Zondag 13/06/2021

Overheid

Administratieve rompslomp blijft maar toenemen

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Terwijl de regering de ambitie had om de administratieve lasten met 30 procent te doen verminderen, zijn ze integendeel nog gestegen. Met 2,3 procent, becijferde het federale planbureau. Unizo trekt aan de alarmbel.

De administratieve lasten voor ondernemingen zijn gestegen van 6,64 miljard euro in 2014 tot 6,79 miljard euro in 2016. Een stijging met 2,3 procent. Daarmee staat de regering mijlenver van haar eigen streven. In het regeerakkoord heette het nog ambitieus om deze lasten te kortwieken met liefst 30 procent.

Uit het rapport van het federale planbureau, dat tweejaarlijks een enquête bij de ondernemingen uitvoert, blijkt dat de kleine en middelgrote ondernemingen het gelag betalen. Zij vertegenwoordigen het gros van de Belgische ondernemingen, maar komen uit het onderzoek ook naar voren als de grootste nettobetalers van de lasten. Dat zijn zowel de interne kosten (personeelsuren) als de externe (inhuren van accountants). Enkel de zelfstandigen en de grote bedrijven zien de kosten van de lasten dalen.

Unizo-topman Danny Van Assche trekt aan de alarmbel. Beeld BELGIAN
Unizo-topman Danny Van Assche trekt aan de alarmbel.Beeld BELGIAN

Het planbureau onderzocht drie categorieën van administratieve lasten: tewerkstelling, milieu en fiscaliteit. Voor de zelfstandigen zijn twee domeinen opgenomen: milieu en fiscaliteit, want zij hebben geen personeel.

Wildgroei

Danny Van Assche, de topman van werkgeversfederatie Unizo, is het beu. "Al decennia hameren we op dit gegeven. In de top drie van verzuchtingen komt de administratieve vereenvoudiging steeds naar voren bij ondernemers. En terecht. Het is dan ook schrijnend om vast te stellen dat het helemaal de verkeerde kant opgaat." Het is onbegrijpelijk, stelt Unizo, dat in deze tijden van digitalisering we er blijkbaar maar niet in slagen om die administratieve rompslomp binnen de perken te houden.

Van de drie domeinen is de fiscale regelgeving de zwaarste brok van de totale administratieve kosten. Die neemt liefst 4,31 miljard van de administratieve lasten voor haar rekening. "De wildgroei aan fiscale verplichtingen, en de toegenomen administratieve rompslomp is hiervoor verantwoordelijk", stelt Van Assche. Zo verwijst Unizo naar het veelvoud aan attesten binnen de vennootschapsbelasting. "Heb je een belastingvrije reserve? Elk jaar een formulier toevoegen met aangroei of afname. Gespreide belasting meerwaarde op bedrijfsvoertuigen? Formulier bij de aangifte. De complexiteit neemt alleen maar toe."

Volgens Van Assche staat dit alles in schril contrast met het voornemen van deze regering bij aanvang. "We hebben het gevoel dat de administratieve vereenvoudiging niet echt een prioriteit is binnen de regering. Ik richt mijn pijlen niet op het kabinet van de bevoegde staatssecretaris Theo Francken (N-VA), daar zitten zeker hardwerkende mensen die het goed voorhebben. Maar het lijkt mij dat dit onderdeel een beetje is ondergesneeuwd geraakt. Ik roep de overheid op om hier opnieuw enige prioriteit aan te geven. Zodat de ondernemers kunnen doen waar ze goed in zijn: ondernemen."

De woordvoerster van Theo Francken benadrukt dat de staatssecretaris zich bewust is dat de kmo's achterblijven. "Hij heeft daarom vorige zomer een kmo-vereenvoudigingsplan voorgelegd dat ook de lastendruk bij hen moet doen dalen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234