Woensdag 12/08/2020

Afscheid van Hollywoodvrouw met foutjes

LAKEVILLE

Eén van de laatste speelfilms waarin Jill Clayburgh te zien was, was Vallen/Falling, naar de gelijknamige roman van Anne Provoost, waarmee de Vlaamse regisseur Hans Herbots in 2001 zijn bioscoopdebuut maakte.

Met onder meer Jane Fonda, Anne Bancroft, Marsha Mason en Ellen Burstyn behoorde Jill Clayburgh, die in 1944 in New York City geboren werd, tot de nieuwe generatie Hollywoodactrices, die in de jaren ’70 gecast werden in rollen van sterke en slimme, bekwame en pittige vrouwen die niet alleen maar perfect en glamoureus hoefden te zijn, maar ook wel wat neurotische foutjes en gebreken mochten vertonen. Haar meest bekende filmrol speelde ze in An Unmarried Woman van Paul Mazursky uit 1978, als Erica die haar leven weer op het juiste spoor én haar seksualiteit weer op peil probeert te krijgen als haar man er na zo’n vijftien jaar huwelijk met een andere vrouw vandoor gaat. Voor die vertolking kreeg ze toen een Oscarnominatie, maar uiteindelijk mocht Jane Fonda met het beeldje naar huis voor Coming Home. Een jaar later werd Clayburgh opnieuw genomineerd voor haar rol in de komedie Starting Over, waarin Burt Reynolds als gescheiden man verliefd wordt op haar, maar toch warme gevoelens blijft koesteren voor zijn ex. De Oscar ging dat jaar naar Sally Field voor haar vertolking in Norma Rae, een rol die Clayburgh aan zich voorbij had laten gaan.

Andere bekende films van haar waren It’s My Turn (met Michael Douglas), First Monday in October (waarin zij de rol speelde van de eerste vrouwelijke rechter bij het Supreme Court) en I’m Dancing as Fast as I Can (waarin zij een carrièrevrouw vertolkte die aan valium verslaafd raakt). Ze draaide ook enkele films in Europa, zoals Hanna K. van Costa-Gavras en La Luna van Bernardo Bertolucci.

In 2001 was Jill Clayburgh ook te zien in Vallen/Falling van regisseur Hans Herbots. De actrice streed toen al een tijdje tegen chronic lymphocytic leukemia, maar daarvan was op de set niets te merken. “Ik wist wel dat ze een fragiele gezondheid had”, herinnert Hans Herbots zich. “Maar we hebben toch intens kunnen samenwerken gedurende de drie weken dat ze bij ons op locatie was, in zo’n piepklein dorpje in de Ardèche, waar voor de rest niks te beleven viel. Ik weet nog wel dat ik heel zenuwachtig was. Het was mijn eerste speelfilm en we waren op zoek gegaan naar een Amerikaanse actrice met de nodige uitstraling. Via via hebben we het scenario bij haar gekregen en we waren heel blij met haar toezegging. Maar ook erg nerveus, want ze had als actrice de reputatie van iemand die wel eens de kostuums durfde afkeuren! Maar uiteindelijk is hel allemaal heel goed meegevallen. Als actrice was Jill iemand die een beetje input vroeg, maar teveel uitleg wou ze toch ook weer niet. We hebben naderhand nog wel een tijdje contact gehouden via email, bij voorbeeld toen ze op televisie te zien was als de moeder van Ally in de serie Ally McBeal. De samenwerking als jonge regisseur met Jill zal voor mij altijd wel een mijlpaal blijven, waar ik alleen maar goede en warme herinneringen aan overhoud.

Behalve in films was Jill Clayburgh ook vaak te zien op Broadway en op televisie, onder andere in Law & Order, Nip/Tuck en Dirty Sexy Money. In het begin van de jaren ’70 had zij een tijdlang een verhouding met Al Pacino. In 1979 trouwde ze met toneelschrijver en scenarist David Rabe (o.m. bekend van The Firm en Casualties of War), met wie ze een zoon en een dochter kreeg.

Over haar carrière zei ze ooit in een interview: “Eén van de grappige dingen in verband met acteurs is dat mensen altijd in retrospect naar hun carrière kijken, alsof daar een of ander plan achter zat. Maar meestal word je gewoon opgebeld. Of zit je te wachten en te denken: ‘Oh, my God! Ik krijg nooit meer werk. Oh God, ik ben te oud’. En dan verandert het weer.”

Binnenkort zal Jill Clayburgh nog te zien zijn als de moeder van Jake Gyllenhall in Love and Other Drugs.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234