld. Eind 2015 was het uitgangspunt van het voltallige Vlaams Parlement dan ook dat deze meest waardevolle zonevreemde bossen in Vlaanderen beter beschermd moesten worden. Dit werd ook onderschreven door de Vlaamse regering. Dat is logisch en zeer verdedigbaar in een regio die behoort tot de minst beboste van Europa.

De kaart die werd opgemaakt door het ANB werd ondertussen voorgelegd aan alle Vlaamse administraties. Deze administraties zijn vanuit hun bevoegdheden bezig met het plannen van wegen en fietspaden of het beschermen van Vlaams erfgoed. Uit de consultatieronde bij deze administraties kwamen meer dan 1.000 bezwaren naar voren. Deze bezwaren vloeien onder meer voort uit projecten die al op til staan of beslissingen tot realisaties die al genomen werden.

Zo doorkruist de bescherming van deze bossen het ontwikkelen van economische activiteiten langs het Albertkanaal, uitgerekend een plek die bijzonder geschikt is om meer vrachtwagens van de Vlaamse wegen te halen. Dit past volledig in de oefening van de Vlaamse regering om activiteiten daar de oriënteren waar ze de minste impact hebben. Maar daar stopt het niet. In vele gevallen maakt dergelijke bescherming het ook onmogelijk om bijkomende en van de weg afgeschermde fietspaden aan te leggen. Tenslotte kwamen uit het onderzoek van het Agentschap Onroerend Erfgoed Kafkaiaanse toestanden naar voren. Dit Agentschap was te velde de situatie gaan bestuderen en kwam tot de onthutsende conclusie dat in vele gevallen er geen bos te bespeuren was. Dit komt doordat het ANB op basis van luchtfoto's nagaat of er eventueel bos kan liggen. Zo wordt een bomenrij langs een weg soms als bos aanzien, zoals de Italiëlei met haar acht rijstroken in Antwerpen.

Bovendien verdedigen deze agentschappen enkel de publieke belangen. Er zijn vele mensen die private gronden hebben aangekocht en die waarschijnlijk niet eens weten dat hun grond extra bescherming zal krijgen als zonevreemd bos. Op die manier wordt het voor deze mensen onmogelijk om nog te bouwen. Daarenboven gaat de kaart pas in openbaar onderzoek nadat de extra bescherming wordt goedgekeurd.

Piepkleine oppervlakte

Wij verzetten ons tegen de polemiek die ontstaat rond de bescherming van de zonevreemde bossen. Wij moeten als regio kiezen voor groene gebieden en bossen. Daar bestaat binnen onze partij geen discussie over. We hebben bijkomend bos nodig en de waardevolle zonevreemde bossen dienen hierbij beschermd te worden. Maar deze bescherming moet wel in overeenstemming gebeuren met reeds beslist beleid. Dat is per definitie het geval wanneer de beslissing voor de aanleg van een fietspad of de realisatie van een goedgelegen industrieterrein al genomen werd.

We moeten inzetten op bos, en wel overal in Vlaanderen. Of willen we enkel van bepaalde regio's een reservaat maken waar de Vlaming in het bos kan gaan wandelen om later op de dag terug te keren naar zijn betoneiland? Op de piepkleine oppervlakte die Vlaanderen kent is het altijd een afweging tussen de verschillende activiteiten die op een plek kunnen plaatsvinden. Maar daarbij moet men wel een pragmatische afweging maken tussen wat het grootste effect heeft op de welvaart en het welzijn van de Vlaming. Om die afweging op een ernstige manier te kunnen maken, is bovenal vereist dat men vertrekt van een accurate kaart. Deze kaart kan maar rechtsgevolgen genereren nadat er een ruim openbaar onderzoek rond heeft plaatsgevonden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234