Vrijdag 04/12/2020

AchtergrondEconomie

Afdankertjes zijn booming business: Vinted zet Europese opmars verder met overname in Nederland

Ilia Pols gebruikt sinds een jaar Vinted om haar eigen afdankertjes een nieuw leven te geven. ‘Het is een heel gebruiksvriendelijke app.’Beeld Bob Van Mol

Vinted, een app voor tweedehandskleding, neemt zijn grootste Nederlandse concurrent over. Ook in België kent de app al 1 miljoen gebruikers. Het Litouwse bedrijf surft vrolijk op de golf van het groeiend succes van tweedehandskleding. 

Met alle afstandregels, handgel en mondmaskers heeft shoppen in fysieke winkels sinds de coronacrisis wat van zijn charme verloren, ook omdat heel wat gezinnen door de economische recessie het met wat minder moeten doen. Het uitgelezen moment dus om goedkoop tweedehandskleding op de kop te tikken, of je eigen afdankertjes uit je uitpuilende kleerkast van de hand te doen. 

Tweedehandskleding boomt als nooit tevoren. Uit cijfers van GlobalData blijkt dat de tweedehandsmodemarkt de afgelopen drie jaar 21 keer sneller groeide dan de reguliere mode. Thredup voorspelt dat in 2028 de tweedehandsmarkt 1,5 keer groter zal zijn dan de zogenaamde fast fashion. Exponent van die groei van tweedehandskleding is het Litouwse bedrijf Vinted, dat een app heeft waarmee je kleren kunt kopen en verkopen. 

Deze week raakte het nieuws bekend dat Vinted het Nederlands bedrijf United Wardrobe overneemt. Vinted wordt zo op slag marktleider in Nederland, terwijl de 4 miljoen gebruikers van United Wardrobe deel worden van het uitgebreide Europese netwerk van Vintedgebruikers, onder wie een miljoen Belgen.

Gebruiksvriendelijk design

“Het is een heel gebruiksvriendelijke app”, vindt Ilia Pols (25). Een jaar geleden besliste ze uit duurzaamheidsoverwegingen om nog zo weinig mogelijk nieuwe kleren aan te schaffen, en haar eigen afdankertjes een nieuw leven te geven. Collega’s raadden haar aan om naast fysieke vintageshops ook eens Vinted te proberen. Dat was zo gebeurd: instapkosten zijn er niet, noch hoef je er duizend-en-een vragen te beantwoorden om een profiel aan te maken. “In het begin bleef het vooral bij scrollen, maar eens ik er de tijd voor nam om foto’s van mijn kledingstukken te posten, ging het heel vlot.”

Hoewel de prijzen er merkbaar lager liggen dan bij fysieke tweedehandsshops, houdt ze het voorlopig vooral bij verkopen. “Ik heb er nog maar twee items gekocht. Ik vind het lastig om af te gaan op foto’s. Je weet van tevoren niet altijd of het je gaat passen. Dan vind ik het wat te riskant om kleding vanuit Spanje of Frankrijk over te laten komen. Ik hoop dat als de app populairder wordt, de standaard van de foto’s ook omhoog gaat.” 

Bijna failliet

Het verhaal van Vinted begint wanneer de Litouwse ondernemers Milda Mitkutè en Justas Janauskas elkaar ontmoeten. Wanneer shopaholic Mitkutè in 2008 wil verhuizen, weet ze zich geen raad met haar uitgebreide collectie kledingstukken, waarop Janauskas een platform opricht om ze te verpatsen. De Litouwse media krijgen lucht van het verhaal, en in geen tijd sluiten duizenden gebruikers zich aan. 

Het bedrijf groeit snel, maar met kantoren in Londen, Parijs en New York vliegt het geld er ook weer razendsnel uit. Wanneer Vinted het Nederlandse ondernemerstalent Thomas Platenga in 2016 vraagt als consultant toe te treden, flirt het zelfs met het faillissement. Platenga klimt snel op tot CEO, en haalt de bezem door Vinted: het aantal kantoren gaat van acht naar vier, de helft van de werknemers mag beschikken. Ook draait hij het businessmodel om. Het zijn de kopers die nu voor inkomsten zorgen. Per aankoop betaal je 5 procent aan Vinted, plus een vaste commissie van 70 cent. 

Het blijkt een gouden zet. Sindsdien groeit Vinted volgens Platenga jaarlijks met 300 procent en is het de eerste Litouwse ‘unicorn’ – een niet-beursgenoteerd bedrijf dat meer dan een miljard dollar waard is. Vandaag kent het meer dan 30 miljoen gebruikers in twaalf landen. 

Door die bekendheid vinden echter ook gebruikers met minder koosjere ambities de weg naar de app. “Af en toe sturen mannen gewoon: Hey”, zegt Ilia Pols. “Die berichtjes negeer ik, want je weet dat die er niet op uit zijn om kleding te kopen.” Op fora van Vinted vind je talloze verhalen van meisjes die gevraagd worden om foto’s van zichzelf op te sturen. Ook circuleren er oplichters die zich voordoen als potentiële kopers. Een gezin uit Antwerpen raakte zo in februari nog duizenden euro’s kwijt. 

Jongeren drijvende kracht

Vooral jongeren zijn de drijvende kracht achter het groeiende succes van apps als Vinted, en tweedehandskleding in het algemeen, zegt hoogleraar cultuurmanagement Annick Schramme (UAntwerpen). “Er leeft bij jongeren een sterk bewustzijn dat de kledingindustrie duurzamer moet. Daarnaast is vintagekleding ook fashionable geworden, mede door vintageplatforms als Poshmark of Depop.” Wel wijst ze erop dat de boom van tweedehandskleding zich niet overal ter wereld doorzet. “In Afrika of Rusland heerst een sterker geloof in animisme, het geloof dat kleding de negatieve energie van vorige dragers kan bevatten.” 

Andere businessmodellen kunnen echter net zo goed bijdragen tot een duurzamere mode-industrie, zegt Schramme. “Denk aan ruilplatformen of modebibliotheken als Les Rebelles d’Anvers waar je vintage luxelabels kunt uitlenen. Ook de retail, die door corona in een enorme crisis zit, zal zichzelf moeten heruitvinden en nadenken over nieuwe modellen, zoals verhuren van kleding of gedragen kleren recupereren. Het idee van circulaire mode leeft op, dat zie je overal.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234