Dinsdag 23/04/2019

E-commerce

‘Afrikaanse Amazon’ doet het zonder infrastructuur: Jumia trekt naar New Yorkse beurs

Jumia, de Afrikaanse tegenhanger van Alibaba en Amazon trekt naar de beurs. “Wij kopiëren Amazon, maar dan in een regio zonder enige infrastructuur.” Beeld AFP

Wie dacht dat e-commerce in Vlaanderen een uitdaging is, moet eens een kijkje nemen in Afrika. Het Nigeriaanse Jumia probeert sinds 2012 een Afrikaanse Amazon uit de grond te stampen. Zeven jaar later is het bedrijf actief in veertien Afrikaanse landen, wordt het op meer dan een miljard dollar geschat en trekt het naar de beurs van New York.

Het is een clichébeeld. Passagiers in Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten die op luchthavens met overvolle bagage wachten aan de check-in voor vluchten naar Afrikaanse landen. Lange tijd was dat de enige manier voor Afrikanen om kledij, elektronica en andere spullen die ze wilden hebben, in hun thuisland te kunnen gebruiken.

Nog even en dat beeld behoort tot het verleden. Dat is alleszins de bedoeling van Jumia, de Nigeriaanse start-up die in 2012 het levenslicht zag. “Wij willen met Jumia het Amazon van Afrika uitbouwen”, vertelt Juliet Anammah, CEO van Jumia Nigeria aan De Morgen tijdens een bezoek aan de bruisende Nigeriaanse technologiehub Yabacon Valley. Dat wil zeggen: een online marktplaats bouwen waar verkopers en kopers elkaar gemakkelijk kunnen vinden. 

Wie naar de 
website van Jumia surft, botst op een interface zoals we die kennen van Amazon, Alibaba of Bol.com. “Alles wat niet illegaal is, kan je op Jumia aanbieden”, zegt Anammah. De meest populaire categorieën vandaag zijn elektronica, mode- en gezondheidsproducten. “Maar je kan even goed een pak rijst bestellen of een vlucht en een hotel boeken.” Alles toevoegen aan het virtuele winkelkarretje en klaar. De website is op dit moment beschikbaar in veertien Afrikaanse landen.

Diepe zakken

Nu de smartphone in landen als Nigeria, Kenia, Ghana en Senegal definitief doorbreekt, ziet het bedrijf zijn kans schoon om ten volle te profiteren van de investeringen van de voorbije zeven jaar. In totaal haalde Jumia al meer dan 700 miljoen euro op aan investeringen. En die diepe zakken zijn noodzakelijk. Het bedrijf noteerde volgens Quartz dan wel een omzet van meer dan 140 miljoen euro in 2018, het maakte datzelfde jaar bijna 200 miljoen euro verlies.

Heel wat experts vrezen dat bedrijven zoals Jumia te vroeg met e-commerce begonnen zijn in Afrika. Het is niet omdat Amazon en Bol.com populair zijn in het Westen, dat zoiets ook kan werken in Afrika. Er is niet alleen het gebrek aan infrastructuur zoals een snelle internetverbinding of een goed wegennetwerk. “Wanneer je in Afrika een e-commerceplatform wil uitrollen, kan je niet zoals Amazon in de Verenigde staten een beroep doen op een pakjesbedrijf zoals UPS om pakjes binnen de twee dagen te leveren”, zegt Anammah.

Daarnaast is er het probleem van betalingen. Kredietkaarten en mobiel betalen zitten op het Afrikaanse continent dan wel in de lift, cash blijft er de regel. Dat blijkt bijvoorbeeld uit cijfers van Kenia. In 2016 koos 95 procent van de Jumia-klanten in dat land ervoor om in cash te betalen bij de levering. Dat houdt een enorm risico in. In 2018 kwam bijna 800.000 euro van de betalingen in cash nooit bij Jumia terecht. In het document dat de beursgang van Jumia in New York voorbereidt, staat dan ook te lezen dat het bedrijf de komende jaren geen winst kan garanderen.

Binnen twee dagen

“Natuurlijk zijn we ons bewust van die problemen”, zegt Anammah. “Wij moeten mensen niet alleen leren vertrouwen in e-commerce, we moeten hen ook constant uitleggen hoe het werkt.” Niet alleen aan nieuwe klanten, het bedrijf stopt ook enorm veel tijd in het opleiden van logistieke partners. Zo doet Jumia een beroep op magazijnen van derden om voorraden in te slaan, pakjes worden in de meeste gevallen met motorfietsen geleverd. “Maar als je belooft om een pakketje te bezorgen binnen de twee dagen, dan is het niet de bedoeling dat het pas na vier dagen arriveert.”

Voor de Nigeriaanse - en bij uitbreiding Afrikaanse - technologiesector heeft de beursgang een symbolische betekenis. Het is niet langer een onbereikbare droom om een Afrikaans bedrijf uit de grond te stampen dat zich op de beurs kan meten met de grote jongens. Al is Jumia niet van plan om activiteiten buiten Afrika op te zetten. “Hier is voldoende werk”, lacht Anammah.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.