Donderdag 01/10/2020

Advertentiemarkt duwt Sanoma in het rood

Beeld PHOTO_NEWS

Het Finse mediaconcern Sanoma, in België onder meer gekend van de tijdschriften Flair, Humo, Libelle en Story, is tijdens de eerste drie maanden van dit jaar in de rode cijfers beland. Dat maakt bedrijf vandaag bekend.

Vooral de aanhoudend slechte advertentiemarkt zorgde ervoor dat de omzet met 7 procent afnam ten opzichte van een jaar eerder, tot 505,2 miljoen euro. Na een operationele winst van 15,6 miljoen euro vorig jaar, werd het voorbije trimester een operationeel verlies van 3 miljoen euro geboekt

Het nettoverlies liep op tot 51,8 miljoen euro, tegen 16,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat verlies kwam onder meer door de eind maart aangekondigde afwaardering van bijna 35 miljoen euro op de Nederlandse activiteiten.

In België daalde de omzet het afgelopen trimester met 4,5 procent, tot 54,3 miljoen euro. De advertentieverkoop bleek in ons land goed voor 30,3 procent van de omzet, waar dat nog 33,7 procent was tijdens dezelfde periode in 2012. Volgens Sanoma kromp de advertentiemarkt in België tijdens de eerste drie maanden van dit jaar met 10 procent voor televisie en met 20 procent voor magazines.

Voor heel 2013 verwacht Sanoma nog steeds dat de geconsolideerde omzet met 2 tot 4 procent zal terugvallen ten opzichte van 2012, en dat de operationele winst zal uitkomen tussen 180 tot 205 miljoen euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234