Maandag 12/04/2021

Interview

Adil El Arbi over wereldpremière 'Black': "We zijn erg blij, het was supercool"

Adil El Arbi Beeld Vier
Adil El ArbiBeeld Vier

'Black', de nieuwe film van Adil El Arbi en Bilall Fallah ging gisteren in wereldpremière. De Morgen had een interview met El Arbi.

Pas vrijdag zijn Adil El Arbi en zijn kompaan Bilall Fallah uit Zaventem vertrokken naar het Film Festival van Toronto in Canada. Veel tijd om te acclimatiseren was er niet. Want gisteren om 21 uur, het was hier toen 3 uur in de morgen, vond al de wereldpremière plaats van 'Black', hun verfilming van de boeken 'Black' en 'Back' van Dirk Bracke. Geen sjieke galavertoning. Het publiek van het belangrijkste filmfestival van Amerika bestaat uit mensen uit de filmbranche en publiek dat betaalt voor zijn tickets. 'Black' is een keihard gangsterepos en tegelijk een ontroerend liefdesverhaal dat de gedachte aan Romeo & Julia oproept. Toen we Adil vanmorgen opbelden, liep hij even de deur uit van een exclusieve party waar hij samen met Bilall van de spanning aan het bekomen was.

Op de vraag hoe het was - we zagen via Facebook foto's waar hij en Bilall uitgedost in strak pak met hemd en das - kon je de adrenaline door zijn lijf voelen gieren : "Super, het was echt bangelijk. De mensen waren echt mega-enthousiast. Het was de eerste keer dat we de film toonden aan een groot publiek en het was dan ook nog een publiek dat helemaal van niets wist, helemaal nog niet van het verhaal gehoord had, een publiek dat onze wereld niet kent, ons niet kent en onze acteurs niet. En we kregen echt zeer enthousiaste reacties. Het was echt zot. De mensen waren zeer positief."

De film werd gisteren vertoond in de Bloor Hot Docs Cinema, in Bloor Street, een hippe, alternatieve buurt aan de rand van de stad. Een zaal met 684 plaatsen.

"Ja, het was een grote zaal, die afgeladen vol zat. Toen we daar in de buurt aankwamen, stond er een heel lange wachtrij, tot voorbij de hoek van de straat. We dachten dat de mensen stonden aan te schuiven voor een restaurant of dat er iets heel speciaals zou gebeuren. Maar bleek dat ze aan het wachten waren om binnen te geraken voor onze film. Alle zitjes waren uitverkocht. Achteraf was er een Q & A, mocht het publiek vragen stellen en er werden echt goeie vragen gesteld. Er zitten enkele vrij harde scènes in de film en uiteraard lokten die hevige reacties uit. Maar er was vooral algemeen enthousiasme, ook bij de mensen die harde vragen stelden. Wij waren super blij. Het was super cool."

Intussen was er ook een persvisie in België en de film is - dat kan je uit de trailer al opmaken - geweldig goed gemaakt, het is een hippe, zeer swingende prent, ontroerend en romantisch ook, maar inderdaad keihard.

"Ja, de verkrachtingsscènes zijn heel ruw, vooral die ene, maar iedereen was daardoor ook geraakt. Ook omdat die scène emotioneel zo hard is. Toen we de film aan het draaien waren, dachten we : we gaan echt zo ver mogelijk gaan, en als we het resultaat aan de producenten laten zien, de mensen van Caviar, gaan die wellicht zeggen : 'o, het mag iets minder.' Maar ze vonden het goed zo. En wij ook. Dus ja, het is een harde film."

Adil en Bilall schreeuwen het al een tijd uit : hun eindbestemming is Hollywood. En Hollywood is massaal in Toronto aanwezig. Adil ziet in ieder geval internationale mogelijkheden met 'Black'.

"Ja, als je die reacties ziet, dan moet je er bijna van uitgaan van wel. Er zaten veel businessmensen van de Amerikaanse filmindustrie in de zaal : agenten, managers, executives,... En we kregen ook van hen meteen na de film heel enthousiaste reacties. Dus ja, ik denk dat je hieruit al zou kunnen uit afleiden dat er internationaal wel mogelijkheden zijn."

Er staan de komende dagen nog drie vertoningen van 'Black' gepland en Adil en Bilall zullen na elk van die vertoningen het publiek toespreken en vragen beantwoorden. Ondanks het feit dat ze nog maar net in Toronto zijn aangekomen, hebben ze al kunnen zien dat de film er opgemerkt wordt.

"We zijn van bij onze aankomst onmiddellijk naar een paar party's geweest en je voelt dat er een buzz aanwezig is. Er zijn bijvoorbeeld mensen van CAA, het belangrijkste filmagentschap in L.A., die de film hadden gezien en erover bezig waren, en het Toronto Film Festival heeft 'Black' opgepikt als één van de 20 must-see films. Dat wil wat zeggen als je weet dat hier 350 à 400 films vertoond worden. En zo komen we hier en daar nog op lijstjes terecht. De gerenommeerde, internationale filmsite IndieWire bijvoorbeeld heeft Martha Canga Antonio, onze hoofdactrice, in een lijstje genoemd als één van de 9 nieuwe gezichten om in de gaten te houden. Er wordt gesproken over de film. Dat merk je. En dankzij de inspanningen van Flanders Image is de poster wel heel aanwezig. Je ziet hem overal in de straten van en rond het festival. Dat draagt ertoe bij dat mensen de film willen zien. En dat is natuurlijk heel cool."

Adil en Bilall zijn in Toronto in het gezelschap van de mensen van productiemaatschappij Caviar, die eigen kantoren heeft in Amerika. Maar hun jonge hoofddactrice is er niet bij. Zij is thuis in Mechelen achtergebleven.

"Nee, Martha kon er helaas niet bij zijn. Alleen Bilall en ik zijn hier, maar je voelt dat het publiek wild is van haar. Ook van Aboubakr Bensaïhi, haar tegenspeler in de film. Maar ze willen vooral Martha zien. Ze willen haar ontmoeten. Je voelt nu al dat er internationale mogelijkheden zijn voor haar en ook voor andere acteurs uit de film. Maar mochten we geselecteerd zijn voor andere festivals in Noord-Amerika, dan moet Martha er sowieso absoluut bij zijn."

Bilall komt deze week, de 15de, al terug naar huis, maar Adil blijft nog tot de 20ste in Canada. "Nu ik hier ben wil ik even nog iets zien van Canada. Van de natuur ook. Ik ga alleszins de watervallen van de Niagara bekijken," zegt hij. "En als we iets winnen, dan wil ik uiteraard nog wel een prijs komen oppikken," lacht hij. "Maar de kans dat we iets winnen is klein. Want hier in Toronto is er geen jury en dus ook geen competitie. De belangrijkste prijs vooral de publieksprijs, The People's Choice Award. En als je weet dat, zoals ik zei, hier bijna 400 films spelen, dan weet je dat je het ook op te nemen krijgt tegen producties waar zware promomachines achter zitten. Maar we zitten wel bij de vijf finalisten voor de Drop-Box Award, een alternatieve prijs. Mochten we die kunnen winnen, dan hebben we weer redenen om te feesten."

En toen lieten we hem weer gaan naar het exclusieve feestje waar we hem voor onze babbel uit hadden geplukt : "Ja, we zijn hier binnen geraakt via mensen van Caviar. We hebben hier Thomas Vinterberg al zien rondlopen en het krioelt van mensen uit de filmbusiness. Wel cool. Een chill feestje."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234