Zondag 25/07/2021

afslankingskuur kost Kraft duizenden jobs

De Amerikaanse voedingsgigant Kraft gaat wereldwijd duizenden banen schrappen en tal van vestigingen sluiten. Even bestond de vrees dat ook de fabriek in Herentals de deuren dicht zou moeten doen. Maar ze blijft open, al zullen ook daar jobs verdwijnen.

Vanessa Debruyne / Freek Smets

Kraft Foods kondigde gisteren aan dat het de volgende drie jaar ongeveer 6.000 jobs gaat schappen, ongeveer 6 procent van het personeelsbestand. Noord-Amerika wordt het hardst getroffen door de herstructurering. In de VS en Canada verdwijnen dit jaar nog 1.300 jobs. De fabrieken in Farmdale (Ohio) en Canton (New York) gaan dicht. De directie heeft nog niet gezegd waar de overige 4.700 jobs zullen sneuvelen, al is nu al duidelijk dat ook in Centraal-Europa een aantal vestigingen dicht moeten.

Het is nog niet duidelijk welke gevolgen de herstructureringen in België zullen hebben. De Europese directie van Kraft was gisteren op bezoek in de vestiging in Herentals, waar 360 mensen werken. Even werd gevreesd dat topman Piet Claus een sluiting zou aankondigen. Maar de werknemers kregen van Claus de garantie dat de koekjesfabriek in Herentals open zal blijven, al zal er tot 2,5 miljoen euro bespaard moeten worden. "Het productgamma van de fabriek in Herentals is op dit moment te divers, waardoor de kosten te hoog zijn", zegt Gert Truyens van de liberale vakbond ACLVB. Bij Kraft in Herentals worden onder andere de bekende Leo-koekjes en de Melocakes gemaakt. Deze zomer moet er een herstructureringsplan op tafel liggen, dat waarschijnlijk jobs zal kosten.

Dat er bespaard zou worden in Herentals werd eind vorig jaar al aangekondigd. "Maar het personeel is opgelucht dat er geen sluiting komt", aldus Truyens. Kraft heeft in ons land nog drie andere vestigingen, in Halle, Rhines en Luik.

Kraft is een van de grootste voedingsconcerns ter wereld. Het is een belangrijke concurrent van giganten als Unilever, Danone en Nestlé en heeft enkele zeer bekende merken in huis, zoals de smeerkazen van Philapdelphia en de Leo-koekjes. De wereldwijde herstructurering volgt na twee opeenvolgende kwartalen van slechte verkoopcijfers.

Vooral de koekjes, de pizza's en andere snacks deden het slecht omdat de consument steeds meer naar gezondere alternatieven zoekt. Kraft heeft zich net als andere voedingsgiganten noodgedwongen aangepast aan die gezondheidstrend door nieuwe light-producten op de markt te brengen. Met succes, want relatief nieuwe light-producten als Philadelphia sloegen al van bij hun introductie aan. In juli vorig jaar nog pakte Kraft uit met een heuse campagne tegen zwaarlijvigheid. Met kleinere porties, andere ingrediënten en een communicatiebeleid dat de consument over moet halen om voor gezonde voeding te kiezen, hoopt het bedrijf dezer dagen van zijn 'ongezonde' imago af te geraken.

Maar er is nog meer aan de hand. Kraft kreeg ook klappen omdat het zijn prijzen te hoog hield. Omdat de markt voor snacks zo verzadigd is, woedt er een ware prijzenoorlog om een plaatsje in de winkelrekken. Supermarktketens als Colruyt, Delhaize of Carrefour kunnen daardoor vaak zwaar wegen op de prijszetting van voedingsproducten. En omdat het marktaandeel van de grote distributieketens groter geworden is door fusies en overnames, kunnen de supermarktketens steeds meer macht uitoefenen op hun leveranciers.

Bovendien hebben bedrijven als Kraft, Danone, Nestlé en Unilever steeds meer last van de zogenaamde supermarktmerken. Heel wat distributieketens brengen goedkopere versies van snacks als Leo en Melocakes op de markt, die stilaan oververzadigd geraakt is.

De topdirectie van Kraft wil het tij nu keren door drastische besparingen. De gisteren aangekondigde herstructureringen moeten tegen 2006 zo'n 400 miljoen dollar (316,5 miljoen euro) besparingen opleveren. Het geld zal onder andere geïnvesteerd worden in campagnes om de verkoop weer op te krikken. Topman Roger Deromedi zegt dat hij dit jaar 600 miljoen dollar (474 miljoen euro) extra aan marketing uit wil geven, om de producten die minder presteren weer meer te doen verkopen. Kraft lanceert binnenkort ook enkele gezondere alternatieven voor Leo's en Melocakes. Zo komen er binnenkort snackrepen op basis van yoghurt en suikervrije koekjes op de markt. Of Kraft het met die vermageringskuur zal redden, valt nog af te wachten.

Hoeveel ontslagen er in België zullen vallen, is onduidelijk

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234