Vrijdag 18/10/2019

"Africa is not ebola": Campagne moet wereldbevolking sensibiliseren

Beeld PHOTO_NEWS

Brussels Airlines-CEO Bernard Gustin heeft gisteren in Washington het startschot van de "Africa is not ebola"-campagne gegeven. Die campagne moet de rest van de wereld duidelijk maken dat Afrika veel meer te "bieden" heeft dan ebola. "Niet alleen West-Afrikaanse landen, maar heel Afrika ondervindt de negatieve gevolgen van het virus: minder toeristen en minder investeerders", aldus Gustin.

De campagne was een idee van Gustin. Het werd mogelijk gemaakt door de luchtvaartmaatschappij en andere internationale partners. In oktober vorig jaar vloog Gustin naar de zwaar door ebola getroffen Liberiaanse hoofdstad Monrovia. "Daar ontmoette hij David Miliband, voorzitter van het International Rescue Committee, en met hem werd het idee verder ontwikkeld", zegt Brussels Airlines-woordvoerster Wencke Lemmes.

De campagne is op de hele wereld gericht, en niet enkel op België of Europa. Dat heeft onder meer te maken met de zware kritiek die de maatschappij kreeg in de Verenigde Staten voor haar beslissing om te blijven vliegen op de getroffen landen.

Ook in eigen land lag de maatschappij onder vuur. Zo eiste de liberale vakbond in oktober een opschorting van alle vluchten naar de getroffen gebieden. "Ons cabinepersoneel werd thuis scheef bekeken", zegt Lemmes. "Maar we hebben nooit een besmette passagier aan boord gehad. We blijven het virus natuurlijk serieus nemen, en blijven de nodige tests uitvoeren."

Bernard Gustin: ""Was Brussels Airlines gestopt met vliegen, dan was alle hulp weggevallen". Beeld PHOTO_NEWS

Geen commerciële campagne
Brussels Airlines heeft naar eigen zeggen geen winst gemaakt door te blijven vliegen op de ebolalanden. "Het ging en het gaat om zeer complexe operaties", aldus Lemmes.

"Wij zien natuurlijk ook de impact van het virus op onze trafiek, maar de campagne gaat voor ons om veel meer. Dit is geen commerciële campagne. We hebben ook internationale ambassadeurs gevraagd om hun schouders er mee onder te zetten."

Op de site van de campagne getuigen Peter Piot en Grammy-winnares Angelique Kidjo. "Tegen de epidemie van massahysterie strijden is de moeilijkste taak", aldus Piot.

Gustin wees er ook op dat de luchtvaartmaatschappij - door te blijven vliegen - medisch materieel en hulpverleners ter plaatse bracht. "Waren we gestopt met vliegen, dan was alle hulp weggevallen", aldus Gustin. "We hebben een historische band met het continent", zegt Lemmes. "We zijn experts in Afrika, en zien het als onze verantwoordelijkheid om te blijven vliegen."

"Tegen de epidemie van massahysterie strijden is de moeilijkste taak", zegt Piot. Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234