Vrijdag 19/08/2022

Aerocool, bloedgeil en pimpheet

DRIVE

Nicolas Winding Refn

Deens-Amerikaans cultregisseur Nicolas Winding Refn en steracteur Ryan Gosling tekenden voor de coolste, meest sexy Hollywoodpulp van 2011 met deze hypergestileerde, ultragewelddadige variatie op het beproefde misdaaddrama vol vierwielige achtervolgingsactie. Gosling is in supervorm als de naamloze, tandenstokers kauwende Driver, wiens leven in alle opzichten 'automobiel' is. Overdag is hij monteur in een garage of stuntchauffeur op een filmset; 's nachts is hij de beste getaway driver in crimineel L.A.. Zijn hele bestaan lijkt echter machinaal 'zichzelf voortbewegend': immer kalm en ijzig professioneel, nauwelijks menselijk in reactie en interactie. Tot de liefde voor zijn buurvrouw Irene en haar zoontje hem uit zijn schulp lokt.

Het was Gosling die Refn dit Hollywoodzitje aanbood, nadat hij diep onder de indruk raakte van Refns surreële Viking-allegorie Valhalla Rising. In Drive toont de regisseur zich even gefascineerd door de acteur, zowel in de hypnotiserende shots van Drivers onbewogenheid als in de millimeterprecieze sequenties van diens uitzinnig (bev)rijdend geweld. De film biedt een moment van ironische 'autoref(n)erentie' als een van de nevenpersonages - onderwereldbaas Bernie Rose, uitstekend vertolkt door Albert Brooks - bekent: "I used to make movies in the '80s. Action films, sexy stuff, one critic called them European." Zoals destijds de Europese Nouvelle Vague op de Amerikaanse film noir terugblikte, zo grijpt Refn van bij de opening met blakend roze titels en synthpoptrack terug naar de jaren '80, toen Michael Manns Thief en Miami Vice of William FriedkinsTo Live and Die in L.A. het genre vernieuwden. De roman van neonoirschrijver James Sallis die de basis vormde voor Hossein Amini's script is echter vooral schatplichtig aan Walter Hills The Driver uit 1978, met zijn identieke naamloze personage 'The Driver'. Hills film was dan weer geïnspireerd door Le samouraï van Jean-Pierre Melville uit 1967. Elementen die Melvilles werk kenmerken - de zin voor pure cinema en existentiële cool, de antiheld met erecode in een nihilistisch misdaaduniversum - maken in Drive overtoeren.

Dit monument van cinematografische verleiding heeft geen extra opwinding nodig, moet verdeler Sony Pictures hebben gedacht. De dvd biedt enkel de docu NWR waarin wonderkind Refn wordt belicht, terwijl de blu-ray er slechts vier miezerige featurettes bovenop gooit. Rest dus inderdaad niets dan de filmmachine zelf, afwisselend aerocool, bloedgeil en pimpheet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234