Zondag 07/03/2021

Afgaande op wat u tegenwoordig op het televisiescherm te zijn krijgt, lijkt het misschien alsof iedereen in medialand aan een of andere Costa ligt bruin te branden. Niets is echter minder waar. Terwijl de kijker zoet wordt gehouden met de zoveelste herhaling, werken tv- en filmmakers overal te velde hard aan series, films en spelprogramma’s die ons straks de lange, donkere winteravonden door moeten helpen. De Morgen ging een kijkje nemen achter de schermen van die zomerse producties.

Wie babes als Ann Van Elsen en An Jaspers of andere BV’s in een spannend glitterpakje in het water wil zien belanden, zapt in het najaar naar VT4. Bedoeling vanhet spelprogramma is eigenlijk dat de kandidaten door het gefiguurzaagde gat in een snel naderende piepschuimen muur geraken. Hoewel.

VT4 brengt ‘Tetris’ tot leven en bezorgt bekende Vlamingen nat pak in ‘amusementsprogramma pur sang’In glitterpakje door de muur

Voor zijn nieuwste programma Hole in the Wall ging televisiezender VT4 de mosterd in Japan halen. Wie zo nu en dan eens het internet afschuimt op zoek naar hilarische videofragmenten weet wat dat betekent. Volwassen mannen die in een minuscuul lendendoekje door een tractor over een rotsige akker worden gesleurd, kandidaten die dienst doen als levende bowlingbal of een spelshow waarbij de deelnemers een Rolexhorloge uit een bak met bijtgrage piranha’s moeten vissen. In het land van de rijzende zon kan het allemaal. Maar bij VT4 zijn ze niet over één nacht ijs gegaan. Het format dat ze in Zaventem uit het overweldigende Japanse programma-aanbod hebben gekozen, heeft zijn deugdelijkheid ruimschoots bewezen. Human Tetris, de internationale roepnaam van het programma, begon zijn carrière als onderdeel van een Japanse spelshow. Het item waarbij de kandidaten een immense piepschuimwand op zich zien afkomen en een duw richting zwembad alleen kunnen vermijden met een sprong door een in die wand uitgesneden vorm, werd al vlug zo populair dat het tot een volwaardig programma uitgroeide. Productiehuis Fremantle pikte het idee op en bracht Human Tetris ondertussen in meer dan dertig landen op het scherm, telkens tot grote hilariteit van de plaatselijke televisiekijkende bevolking. Met Hole in the Wall hoopt VT4 vanaf eind augustus ook de Vlaamse televisiekijker te kunnen amuseren. “Meer is het ook niet”, vertelt perswoordvoerster Lies Maesschalck. “Dit is een amusementsprogramma pur sang. Het is de bedoeling dat het fun wordt. Zowel voor de kijkers als voor de kandidaten.” Die kandidaten, per aflevering twee teams van telkens drie BV’s, lijken daar echter niet helemaal van overtuigd wanneer ze de studio’s van Videohouse binnendruppelen. In het wedstrijdje dat deze namiddag wordt opgenomen, neemt het team van radiozender MNM, bestaande uit Peter Van De Veire, Dave Peeters en Ann Van Elsen, het op tegen het team van ex-bokser Freddy De Kerpel, die zich voor de gelegenheid laat bijstaan door de Vlaamse babes Joyce Van Nimmen en An Jaspers. Geen van die zes staat echter te popelen om aan de opnames te beginnen. Vooral bij Ann Van Elsen zit de schrik er behoorlijk in. Nadat ze eerder al bij de VT4-persmensen ging polsen naar de moeilijkheidsgraad van het spelletje, laat ze zich ook nog eens door collega Dave Peeters verzekeren dat het allemaal toch niet echt gevaarlijk zal zijn. De MNM-presentatoren hebben hun deelname aan het programma trouwens volledig en helemaal aan zichzelf te wijten, vertelt opnameleidster Kathleen Waegemans. “Toen bekend raakte dat VT4 een Vlaamse versie van Human Tetris zou gaan maken, is de redactie van MNM het internet opgegaan op zoek naar videofragmenten uit de buitenlandse versies. En blijkbaar vonden ze die erg grappig want er is tijdens een heleboel van hun programma’s naar verwezen. Toen we dat hoorden hebben we hen uitgenodigd om te komen meespelen. Aanvankelijk was het enthousiasme niet echt groot, maar gelukkig vond MNM-netmanager Greet Santy het wel een leuk idee. Zij heeft haar presentatoren een beetje aangepord.” En de wil van de baas is wet zo blijkt, want ondanks hun aanvankelijke bedenkingen, moeten Van De Veire, Peeters en Van Elsen het deze namiddag tegen de muur opnemen. De rekrutering van kandidaten liep trouwens tegen de verwachtingen in behoorlijk vlot, vertelt Waegemans. “We hebben telkens open kaart gespeeld, elk van de mogelijke kandidaten kreeg op voorhand een paar clips te zien, waaruit ze konden opmaken waar ze zich aan mochten verwachten.” Maar echt verontrustend was het idee om door een piepschuimwand in een zwembad geduwd te worden blijkbaar niet, want als we Waegemans mogen geloven, wou bijna iedereen die een uitnodiging voor het programma kreeg meteen meedoen. “Alleen de kledij deed - vooral bij de vrouwelijke deelnemers dan - wat wenkbrauwen fronsen.” De kandidaten moeten zich voor ze de arena betreden immers in een nauw aansluitend, weinig verhullend, glitterpakje hijsen, dat zodra het met water in contact komt nog maar heel weinig aan de verbeelding over laat. En dat vindt dus niet iedereen even leuk. Veel tijd was er bovendien niet om voldoende kandidaten op te trommelen, Hole in the Wall kreeg pas begin juli groen licht van de VT4-directie.

Snel muren maken

Ook voor de rest van de productieploeg, in totaal zo’n zeventig man sterk, was het van toen af alle hens aan dek. Het was een immense uitdaging om Hole in the Wall in amper twee maanden tijd productieklaar te krijgen. Neem nu de piepschuimmuren. Om dertien afleveringen van het programma te kunnen draaien zijn 195 van die wanden - elk 4 meter lang, 2 meter 40 hoog en 30 centimeter dik - nodig. Het piepschuim werd met acht opleggers vanuit Portugal naar de studio’s van Videohouse gebracht. Daar is, ook nu de eerste afleveringen al worden opgenomen, een team van acht mensen continu bezig met het uitzagen van figuren en het schilderen van die wanden. De sjablonen die de murenbouwers daarvoor gebruiken zijn trouwens gebaseerd op die uit de buitenlandse versies van het programma. “Omdat het programma al in zoveel landen te zien was, weten we ondertussen perfect wat werkt en wat niet”, vertelt Waegemans. “In theorie zijn alle muren die op de kandidaten af komen tot een goed einde te brengen. Maar in de praktijk is het de bedoeling om hen in ongeveer 70 procent van de gevallen in het zwembad te zien belanden.” Ook de bouw van het decor was een huzarenstukje. Dat moest er niet alleen goed uitzien, de decorbouwers kregen ook opdracht er een zwembad in te voorzien én te zorgen voor een mechanisme om de piepschuimwand naar voren te bewegen. “En die opdracht liep vijf weken geleden bij ons binnen”, vertellen de decorbouwers van Arf & Yes, terwijl ze tussen twee opnames nog een paar onderdelen van het decor aan elkaar lassen. “Vooral het zwembad was een probleem. Zo’n ding bouwen zonder stevige ondergrond, is echt niet voor de hand liggend.” Het mechanisme dat de muur aandrijft is van de hand van Wicreations, het bedrijf dat volgens de aanwezige technicus niet alleen verantwoordelijk is voor de vliegkunsten van Mega Mindy, maar ook de bewegende podiumonderdelen leverde voor het spectaculaire podium waarmee U2 dezer dagen de wereld rond toert. Twee motoren zorgen ervoor dat de muur in zeven seconden tijd de negen meter tussen het startpunt en het zwembad overbrugt. “Het zou technisch gezien nog een paar seconden sneller kunnen”, bluft de technicus. “Maar dan wordt het voor de kandidaten nagenoeg onmogelijk om nog op tijd de juiste pose aan te nemen.”

Micro in condoom

Die kandidaten hebben ondertussen al hun kostuumpje kunnen passen, wat er voor zorgt dat ze met nog bedruktere gezichten de studio binnen komen voor de briefing. “Hole in the Wall wordt opgenomen met elf camera’s, die allemaal aan dezelfde kant van de studio staan”, legt Waegemans aan de toekomstige slachtoffers uit. “Zorg er dus voor dat je, tijdens de opnames, steeds de juiste kant uit kijkt. Er zit ook een camera in het zwembad. Misschien is het wel leuk om, als je dan toch in het water belandt, ook eens naar die camera te zwaaien.” Het programma wordt opgenomen met een livepubliek en ook dat heeft zijn consequenties. “Het publiek zal heel luidruchtig zijn”, waarschuwt Waegemans. “Ze zullen voluit supporteren en jullie mogen hen gerust nog wat meer ophitsen.” De productieassistente besluit met een wijze raad. “Probeer er van te genieten. Het is gewoon een leuk spelletje en het werkt het best als je er volledig voor gaat.Nu wordt het stilaan ernst. Terwijl het publiek de studio binnendruppelt gaan de kandidaten terug naar de kleedkamers om hun waterbestendige kostuums aan te trekken. Niet alleen de kostuums moeten trouwens tegen een frisse duik bestand zijn. Ook de make-up die Van Elsen en co. krijgen opgesmeerd is van het waterdichte soort. En dan zijn er nog de microfoons. Het telkens verwijderen van die dingen wanneer de kandidaten het zwembad in dreigen te gaan zou de vaart uit het programma halen en dus worden ook de microfoons waterdicht verpakt. Tijdens de eerste opnamedag werden daarvoor condooms gebruikt, maar omdat die toch wat duur in aankoop waren, is de crew voor dag twee op chirurgische handschoenen overgeschakeld. Beneden in de studio wordt het publiek ondertussen op zijn taken gewezen. Stap voor stap wordt hen het abc van televisiemaken bijgebracht: wanneer er gelachen mag worden, wanneer ze moeten applaudisseren, wat ze moeten roepen wanneer een van de kandidaten aan de muur blijft hangen en wat ze vooral niet mogen doen. En de boodschap is duidelijk overgekomen want wanneer presentatrice Roos Van Acker met aan haar zijde de zes kandidaten de set betreedt, trakteert het klapvee haar op een oorverdovend applaus. Of het nu echt gevaarlijk is, welk team er uiteindelijk aan het langste eind trekt en hoeveel van het decor de doortocht van Freddy De Kerpel overleeft, kunnen we u helaas nog niet vertellen. Daarvoor moet u vanaf begin september op VT4 afstemmen. Maar de reactie van Peter Van De Veire, meteen na de opnames willen we u niet onthouden. “Zo lang je niet gaat nadenken over wat je aan het doen bent, is het fantastisch!”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234