Zaterdag 19/06/2021

Aflossing van de macht

Niet alleen Belgacomtopmannen en NMBS-spoorbazen tuimelden in 2013 van hun troon. Ook in het theaterlandschap bougeerde er wat, met in Mechelen en Turnhout een bescheiden artistieke coup en in Gent het aantreden van een fonkelnieuw gezelschap.

'Het Gevolg moet opnieuw een pionier worden'

In:(wellicht) Stefan Perceval, acteur, regisseur, schrijver

Out:Ignace Cornelissen, 30 jaar artistiek leider bij het Turnhoutse Het Gevolg

Wat voorafging:Perceval werd eind vorig jaar aangezocht om de regie van Petrus en den doodendraad over te nemen van artistiek leider Ignace Cornelissen. De laatste jaren verloor Het Gevolg steeds meer artistieke pluimen. Perceval staat in pole-position om de functie van Cornelissen over te nemen.

Perceval: "Ik werd in oktober 2013 gecontacteerd om de regie van Guido Van Meirs tekst over te nemen. Maar er bleek ook buiten die productie een breuk ontstaan te zijn tussen de visie van Cornelissen en die van de medewerkers van Het Gevolg. Ik denk dat het gevoel leefde dat de ontwikkeling van Het Gevolg stagneerde. Enerzijds zet het in op kinder- en jeugdproducties, anderzijds op locatievoorstellingen voor een volwassen publiek. Daardoor mist het huis een eigen smoel."

Staat u open voor de vraag om Het Gevolg over te nemen?

"Ik sta daarvoor open. Ik ken het huis goed en ik heb ook wel het gevoel dat ik word gedragen door de ploeg. Maar er is, voor alle duidelijkheid, nog niets beslist."

Welke koers moet Het Gevolg in uw ogen varen?

"Ik denk dat er in de eerste plaats een grotere openheid moet komen naar de buitenwereld. Soms heb ik het gevoel dat dit huis een vluchtoord is in plaats van een stepping stone. Het zou fijn zijn om hier jong volk te ondersteunen, bijvoorbeeld. Daarnaast moeten er in de artistieke kern een aantal duidelijke keuzes gemaakt worden. Tot midden de jaren 90 vervulde Het Gevolg een echte voortrekkersrol in het kinder- en jeugdtheater. Het kan in mijn ogen opnieuw de artistieke pionier worden die het toen was."

Betekent dat dat de binding met de Turnhoutse context zal verflauwen? Cornelissen werkte in zijn locatieprojecten vaak rond lokale, Kempense thematieken.

"De thematiek van de streek is belangrijk, maar we zouden die ook kunnen bespelen met het oog op kinderen en jongeren. Het oude gedachtengoed van Het Gevolg moet gerespecteerd worden, maar verandering van spijs doet eten."

Petrus en den doodendraad, momenteel op tournee. www.hetgevolg.be

'Kloppend Hert wil de wereld veranderen'

In:Geert Vandyck en Haider Al Timimi

Wat voorafging:Regisseur Vandyck en regisseur/choreograaf Al Timimi waren in het verleden betrokken bij het Gentse Union Suspecte. Union Suspecte koesterde een voorliefde voor interculturele en stedelijke thema's, maar werd eind 2012 ontbonden. Vandyck en Al Timimi bundelen hun krachten nu onder de noemer Kloppend Hert.

Wat is de huisstijl van Kloppend Hert?

Vandyck: "Een mengeling van verschillende genres: muziek, dans en theater. Inhoudelijk gezien willen we geëngageerd theater maken, en ja, ik wil dat beladen woord écht wel gebruiken. Theater vóór de stad en met de stad."

Was dat niet ook de baseline van Union Suspecte?

"Dat klopt, maar ik onderschrijf die nog steeds. Ik merk dat wat mij aanvuurt nog steeds de actualiteit is."

Wat vult Kloppend Hert aan op het landschap?

"Het interculturele is belangrijk. Daarmee vinden we het warm water niet uit, alleen vind ik dat in veel voorstellingen het verschil tussen culturen wordt onderstreept, terwijl ik op zoek ben naar wat mensen bindt. Veel makers met allochtone roots eisen in hun werk de afbakening van een eigen identiteit op, en dat is legitiem, maar ik ben geïnteresseerd in wat gemeenschappelijk is. Die zoektocht naar identiteit is niet voorbehouden aan allochtone makers - iedereen maakt die mee."

Jullie mikken op projectsubsidies, later misschien op structurele. Wat als die er niet komen?

"Het zijn slechte tijden, maar de noodzaak brandt. We hebben een volgende voorstelling in het vizier, Bite the Hand that Feeds You. Als daar geen middelen voor komen, zullen we het zonder doen."

Is de naam van jullie gezelschap een programmatieverklaring?

"Het kloppen van het hart is wat ons allemaal bindt, neen? Het staat voor levenskracht, maar in dat 'kloppen' schuilt ook een symbolisch geweld. Woede, ja, want klinkt waarschijnlijk naïef, maar ik zeg het toch maar: we willen graag de wereld veranderen."

Total Loss, in februari en maart in Gent en Brussel. www.kloppendhert.be

'Het onmogelijke realiseren met DE MAAN'

In: Stef de Paepe, regisseur, docent, acteur, auteur bij 't Arsenaal, NTG, Theater Zuidpool, CREW, etc.

Out: Willem Verheyden, 20 jaar artistiek leider bij het Mechelse figurentheater DE MAAN

Wat voorafging: Vorig jaar trad artistiek directeur Willem Verheyden bij DE MAAN terug. De opvolger van het stadspoppentheater, dat in 1965 door Jef Contryn werd opgericht, had in 2012 ternauwernood een slechte evaluatie door het beleid overleefd. De verbouwingsperikelen zorgden voor extra onrust. In oktober 2013 werd Stef De Paepe aangesteld tot artistiek leider.

Kende je DE MAAN op voorhand?

'Neen, niet zo goed, maar dat bleek een pluspunt te zijn. Wanneer een organisatie vastzit, kan het heilzaam zijn om iemand met een frisse blik te engageren."

Had je affiniteit met figurentheater?

"Ik heb zelf nooit figurentheater gemaakt, maar ik heb in de loop der jaren heel wat ervaring opgedaan met verschillende vormen. Ik heb gewerkt in teksttheaters, maar ik heb ook een aantal multimediale voorstellingen geregisseerd. In figurentheater komen voor mij al die lijnen samen."

Is dat ook de insteek van je nieuwe visie op DE MAAN?

"Ik denk dat we de definitie van figurentheater moeten uitbreiden richting visuele performance. Niet om de trouwe bezoekers van het klassieke figurentheater te ontgoochelen, maar om het medium zuurstof te geven."

Je wil ook ander volk binnentrekken.

"Ja, als ik een jong collectief als Tuning People bezig zie, dan zie ik veel mogelijke raakpunten met DE MAAN. Het zou fijn zijn om een aantal jonge gasten binnen te halen, maar ook beslagen partners zoals Stef Lernous of Raf Walschaerts. Op termijn wil ik ook voor oudere jongeren voorstellingen maken, zoals EXIT, waar ik op dit moment mee bezig ben."

In 2015 zal er in Mechelen een groot nieuw gebouw staan met twee nieuwe zalen. Hoe moeten die ingevuld worden?

"Ik droom ervan om van dat gebouw een kinder- en jongerencentrum te maken, waar de visuële kunsten een plekje krijgen. Dat huis zou een biotoop kunnen worden waar verschillende artistieke lijnen elkaar kruisen. Een plek waar je als toeschouwer niet weet wat je op je bord zult krijgen of welk register er zal opengetrokken worden. Het fundament van het figurentheater is net dat: je kunt er het onmogelijke mee mogelijk maken. Ik ben niet van plan om te bruskeren - maar het is wel tijd dat DE MAAN meegaat met zijn tijd."

EXIT, op vrijdag 17 en zaterdag 18 januari in CC Mechelen, www.demaan.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234