Donderdag 26/11/2020

Review

Admiral Freebee opent TW Classic: The Stones voor beginners

Beeld Alex Vanhee

Het stond in de sterren geschreven dat Admiral Freebee voor de Stones zou mogen openen. Tom Van Laere is niet alleen een notoire fan van Mick en Keith, maar modeleerde de sound van zijn twee laatste platen - 'The Honey and the Knife' en het eerder dit jaar verschenen 'The Great Scam' zelfs gedeeltelijk op de seventies-periode van de groep.

Het is nooit een cadeau om vroeg op de middag een festivaldag te openen - zeker niet wanneer de golden circle voor het podium nog moet vollopen- maar Admiral Freebee ging meteen voluit.

'Blues from a hypochondriac' was een spitante opener, met soulvolle blazers, vloeiende gitaarpartijen en Van Laere's grofkorrelige stem die wel uit pure rock-'n-roll leek geboetseerd. Hij hield een strak tempo aan, en werkte zich door een compacte greatest hits. 'Last Song About You' klonk vinning, 'Nothing Else To Do' was zomers en relaxt, en tijdens 'Always On The Run' leek het, ook dankzij die krolse blazers- alsof de Stones zélf al een beetje op het podium stonden.

Al bij al was het binnenstromende publiek toch behoorlijk mee. 'Oh Darkness' en 'Einstein Brain' -rechttoe-rechtaan- werden met vuur in de vingers gespeeld, het ingetogen 'Rags 'n Run' kreeg herkenningsapplaus cadeau, en 'Ever Present' rondde de set af met een brok furieus gitaargeweld. "Nog veel plezier met de andere bandjes" wuifde hij het publiek vaarwel. De toon was gezet.

Beeld Alex Vanhee

Ondertussen backstage bij Admiral Freebee

Tom Van Laere is net het grote podium van Werchter afgestapt, en blijkt relatief tevreden over de set van Admiral Freebee. "Tijdens deze tournee is interactie met het publiek heel belangrijk. In zalen lukt dat, maar op zo'n weide ligt dat moeilijker. Vooral omdat er voor het podium een grote lege vip-ruimte is, waardoor het publiek vrij ver staat. Maar voor de rest was 't oke.

Kunnen optreden voor de Stones is eigenlijk vooral plezierig voor het management: knap dat ze dat voor elkaar hebben gekregen. Maar qua sfeer is in de Marquee van Rock Wetchter staan veel leuker. Natuurlijk: ik vind dit zelf ook fijn om doen. The Stones zijn helden. En straks sta ik op de Lokerse Feesten vlak voor Neil Young, een andere groot voorbeeld. Nu nog openen voor Bob Dylan, en ik kan tevreden sterven. Alleen: die werkt bijna nooit met lokale voorprogramma's."

Pas je je set aan als je voor de Stones speelt?
"We kregen een uur, dus er moest wat materiaal uit. Maar qua songs hebben we voor de meer groovy dingen gekozen. Met veel blazers ook. Normaal zit er een gitaarduel in 'Always On The Run', maar dat hebben we dit keer vervangen door een saxsolo, omdat die meer aansloot bij de Stones. Zie het als een tribute. (lacht)"

Blijf je kijken vanavond?
"Nee. Ik moet zelf nog optreden in Eindhoven, op het Naked Song Festival in Eindhoven. Beetje sneu, maar het werk gaat voor, hé. Iedereen speelt solo, en na mij treedt Eels op. Dus dat is toch nog een beetje een pleister op de wonde. Alhoewel: ik mag niet te lang blijven, want de dag nadien moet ik ook al vroeg spelen.

Ik ga eigenlijk niet zo vaak meer naar luide optredens. Ik moet opletten voor mijn oren. Tijdens de concerten speel ik ook met inears. Dus we spelen wel luid, maar ik hoor alles heel zacht. Dat was in het begin wel even wennen. Het gekke is dat ik daardoor soms helemaal niet moe ben na een optreden. Als je anderhalf uur in een zee van lawaai staat is dan fysiek heel afmattend, en daar heb ik nu geen last meer van. Naar Neil Young blijf ik natuurlijk wel kijken. Dat wordt voor mij het hoogtepunt van de zomer."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234