Maandag 18/10/2021

Afzien in verschillende tempo's

Vooral in de tweede helft van het optreden volgden de elektroclassics elkaar op als seconden in een minuut

Pop l Depeche Mode piekt en daalt in uitverkocht Sportpaleis HHH

Bart Steenhaut

De laatste minuut van het Depeche Modeconcert zondagavond was ook de ontroerendste. Martin Gore en Dave Gahan, de twee spilfiguren van de groep, vielen elkaar na jaren van scheldtirades en kletterende ruzies in de armen en verlieten hand in hand het podium van een al maanden uitverkocht Sportpaleis. Na een carrière van vijfentwintig jaar en meer hits dan eender welke popgroep hadden de twee er zich eindelijk bij neergelegd dat ze de Rolling Stones van de elektronische muziek waren.

Met Playing the Angel heeft Depeche Mode onlangs voor het eerst in tijden weer een nieuwe cd uitgebracht en zowel de verkoopcijfers van die plaat als de snelheid waarmee de bijbehorende wereldtournee was uitverkocht geven aan dat daar nogal wat volk op zat te wachten. Depeche Mode heeft een hondstrouw publiek en behoort tot het selecte gezelschap groepen dat voortdurend een nieuw publiek aanspreekt zonder het oude te verliezen. In het Sportpaleis waren alle leeftijden bijgevolg goed vertegenwoordigd, maar een nostalgietrip werd het niet. Goed, in de bisronde rakelde de groep met de newwaveclassic 'Just Can't Get Enough' en het cynische 'Everything Counts' nog even herinneringen op aan haar puberteitsjaren, maar voor de rest kuierde Depeche Mode door het nieuwe werk en de hits van recentere signatuur.

De set begon sterk met 'A Pain That I'm Used To', de gitzwarte technoblues van 'John the Revelator' en het radiogenieke 'Precious', de drie sterkste nummers uit de nieuwe plaat. Maar daarna stuikte Depeche Mode, nochtans een gereputeerde liveband, even de dieperik in. Dat had alles met de opbouw van het optreden te maken: vijf trage nummers na elkaar, waarvan er enkele door Martin Gore werden gezongen. Gore behoort tot de grootste songschrijvers van zijn generatie, maar een charismatische performer is hij niet. Ook niet als hij zich, zoals zondag het geval was, in een zwarte haan verkleedt. Absurd, trouwens, om iemand over zijn persoonlijkste gevoelens te horen zingen met zo'n onnozel pakje aan. Het contrast met Gahan - wel een charismatische frontman - was achteraf des te scherper. Die jongleerde met zijn microfoon, zocht voortdurend contact met de fans en liet zich, met de blote bast vooruit, aanbidden als een God. Meer nog, zodra het concert met onverwoestbare songs als 'I Feel You', 'Walking in My Shoes' en vooral 'Personal Jesus' weer op kruissnelheid kwam, zag je een fanatisme in het publiek dat herinneringen opriep aan de historische speech van Hitler in Neurenberg. Eén leider, één volk, en een boel euforie.

Daar haalde de groep haar vertrouwde niveau weer en ontplooide ze zich als een van de opwindendste livebands die je je kon voorstellen. Ook al draaiden er tapes mee, ook al deed Andrew Fletcher weinig meer dan van achter zijn keyboard wat met zijn armen zwaaien en haalden de pauzes tussen de songs meer dan eens de vaart uit de set. Het podium, met een catwalk, videoschermen die de meest uiteenlopende vormen aannamen en een decor van een ruimteschip, zag er indrukwekkend uit en zeker in de tweede helft van het optreden volgden de elektroclassics elkaar op als seconden in een minuut. Ook door wat ze niet speelden - geen 'Master & Servant', 'Dream On' of 'Barrel of a Gun', bijvoorbeeld - kreeg je een idee van de indrukwekkende lijst hits die Depeche Mode intussen bij elkaar had gebliept.

'Enjoy the Silence' - sfeer zat in de zaal - was een indrukwekkend slot, maar toen je achteraf als doorgewinterde fan de zaal uitliep, kon je je toch niet van de indruk ontdoen dat de groep een paar steken had laten vallen.

WAAR & WANNEER Sportpaleis in Antwerpen, zondag 23 januari. Depeche Mode is het eerste weekend van juli een van de headliners op Rock Werchter

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234