Woensdag 03/03/2021

AchtergrondOnderwijs

‘Afkoelingsweek’ leidt vooral tot verhitting bij scholieren: ‘Onlineles sucks’

Zesdejaars Simon Sterck: 'Als we vroeger een zware week hadden, wisten we tenminste dat we in het weekend konden gaan fuiven.' Beeld Tim Dirven
Zesdejaars Simon Sterck: 'Als we vroeger een zware week hadden, wisten we tenminste dat we in het weekend konden gaan fuiven.'Beeld Tim Dirven

De zogenaamde afkoelingsweek, een week afstandsonderwijs voor alle middelbare scholieren, valt lang niet overal in goede aarde. Scholieren voelen zich nog meer een vergeten groep en ouders weten nauwelijks nog hoe ze hun tieners gemotiveerd moeten houden.

“Onlineles sucks.” Zoals alleen een vijftienjarige dat kan, vergezeld van het nodige gezucht, vat Lisa, vierde jaar toerisme, het vlotjes samen. Enkel voor dat zinnetje wil ze even aan de telefoon komen. De rest mag papa Bruno Parmentier uitleggen. “Ze begon deze ochtend echt te flippen aan de ontbijttafel toen ze het nieuws hoorde. Die extra week thuis, dat is er in haar hoofd te veel aan.”

De vader begrijp zijn tienerdochter volledig. Lisa gaat nu al weken een dag wel, een dag niet fysiek naar school. Sommige leerkrachten doen hun best, andere bakken er werkelijk niets van. Op de dagen dat ze naar school mag, is Lisa een heel ander kind, zegt Parmentier. “Dan heeft ze haar vriendinnen gezien en is ze een stuk vrolijker. School is het enige wat die jongeren nu nog hebben. Uitgaan, Chiro of dansles, dat is allemaal weggevallen. Lisa ziet ook dat haar jonger broertje, net tien geworden, wel fulltime naar school mag en al zijn hobby’s nog heeft. Haar mama en ik weten ook niet meer hoe we haar kunnen motiveren om niet af te haken. Zelf werken we van thuis en proberen we dat combineren met het ondersteunen van onze dochter. Dat weegt door hoor.”

Dat tieners het gevoel hebben dat zij nu eens werkelijk niets mogen, is niet uit de lucht gegrepen, vindt ook pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool). “Het zou interessant zijn om de denkoefening eens te maken”, zegt hij.  “Wat mag die groep eigenlijk wel nog? Dat zal behoorlijk tegenvallen, denk ik. Ook op school is alles wat school aangenaam maakt weggevallen, zoals het schoolkoor of de computerclub. En als ze klagen, krijgen ze te horen: ‘Het is voor iedereen zwaar’. Klopt, maar voor een veertienjarige gaat zo’n coronajaar om 1/14de van zijn leven. Bij een veertiger gaat het over 1/40ste. Die verhouding voelt heel anders aan.”

Balen

Ook Simon Sterck (16), zesdejaars Grieks-wiskunde in Paridaens in Leuven, vindt het balen. “Tuurlijk ben ik liever op school. Maar als zo’n afkoelingsweek nodig is, dan moet het maar.”

Ook hij zit in een half-om-halfsysteem. Hij zag ondertussen de 100 dagenviering afgelast, net als de afstudeerreis naar Griekenland. Vorig jaar gingen de skireis en de Parijstrip ook al niet door. Vorig schooljaar was er nog veel aandacht voor wat jongeren allemaal moeten missen. Dat is nu wat weggevallen. “We voelen ons soms wat vergeten.”

Het afstandsonderwijs is ook niet vanzelfsprekend. Zelfs niet voor een goeie aso-student. “We zijn met vier thuis, die allemaal tegelijk op internet moeten”, zegt hij. “Er hapert altijd wel iets, wat extra stress betekent. Afstandsonderwijs is een hele struggle bij momenten. En dan is er nog het gebrek aan perspectief. Als we vroeger een zware toetsenweek hadden, wisten we dat we op vrijdag naar een fuif en op zondag naar de Chiro konden. Als we nu de week doorspartelen, dan zijn we in het weekend bezig met de afstandstaken die we gekregen hebben.”

Echte gesprekken

Simon probeert positief te blijven en te focussen op wat wél nog mag en kan. Zoals de 50 dagenviering, die nu gepland staan ergens in mei. Of de echte gesprekken met vrienden. “Vroeger antwoordde je bijna automatisch ‘ja hoor’ als iemand vroeg ‘ça va?’. Nu beseffen we allemaal dat we mekaar in de gaten moeten houden en polsen we echt hoe het gaat.”

Een week extra thuisonderwijs invoeren is makkelijk. Maar voor de tieners die het moeten ondergaan, is het verre van evident. Dat weten ze bij de Vlaamse Scholierenkoepel ook. Want afstandsonderwijs klinkt misschien goed, in werkelijkheid is het nog lang niet wat het moet zijn, zegt voorzitter Louis Notte. “Soms wordt van leerlingen verwacht dat ze van 8.30 tot 16 uur continu onlineles volgen. Dat is heel zwaar. In andere scholen krijgen ze dan weer op maandag een hoop taken en zien ze voor de rest geen enkele leerkracht.”

Uitgeblust

Ondertussen zijn er heel wat nationale en internationale studies die aangeven dat de huidige coronacrisis wel degelijk tot een leerachterstand leidt bij onze kinderen. Dat komt volgens Notte niet alleen door het afstandsonderwijs, maar ook door de dalende motivatie bij veel leerlingen.

Notte: “We merken dat de motivatie bij velen heel laag is. Ze zijn uitgeblust, zien geen reden meer om zich in te spannen. We hopen dan ook dat er tijdens de afkoelingsweek, als die dan toch nodig is, ook voldoende aandacht is voor die motivatie. Dat wil zeggen dat de werkdruk niet te hoog mag liggen in die week. En dat het niet enkel mag draaien om lesgeven, er moet ook ruimte zijn voor klasgesprekjes. Om toch een beetje groepsgevoel te behouden en vooral eenzaamheid tegen te gaan.”

Het zal inderdaad sterk afhangen van hoe scholen die week invullen, meent ook onderwijssocioloog Bram Spruyt (VUB). “We vragen veel van die jongeren en nu nemen we hun sociaal contact, wat voor hen cruciaal is, nog eens een extra week af. Als dat thuisonderwijs dan niet op een goede manier ingevuld wordt, verliezen ze er nog eens tijd bovenop. Het is dus belangrijk dat scholen hier proberen werk van te maken. Het goede nieuws is dat de maatregel deze keer op voorhand werd aangekondigd.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234