Zaterdag 22/01/2022

'Afrikanen hebben een fantastisch gevoel voor stijl'

Lacoste-ontwerper Christophe Lemaire op New York Fashion Week

Zeilen langs de Franse Rivièra, maar dan zoals Prince dat deed in de jaren tachtig, dat is het idee achter de volgende zomercollectie van Lacoste. Het merk met de krokodil showde zaterdagavond in de tent in Bryant Park in New York. Artistiek directeur Christophe Lemaire is erin geslaagd het klassieke en wat duf geworden imago van Lacoste opnieuw hip te maken. De Lacostekrokodil is weer streetwise.

door Cathérine Ongenae

De 41-jarige Christophe Lemaire past op het eerste gezicht zelf niet bij dat Lacoste-imago. Niet alleen haalt hij zijn inspiratie meestal uit de popcultuur en uit Afrika. Ook heeft hij geen hoge pet op met het modegebeuren. "Ik heb een hekel aan modeweken en defilés."

'New York. The Capital of Fashion'. In de straten in Soho hangen vlaggen en wimpels met die campagneslogan van het mode- en glamourmagazine In Style. Het is een van de vele signalen in een stad die doordrongen is van mode.

Ondanks zijn hekel aan modeweken en defilés, is Christophe Lemaire toch present. Toen hij in 2000 voor het Franse merk met het krokodillenlogo ging ontwerpen, werd hem duidelijk gemaakt dat er over veel kon worden gediscussieerd, maar niet over het al dan niet organiseren van een modeshow. Dat weerhoudt hem er niet van zijn neus op te trekken voor de New York Fashion Week. "Een modeshow is artificieel. Mode is een fenomeen dat gedragen wordt door mensen. Mode komt tot leven op de straat, en wordt er ook gecreëerd. Als ontwerper ben ik maar verantwoordelijk voor het halve werk. Ik lever stijlideeën, het publiek doet de rest. Jullie zijn de stijlmakers."

Lemaire heeft een hekel aan conceptuele en geïntellectualiseerde mode. Mode moet aanspreken, maar is zeker niets verhevens.

Voor hij bij Lacoste aan de slag ging, werkte hij voor verschillende huizen, waaronder Thierry Mugler en Christian Lacroix. Prêt-à-porter, herenmode, zelfs haute couture kent hij door en door. Maar voor de cultuurfanaat in hem - hij is een cinefiel en muziekliefhebber - werd de afstand tussen de mode met grote M en de straat hem teveel. "Voor mij is mode alles, behalve mode", zegt hij. " Er is maar één interessante periode geweest, en dat waren de jaren vijftig en zestig, toen de popcultuur opkwam, en mode democratisch werd. Mode moet voor mij gelinkt zijn aan iets. Aan muziek, aan mensen, aan een tijdsgevoel."

Toen het voorstel van Lacoste kwam, hapte hij meteen toe. "Ik zag wel iets in werken voor een industrieel merk met een geschiedenis." Dat één hoofdstuk in die geschiedenis gelinkt is aan snobs en fans van de stijl 'bon chic, bon genre', wil hij niet met zoveel woorden zeggen.

"Na de rage van de polo's in de jaren tachtig, was Lacoste als merk een beetje ingedommeld", verzacht hij onze analyse. "Hoewel het bedrijf gezond was, zat het imago verkeerd. Het was een oud merk dat populair was bij mensen die van een klassieke stijl houden, maar de jeugd volgde niet. Dat heb ik beetje bij beetje proberen veranderen."

Daar is hij aardig in geslaagd. Vandaag is Lacoste opnieuw streetwise. In de bars en restaurantjes in jongere buurten als Nolita, Soho en The Village is de krokodil geen onbekende. Sinds kort gaat het merk ook samenwerken met gastontwerpers als Junya Watanabe en Tom Dixon.

Voor de nieuwe collectie liet Lemaire zich inspireren door yachting en jetset, maar dan niet op een overgeglamouriseerde of beduimelde manier. "Ik heb er een vleugje funk aan toegevoegd, met in gedachten de film Under the Cherry Moon, die Prince in 1986 maakte", legt hij uit. "Die speelt zich af in een fantasieversie van de Franse Rivièra. Die sfeer roep ik op met sterke kleuren en strakke grafische patronen."

Het blauw, roze, groen en paars doen ons inderdaad denken aan het zuiden in de jaren tachtig. Lemaire: "Verder heb ik gespeeld met proporties. Hemdjurken, iets wijdere T-shirts, afhangende of brede mouwen. Hoewel de stijl van Lacoste duidelijk voelbaar is in de heldere kleuren, zijn de modellen losser. Een beetje homewear voor alledaags gebruik. Comfortabele kledij, maar met stijl, dat is zo'n beetje mijn handelsmerk."

Ook voor zijn eigen label hanteert Lemaire deze regels. In de jaren negentig had hij zijn eigen merk, dat hem de titel koning van de 'chique pratique' opleverde. Omdat hij zich voltijds op de restyling van Lacoste wilde storten, bevroor hij zijn eigen merknaam. Maar volgende maand opent hij een winkel in Parijs, later dit jaar ook in Tokyo. Zijn kleren zullen betaalbaar zijn, zegt hij. "Ik heb het moeilijk met de hoge prijzen van designerlabels. Omdat ik voor mijn eigen merk geen defilé organiseer, kan ik de prijzen hanteerbaar houden."

Zitten we hier te praten met iemand met een gespleten persoonlijkheid? Hoe zit het dan met zijn werkgever, die niet alleen showt in een van de duurste modesteden, maar ook campagnefilmpjes laat draaien door dure regisseurs als Wong Kar-Wai? "Met Lacoste is het anders", legt hij uit. "De prijzen lijden niet onder zo'n defilé, omdat de verkoopcijfers zo hoog liggen. "

Wat maakt Lemaire zo'n buitenbeentje in de modewereld? Zelf legt hij de verklaring bij zijn jeugdjaren. Als kind woonde hij drie jaar in Dakar. "Ik heb een zwakke plek voor Afrika. Ik hou van felle kleuren, vind het leuk om ermee te spelen. Die voorkeur heb ik ongetwijfeld daar opgepikt. En ik vind dat de Afrikanen een fantastisch gevoel voor stijl hebben. De vrouwen kunnen daar zo elegant zijn. Alleen al de manier waarop ze zich bewegen... Ze wikkelen zich in een lap textiel en ze worden koninginnen. Weinig andere culturen kunnen dat evenaren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234